Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och marknadsföring?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 08:50

Jag kom på mig själv med att notera häromdagen att jag aldrig sett en annons för Apple i Sverige.
Jag har ett svagt minne av att jag sett någonting om Ipod men aldrig om tex en Powerbook.

Överallt jag går med min Powerbook får jag en enorm respons. Familj, vänner och andra bekanta har man alla lyckats övertyga och flera har även bytt till mac också. Det är liksom svårt att ta emot skit med mac.

Men hur kommer det sig att Apple aldrig marknadförsig i sverige? Jämför med exempelvis Dell och deras enorma reklamkampanjer. Vad är det som är problemet? Är det en policy från Apple eller är det helt enkelt att man inte skulle klara en större efterfrågan just nu?

Någon som vet?

• Oregistrerad
  • 2005-08-08 10:29
Ursprungligen av Ian.C:

...Vad är det som är problemet? Är det en policy från Apple eller är det helt enkelt att man inte skulle klara en större efterfrågan just nu?

Någon som vet?

Pengar.
Man får inte tillräckligt stor marknadsföringsbudget. Vi ÅF gör vårt bästa med egna medel.

• Oregistrerad
  • 2005-08-08 12:21

Jo, men jag tror jag har sett reklam på TV för nån Apple-modell. Kommer inte ihåg vilken. Men jag är ganska säker på att jag sett en. Lamp-iMac kanske?

• Oregistrerad
  • 2005-08-08 12:27

Nya Imacen gick väl som reklam i Sverige en väldigt kort stund efter lanseringen? Eller så var det på nån utländsk satellitkanal jag såg det.

Ursprungligen av Ian.C:

Jag kom på mig själv med att notera häromdagen att jag aldrig sett en annons för Apple i Sverige.
Jag har ett svagt minne av att jag sett någonting om Ipod men aldrig om tex en Powerbook.

Överallt jag går med min Powerbook får jag en enorm respons. Familj, vänner och andra bekanta har man alla lyckats övertyga och flera har även bytt till mac också. Det är liksom svårt att ta emot skit med mac.

Men hur kommer det sig att Apple aldrig marknadförsig i sverige? Jämför med exempelvis Dell och deras enorma reklamkampanjer. Vad är det som är problemet? Är det en policy från Apple eller är det helt enkelt att man inte skulle klara en större efterfrågan just nu?

Någon som vet?

Apple Sverige har tydligen bränt sin datormarknadsföringsbudget på att supporta återförsäljare som inte drar så mycket folk förutom de redan insatta.

Det lustiga är att PC City som tydligen inte bara köper macar från Apple Sverige är den enda aktören som aktivt marknadsför macar brett i Sverige....

De annonserar ibland, dock väldigt sällan. När de annonserar så kör de ofta annonser i tidskrifter typ Residence, Elle och liknande. Man kan nästan tro att någon på Apple SE är ihop eller gift med någon säljare på Hachette eller Interdeco.

Någon gång ett par veckor efter att en ny produkt är lanserad kan man se en halv eller helsida i Computer Sweden. En gång tror jag de satsade på ett helt uppslag. Det var nästan så man sparade tidningen.

Precis som Schuckert skriver så är Apple SE inte betrodda att hantera sin marknadsföringsbudget själva utan "marknadsavdelningen" får i princip bara välja ut vilka tidskrifter som man ska annonsera i och sköta om översättningar (som förvånadsvis ofta är urusla).

Det är förstås skandal att Apple SE inte ser till att få in lite marknadsföringskompetens och inser (och om det behövs övertalar högre ort) att en marknadsbudget sätts utifrån de mål man vill att marknadsföringsinsatserna ska ha och inte efter hur många exemplar man sålde förrförra kvartalet av den aktuella produkten.

När någon säljare ringer till Kista och har extrapris på något, typ när någon annan stor kund har hoppat av en kampanj så brukar man också köpa plats på typ byggnadsställningar på husfasader och dylikt, men annars är det väl bara lite fjuttiga utomhuskampanjer för iPod som duttar till då och då.

Apple SE verkar också leva i en värld där annonser och reklam är "dyrt". Mässor och evenemang är "billigare".

HALLÅ! TV-REKLAM FUNGERAR!!!

PR tror jag inte de är så bra på överhuvudtaget. (Det verkar inte så på de journalister man pratar med i allfall. De får knappt låna ex av apparaterna när de ska skriva något.)

Men det är nog likadant över hela världen tror jag. England och USA och Frankrike(?) undantagna. Alltså att man inte låter de olika kontoren få bestämma och sköta om sin egen budget. Det beror väl oftast på en rädsla att de inte förstår riktigt vad de säljer och kommer att förstöra varumärket om de får hitta på egna spår och idéer.

• Oregistrerad
  • 2005-08-08 14:59

Men det är ju otroligt att Apple kastar ut det på återförsäljarna att marknadsföra. Var har dom lärt sig det tricket?

En simpel djävla TV-reklam skulle ju göra en del. Man behöver ju knappt säga nåt på reklamen, designen talar ju för sig själv.

För Apples styrka i min mening är ju att dom är löjligt lätta att hantera, fan jag skulle kunna lära min mormor en mac på några timmar. O det är ju förfan det som 80% av ALLA som köper dator vill åt. Att kunna spela alla spel eller att kunna få ner alla små special-hacker program är ju en rätt smal grupp.

Nej märkligt sa bull...

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-08 19:40

Med tanke på att Sverige är en av de länder som har mest datorer per befolkning, skulle man kunna tro att det vore värt försöket...

Ursprungligen av Ian.C:

Men det är ju otroligt att Apple kastar ut det på återförsäljarna att marknadsföra. Var har dom lärt sig det tricket?

En simpel djävla TV-reklam skulle ju göra en del. Man behöver ju knappt säga nåt på reklamen, designen talar ju för sig själv.

För Apples styrka i min mening är ju att dom är löjligt lätta att hantera, fan jag skulle kunna lära min mormor en mac på några timmar. O det är ju förfan det som 80% av ALLA som köper dator vill åt. Att kunna spela alla spel eller att kunna få ner alla små special-hacker program är ju en rätt smal grupp.

Nej märkligt sa bull...

Det är precis vad Apple är världskända för! Det är just enkelheten och snyggheten och att en 80 årig dam kan macen. En polare mormor som är 83 och hon kör mac så Macen blir glödhet. Hon gör allt inkl synkar mobil m.m. via BT. Den mormor är fan ta mig = Datanörd!

Ursprungligen av miska:

Med tanke på att Sverige är en av de länder som har mest datorer per befolkning, skulle man kunna tro att det vore värt försöket...

Ja man kan undra vad Apple Sverige gör, för kan inte Apple använda samma reklam som i USA, bara att man översätter det till svenska eller ?
Gör som Dell finns överallt! Gränsen för förföljelse!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 23:01

Dom borde jobba hårt på att komma med i alla hem-PC dealar som finns, tror att det är ett sätt att nå en större publik i Sverige..

• Oregistrerad
  • 2005-08-08 23:16
Ursprungligen av Fredric:

Dom borde jobba hårt på att komma med i alla hem-PC dealar som finns, tror att det är ett sätt att nå en större publik i Sverige..

Tro mig; de har ett antal personer som krigar om detta dagarna i enda. Problemet är att IT-chefer inte gillar Mac alt. inte vill ha det som muta.
I dessa fall spelar det ingen roll om hela företagets verksamhet skulle förbättras med Mac. Gillar man det inte, blir det argument som "kan inte äventyra företagets verksamhet", "har styrelsens uppdrag","måste hålla ner kostnaderna". De möten Apple SE lyckas få till med griniga IT-chefer skulle kunna var tagna från en bok av William S Burroughs. Smädelser och under-bältet-argument förekommer.
Det är inte det direkta resultatet av mötet som intressant (åt helvete med era Mac:ar) utan det indirekta att IT-enheten får veta att de är iaktagna och egentligen inte kan berättiga sin existens. Misstag begås och en öppning kommer.

Heja på Robert Howing och gänget på Apple, för till slut rasar murarna.

• Oregistrerad
  • 2005-08-08 23:05

Ni har missuppfattat en sak och det rejält:

Apple slänger inga pengar på sina ÅF. Inte en spänn. Vi får BETALA för att få vara med på aktiviteter och själva stå för de maskiner skall visas. Det är den bistra verkligheten. Det är alltså rena kostnader och var precis det jag menade med "göra vårt bästa med egna medel".
Apple SE kan egentligen inte klandras. Det är Apple Europa som bestämmer.

Ursprungligen av Schuckert:

Ni har missuppfattat en sak och det rejält:

Apple slänger inga pengar på sina ÅF. Inte en spänn. Vi får BETALA för att få vara med på aktiviteter och själva stå för de maskiner skall visas. Det är den bistra verkligheten. .

Nja Apples svenska ledning har ju själva sagt att de satsat mycket på (vissa) återförsäljare och att de hellre gör det än satsar på tv och tidningsreklam, om det inte stämmer så undrar man ju vart svenska Apples marknadsföringsbudget för datorerna tagit vägen.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 23:12

TBWA tar väl för mycket betalt, eller är det Apple som är så sjukt snåla..

Undrar om det finns någon finans rapport på hur Apple SE spenderar sina pengar!
För just nu så har Apple ett stort övertag med hjälp av ipod och reklam med ipod och Macar kan göra stor inverkan på dem som ändå kanske ska ha en ipod!

Studenter är ett ypperst bra exempel många köper en ipod och kanske en iBook eller imac! Rykten sprider sig som eld, där med är jag till stor förundran varför Apple inte syns på universitet och högskolor.
Vad jag vet så har Kullander & Kullander i Malmö gjort några minde jippon på LU och vad jag kan förstå så har det genererat stor ökning via försäljningen enligt Kullander.

Hem-Pc avtalen är väl det bästa som Apple kan slås för, om man inte köper en mac via Hem-Pc avtalet så kanske man gör det privat, om inte så nås gratis reklam till många människor, två flugor i en smäll!

Ursprungligen av Hunter78:

Undrar om det finns någon finans rapport på hur Apple SE spenderar sina pengar!

Nä, det tror jag inte att det gör. Vet däremot om flera som har gjort affärsplaner åt Apple som examensarbeten och dylikt och dessa studenter brukar få seriös hjälp så de ligger säkert hyfsat nära verkligheten.

• Oregistrerad
  • 2005-08-09 11:43

Om jag varit Apple hade jag gjort som vi gjorde på mitt förra jobb (mobiltelefonsäljare) Att när det är skolstart/semsterslut så sätter man upp ett bord på ja Sthlms Universitet, Lunds Universitet osv med 3 skarpa Ibooks och en bra säljare, sen har du ett djävla intresse!

Vi fick stöd av Sony Ericsson att göra en sån grej vid ett antal företagskomplex när de lanserade P910. Det gick som SMÖR kan jag säga er. Så djävla effektivt. Vi visade alla förtagsnissar som kom från tunnelbanan och bussarna hur enkelt dom kan kolla mailen, hur dom kan skicka dokument osv. Det tar 2 min per gubbe sen har du planterat ett intresse (och för medelålders män ett måste) som i regel bidrar till en försäljning.

Apple har väl dessutom ganska bra paket med CSN kort osv. Alla universitet har väl dessutom trådlösa grejor nu?

Synd att Apple inte sitter på dom resurserna/intelligensen.

Jag tror visst att mac skulle behöva göra mer för att synas... men jag får samtidigt känslan att det nästan är en produkt som säljer sig själv som det är nu.... men om det ska slå stort krävs det lite hjälp i form av de reklamtyper som nämnts ovan.

iPod gör nog att många fastnar för estetiken kring Mac:en också tror jag... så det kanske tom räcker med att promota iPod ännu mer?

1
Bevaka tråden