Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte öppna QuarkXpress-fil

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har gjort ett stort jobb i Quark 6.1 och sparat. När jag nu några dagar senare ska öppna filen stänger programmet ner sig direkt. Någon som har några tips?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-08-09 15:06

Pröva att öppna samma fil i Quark 6.5 (kan laddas ned fritt om du har 6.1).

Det har drabbat mig några gånger (om än i 6.5) då jag importerat word-texter. De kan ibland få 6.5 att krascha. Man kan då öppna filen i 6.1.

Innan du laddar ned 6.5, gör en kopia på din Quark-mapp och lägg på ex.vis skrivbordet. På så vis kan du vara helt säker på att kunna köra både 6.5 och 6.1 (dock inte samtidigt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-09 18:09

Kolla att skrivarna är ok. Speciellt vad du har för defaultskrivare och att skrivarbeskrivningarna uppdateras.

Funkar inte det är ofta en radering av quarks prefrencesfil också värt att testa.

Nää...

Har provat det ni säger, men så enkelt är det inte. Har försökt att öppna filen på 3 andra macar, men ikke... Misstänker starkt att felkällan är en inmonterad pdf-bild som jag fått från annat håll. Den innehåller typsnitt som jag inte har. Brukar ju funka att öppna ändå, men inte nu. Har testat att stänga av Suitcase men det hjälper inte. Jag skulle alltså på något sätt behöva få upp filen för att få bort den förhatliga bildfilen.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 14:06
Ursprungligen av bjorneras:

Har provat det ni säger, men så enkelt är det inte. Har försökt att öppna filen på 3 andra macar, men ikke... Misstänker starkt att felkällan är en inmonterad pdf-bild som jag fått från annat håll. Den innehåller typsnitt som jag inte har. Brukar ju funka att öppna ändå, men inte nu. Har testat att stänga av Suitcase men det hjälper inte. Jag skulle alltså på något sätt behöva få upp filen för att få bort den förhatliga bildfilen.

Öppna den med en Hex-editor och ändra lite Hex kod. Nä förlåt men det lär faktiskt finnas levande människor som kan läsa och förstå sånt.

Ursprungligen av kjelle:

Öppna den med en Hex-editor och ändra lite Hex kod. Nä förlåt men det lär faktiskt finnas levande människor som kan läsa och förstå sånt.

Kanske det ja, men jag gör det inte...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-10 14:52

stuffa quark-filen å ordna så vi kan tanka ner den så kan folk här försöka öppna den

Ursprungligen av darios:

stuffa quark-filen å ordna så vi kan tanka ner den så kan folk här försöka öppna den

Tack för erbjudandet men det går inte - det här är ett reklamjobb som är gjort för en rätt stor kund och jag skulle ligga väldigt risigt till om det kom på avvägar nu. Så, tack, men det vågar jag inte. Då är det bättre att göra om alltihop från början.

Har du testat att slänga pdf-filen så Quark inte hittar den när du öppnar?

  • Medlem
  • 2005-08-10 17:08

Eller i alla fall stuffa den. PDF:en alltså.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-10 18:40

Jag har varit med om liknande fel. Många gånger. Det har i de allra flesta fallen berott på att en inmonterad fil varit korrupt.

Men, då har jag kunnat bläddra i dokumentet ända till den sida där den korrupta filen ligger. Eftersom du skriver att programmet stänger sig så fort du öppnar dokumentet borde alltså felet ligga på sid 1. Om din pdf ligger någon annanstans, beror troligen felet på något annat (om nu inte dokumentet öppnas med så pass liten visningsgrad att den felaktiga sidan syns från början).

Att zippa eller slänga pdf-filen borde inte kunna hjälpa dig, eftersom felet med största sannolikhet ligger redan i förhandsvisningen.

Ursprungligen av filuren:

Jag har varit med om liknande fel. Många gånger. Det har i de allra flesta fallen berott på att en inmonterad fil varit korrupt.

Men, då har jag kunnat bläddra i dokumentet ända till den sida där den korrupta filen ligger. Eftersom du skriver att programmet stänger sig så fort du öppnar dokumentet borde alltså felet ligga på sid 1. Om din pdf ligger någon annanstans, beror troligen felet på något annat (om nu inte dokumentet öppnas med så pass liten visningsgrad att den felaktiga sidan syns från början).

Att zippa eller slänga pdf-filen borde inte kunna hjälpa dig, eftersom felet med största sannolikhet ligger redan i förhandsvisningen.

Ja, det är som du skriver - den där j-a pdf:en ligger på första sidan i dokumentet. Och ja, jag har flyttat undan pdf:en så att programmet inte kan hitta den. Tack i alla fall allihop för visat intresse, vår mac-guru ska göra ett försök i morgon med sina trollerilådor och funkar det inte då så är det bara att låsa in sig på söndag och böja ner huvet och göra om alltihop.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-10 23:53

Tips för framtiden:
Vid stora/krångliga och viktiga jobb, gör kopior av dokumentet. Gärna i fler editioner. Det är något jag lärt mig den hårda vägen. :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-11 10:32

Testa att döpa om en fungerande pdf-fil till samma namn som den gamla korrupta filen och lägg den där den gamla skulle ligga. Den gamla filen flyttar du givetvis.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-22 23:52

bjorneras, hur löste det sig?
Om du har kvar QuarkXpress-filen, kan du prova denna tingest.

Ursprungligen av filuren:

bjorneras, hur löste det sig?
Om du har kvar QuarkXpress-filen, kan du prova denna tingest.

Det löste sig så att vi slängde filen och gjorde om alltihop - jag hade en nästan komplett utskrift av jobbet, så vi behövde inte tänka så mycket utan bara jobba på - det gick faktiskt på en halv dag. Ska ta en titt på det där filtret du tipsade om - det kan ju gå fel fler gånger i framtiden!
Tack alla berörda för tips och engagemang!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-23 11:07

Nice att det löste sig.

1
Bevaka tråden