- niklaskb
- Medlem ●
- Stockholm
Finder är ett oerhort irritationsmoment för mig. Tyvärr verkar den väldigt ogenomtänkt jämfört med tex Explorer.exe i Windows.
Jag hittar inget bra sätt att hantera stora mängder filer och katalogstrukturer.
Ikonvyn är ju helt värdelös, det säger ju sig själv. Kolumnvyn funkar dåligt med långa filnamn samt är slöseri med skärmutrymme.
Det skule vara bra att kunna tvinga Finder alltid öppna både nya och tidigare besökta kataloger i list-vyn.
Finns det nåt hack som fixar detta.
Jag skulle också vilja ha nån filhanterare med trädstruktur liknande utforskaren i Windows.
Andra tips mottages tacksamt.
Finder kan vara lite bökigt emellanåt, men två små tips är (om du inte redan vet om dessa):
1. Snabbkommandot 'cmd' + 2, då visar du det aktuella fönstret i listmeny.
2. I litsmeny har du de små pilarna, till vänster om filnamnet, som du kan vika ner och då agerar de som i utforskar-läget i Windows.
Jag antar att du, likt många andra Mac-användare, dragit hårddisken alternativt din hem-mapp (alternativt någon annan mapp) till Dockan? Snabbare sätt att navigera i filstrukturen får man leta efter.
Jag brukar använda 2 öppna fönster med kolumnvy. Som på bilden. Men du kan ju ta en titt på Macintosh Explorer och Path Finder.
Jag brukar använda 2 öppna fönster med kolumnvy. Som på bilden. Men du kan ju ta en titt på Macintosh Explorer och Path Finder.
Problemet med Macintosh Explorer och Pathfinder är att de kostar pengar, så dom går bort. Jag föredrar open source men freeware går också bra.
Kolumnvy funkar tyvärr inte eftersom den utnyttjar skärmytan så innefektivt att man bara kan se ett fåtal filer samtidigt och inte heller kan se långa filnamn.
Kom gärna med fler tips
Kolumnvy funkar tyvärr inte eftersom den utnyttjar skärmytan så innefektivt att man bara kan se ett fåtal filer samtidigt och inte heller kan se långa filnamn.
Hur menar du med att du inte kan se långa filnamn? Det är ju bara att ta tag i avdelaren och göra just den kolumnen större.
Hur menar du med att du inte kan se långa filnamn? Det är ju bara att ta tag i avdelaren och göra just den kolumnen större.
Jo, så långt klarar jag, men när jag vill gå tillbaks på en annan nivå så får jag problem med att kollumnen är smal igen.
Jag skulle vilja att den nivån man befinner sig i just nu alltid är bred och de föregående nivåerna är smala.
Jo, så långt klarar jag, men när jag vill gå tillbaks på en annan nivå så får jag problem med att kollumnen är smal igen.
Jag skulle vilja att den nivån man befinner sig i just nu alltid är bred och de föregående nivåerna är smala.
Dubbelklickar du på handtagen (ser ut som "="-tecken på högkant) i kolumnvyn så anpassar sig kolumnen efter det längsta filnamnet.
Klickar du på det gröna plustecken anpassas fönstret så att det visar så mycket som möjligt.
Problemet med Macintosh Explorer och Pathfinder är att de kostar pengar, så dom går bort. Jag föredrar open source men freeware går också bra.
Det är klart att man gillar att få saker gratis, men det låter nästan som om du av princip vill ha perfekta produkter för ingenting. Om den bästa lösningen kostar en slant, varför skulle den gå bort för det? Datorn är ju inte gratis, varför måste programmen vara det?
Filnavigering är ett svårt problem. Jag tycker varken OSX eller MSW löser det på ett bra sätt. Det blir alltid en massa råddande i filhierarkierna för att hitta någonting som jag mycket väl vet var det är och som jag alldeles nyss var i. OS9 är det bästa jag upplevt, men bara med vissa tillägg (speciellt Default Folder som jag för övrigt betalat för).
Äsch, det är ju shareware-program. Kostar max några hundringar, du får väl stå över en krogkväll till förmån för ett datorprogram
Det är klart att man gillar att få saker gratis, men det låter nästan som om du av princip vill ha perfekta produkter för ingenting. Om den bästa lösningen kostar en slant, varför skulle den gå bort för det? Datorn är ju inte gratis, varför måste programmen vara det?
Om jag skulle köpa varenda lilla småprogram som jag behöver till datorn skulle jag vara ruinerad. Det är som du säger, en principsak.
På PC är man, på både gott och ont, van att få allt gratis.
Finder är lite buggit i detta gå egenom mapparna sätt dem som du ska ha dem kontrolera att du har ställt in finder som det ska vara och det börjar bete sig som man väntar sig.
Jepp, det är det som är problemet, jag kan bara inte gå igenom alla mina tusentals kataloger.
Öppna terminalen och skriv
defaults write com.apple.desktopservices DSDontWriteNetworkStores true
Cool. Finns det fler såna man kan ställa in? Finns det nån bra dokumentation nånstans på "webben".
Cool. Finns det fler såna man kan ställa in? Finns det nån bra dokumentation nånstans på "webben".
Med defaults kommandot kan man ställa in i princip allt du kan ställa in i guit, men också en hel del grejer som Apple av någon anledning har valt att inte lägga in i det vanliga gränssnittet.
Se man defaults
Nej, det finns inte någon bra dokumentation (inte som jag känner till i alla fall) utan man får leta och testa själv, samt läsa exempelvis macosxhints.com och Apples utvecklarsidor. Boken Mac OS X Unleashed är väl den bästa boken om du vill ha bättre koll på OS X.
Just det här tipset publicerade för ovanlighetsskull faktiskt Apple själva;
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301711
Om jag skulle köpa varenda lilla småprogram som jag behöver till datorn skulle jag vara ruinerad. Det är som du säger, en principsak.
På PC är man, på både gott och ont, van att få allt gratis.
Det är väl ingen skillnad mellan Mac och PC på den fronten? Du får betala för PC-program också ju så jag förstår inte riktigt skillnaden. Dessutom har jag svårt att föreställa mig att du kommer behöva använda dig av så många shareware-program att du blir ruinerad, normalt är väl att man har 5-10 st som man gillar och betalar för?
På vilket sätt ät det gratis med allt på PC? Förstår inte riktigt det uttalandet...
Det är väl ingen skillnad mellan Mac och PC på den fronten? Du får betala för PC-program också ju så jag förstår inte riktigt skillnaden. Dessutom har jag svårt att föreställa mig att du kommer behöva använda dig av så många shareware-program att du blir ruinerad, normalt är väl att man har 5-10 st som man gillar och betalar för?
På vilket sätt ät det gratis med allt på PC? Förstår inte riktigt det uttalandet...
Större utbud av gratisprogram samt lättare att få tag på piratkopior och serienycklar...
Där dog den här disskutionen.
Haha, ja verkligen!
Lite komiskt att betala tiotusentals kronor för datorn och sedan inte kunna lägga lite småpengar på välbehövda sharewareprogramvaror. Att inte betala för shareware är riktigt svinigt. Större programvarutillverkare som Adobe och Microsoft klarar sig bra även om hemanvändare piratkopierar deras program för hemanvändning, småutvecklare som pysslar med shareware är fullständigt beroende av att just dessa betalar de små summor de begär för sina produkter.
Haha, ja verkligen!
Lite komiskt att betala tiotusentals kronor för datorn och sedan inte kunna lägga lite småpengar på välbehövda sharewareprogramvaror. Att inte betala för shareware är riktigt svinigt. Större programvarutillverkare som Adobe och Microsoft klarar sig bra även om hemanvändare piratkopierar deras program för hemanvändning, småutvecklare som pysslar med shareware är fullständigt beroende av att just dessa betalar de små summor de begär för sina produkter.
Lägg ner nu, alla är inte lika rika som du. Jag har inte råd att betala för fjuttprogram när jag lever på lån. Tillbaks till topic tack.
Jag har för mig att det fanns nån här som hade skrivit ett script som ställde in finder att visa listvy på nåt sätt. Men jag hittar inte tråden när jag söker. Nån som vet vad jag pratar om?
Lägg ner nu, alla är inte lika rika som du. Jag har inte råd att betala för fjuttprogram när jag lever på lån. Tillbaks till topic tack.
Jag har för mig att det fanns nån här som hade skrivit ett script som ställde in finder att visa listvy på nåt sätt. Men jag hittar inte tråden när jag söker. Nån som vet vad jag pratar om?
Sluta gnälla. Du låter som om du vore den första och ende som levt på csn-pengar. Har du råd att köpa datorn har du råd med ett sharewareprogram.
Större utbud av gratisprogram samt lättare att få tag på piratkopior och serienycklar...
Jag skulle hävda att båda påståendena är skitsnack. Det är tyvärr pinsamt enkelt att hitta serienummer till i princip alla Macprogram. Du vet bara inte var du ska hitta dem.
Till PC finns fler program som gör samma sak, men väldigt få mer avancerade program är väl gratis? Finns det en gratis fil-browser t ex... som är bra?
När jag testade PathFinder var det bara att ta bort filen /Library/Application Support/Path Finder/.tima för att nollställa räkningen av dagar. Då är allt du behöver göra att trycka bort en dialogruta lite då och då.
Använd Exposé mer helt enkelt, det gör mitt Finder-arbete mycket mer effektivt. När man ska flytta, kopiera och öppna filer tar man helt enkelt tag i filen / filerna och drar igång Exposé för att sedan leta reda på mappen man ska till. Extremt smidigt!
Använd Exposé mer helt enkelt, det gör mitt Finder-arbete mycket mer effektivt. När man ska flytta, kopiera och öppna filer tar man helt enkelt tag i filen / filerna och drar igång Exposé för att sedan leta reda på mappen man ska till. Extremt smidigt!
Precis, och glöm inte bort att du kan aktivera exposé via skärmhörn också vilket är supersmidigt vid drag-and-drop. Dra filen till hörnet och aktivera Exposé, navigera rätt och släpp sedan filen.
Tror du behöver ge Finder mer tid och lära dig tänka på ett annat sätt än det traditionella PC-tänkandet vid filhantering. Spring loaded folders och Exposé är två funktioner jag använder hela tiden och jag navigerar runt i filsystemet mycket snabbare och smidigare på mina macar än mina PC-servers.
Jag skulle också vilja ha nån filhanterare med trädstruktur liknande utforskaren i Windows.
Om man tar bort krysset i Finder/inställningar/Allmänt: "öppna nya fönster i kolumnvy"
och sedan markerar i fönstret att man vill ha "listvy" (den mittre) så kommer Finder ihåg den inställningen så att nästa gång man öppnar ett Finder-fönster ÄR det listvy direkt. Åtminstone hos mig.
(PB 12"/Tiger 10.4.2) exakt som Win 2000/XP. Enda skillnaden är pilar i stället för plustecken till vänster om mappar.
Om man tar bort krysset i Finder/inställningar/Allmänt: "öppna nya fönster i kolumnvy"
och sedan markerar i fönstret att man vill ha "listvy" (den mittre) så kommer Finder ihåg den inställningen så att nästa gång man öppnar ett Finder-fönster ÄR det listvy direkt. Åtminstone hos mig.
Blir det verkligen listvy på alla nya kataloger, dvs såna som man inte har besökt tidigare. För mig blir det ikonvy på dessa.
skall testa...ja det blir det.
Gah, jag får det inte att funka. Blir det även listvy för alla monterade images och nätverksplatser?
Kan varmt rekommendera Quicksilver.
Hmm, har installerat Quicksilver, hur kan man browsa filer med den?