Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är ditt batteri?

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 12:20
Ursprungligen av sebbe84:

programet funkar inte...drog hem det på g5 men får inte öppna det....inte måste man sitte på en bärbar för att få öppna det ?

Varför använder du ett batteritest på en dator utan batteri?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 18:20
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Varför använder du ett batteritest på en dator utan batteri?

för att jag har inte fått min bärbara än...så jag laddade hem det på den stationära

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-30 22:02

PowerBook 15" 1.67 Ghz HD

Aktuell kapacitet: 132 mAh
Ursprunglig kapacitet: 4400
3%

Laddningscykler: 4
Datorns ålder: 0 månader

Så ser det ut med min nya PB som verkar ha ett batterifel eller nåt...

PB G4 12", 1.5 GHz

Current Battery Charge: 4412 mAh

Current Battery Capacity: 4429 mAh
Original Battery Capacity: 4500 mAh
96%

Load-cycles: 75
Age of your Mac: 8 months

hmm..

Vad är det som inte stämmer här? Tyckte väll att datorn tackade för sig lite väl snabbt. Nu fick jag det även bekräftat.

Vad göra?

PB G4 15" 1.67Ghz

Maximun Battery Charge: 1560 mAh

Current Battery Capacity: 1560 mAh

Original Battery Capacity: 4400 mAh

35%

Battery-Loadcycles: 53

Age of your Mac: 2 months

Har jag gjort något fel eller är det batteriet som är kasst?

Mvh

Sorry, dubbelpost..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-12-06 15:50

Sött program...
PB 12"

Aktuell kap: 4316
Urspr. kap: 4400
98%

Ålder: 7 mån
cykler: 52

Känns som om jag borde dra ur sladden oftare... (?)

Haha, mitt batteri (PowerBook G4) är ganska slutkört... Finns det månne någon som har ett kassare batteri?

Dags för batteribyte tror jag.

/M

Batteriet byttes i maj-juni 2005 i batteriutbytesprogrammet. Datorn (iBook G4) körs mestadels på nätström. Det ser rätt så bra ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 11:55

Min MBP, som bara är 5 månader gammal och som dessutom bara använts på riktigt i 2, har redan tappat ganska mycket kraft. Kan iofs tilläggas att jag väldigt ofta använder min dator utan strömsladd, det är ju trots allt en bärbar sak...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-19 18:11
Ursprungligen av Martin Belak:

Haha, mitt batteri (PowerBook G4) är ganska slutkört... Finns det månne någon som har ett kassare batteri?

Dags för batteribyte tror jag.

/M

Min kära mor har lyckats plåga batteriet till 4% av kapaciteten;)

Min pb 12" 1.5 ghz fick ett nytt batteri under utbytesprogrammet.
använder den varje dag i skolan men det gamla batteriet klarade sig jäkligt bra ändå.

en kul sak med nya batteriet är att:

Current Battery capacity är 4578
Original Battery capacity är 4400

detta efter 10 cyklar.

sjukt nöjd med batteritiden som ligger runt 3-3,5 timmar av ordbehandling och lättare applikationer.

Nej, de är inte programmerade att självdö. Däremot avtar kapaciteten med antalet använda cykler. Efter omkring 150 cykler brukar det märkas ganska tydligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 14:42
Ursprungligen av Björn Leander:

Nej, de är inte programmerade att självdö. Däremot avtar kapaciteten med antalet använda cykler. Efter omkring 150 cykler brukar det märkas ganska tydligt.

Så myten "det är bra att då och då använda batteriet fullt ut för att sedan ladda upp det på nytt" är sanning med modifikation...

15.4" MacBook Pro 2.16GHz.

undrar hur jag har fått 127 cykler på fyra månader

edit: lade till bilden... bytte nyss logikkort därav den något knasiga åldern på min macbook.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 18:17

Det ser rätt bra ut efter ett år, jag kör det sällan i botten men brukar ofta (nästan dagligen) köra Powerbooken utan laddare.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-10-19 19:07

Hmm.. Någon som kan slänga upp programmet så man kan ladda ner det? Det går inte att ladda hem det från länken i första posten.. :-/

Ursprungligen av Oxygenic:

Hmm.. Någon som kan slänga upp programmet så man kan ladda ner det? Det går inte att ladda hem det från länken i första posten.. :-/

http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/index.html

Men inte så svårt att hitta med lite fantasi!

Mina fakta:
Current: 1978 mAh
Original: 4400 mAh
= 44%

Loadcycles: 763
Age: 25 months

PowerBook 1,5 GHz, 80gb, 2gb ram 128mb gfx.

Tur att nya 24" är på väg!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-25 17:49

MBP 1,8GHz

Current Battery Charge: 5417 mAh
Maximum Battery Charge: 5546 mAh
97%

Current Battery Capacity: 5546 mAh
Original Battery Capacity: 5500 mAh
100%

Load cycles: 5
Age of your Mac: 8 months

Kan bero på att det sitter ett splonkades nytt batteri (2 mån gammalt iaf) i den

PB G4 1.5 GHz

Current Battery Charge: 4312 mAh
Maximum Battery Charge: 4429 mAh
97%

Current Battery Capacity: 4429 mAh
Original Battery Capacity: 4400 mAh
100%

Load cycles: 3
Age of your Mac: 35 months

Nytt batteri

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 13:50

Min storebror har en gammal PowerMac G4

När han drog ur laddningssladden tog det först ca. 1 minut innan den varnade för att strömnivån var låg. Sedan tar det högst 5 minuter (SANT) innan den helt dör!

Sjukt uselt batteri alltså.

En idé för alla som klagar på sina batteriter är ju att ta ut dem ur datorn om man har den stationär under än längre tid och har nätadaptern ikopplad. För det sliter på batteriet även om man har nätadaptern ikopplad. Idiotiskt!

Har kört min Mac Book Pro i ungefär 5 månader men ändå bara behövt 26 laddningscykler.

Ursprungligen av iVictor:

En idé för alla som klagar på sina batteriter är ju att ta ut dem ur datorn om man har den stationär under än längre tid och har nätadaptern ikopplad. För det sliter på batteriet även om man har nätadaptern ikopplad. Idiotiskt!

Är det så?

Vad menas med längre period?

Apple räknar 1 laddningscykel som en 100%-ig upp- och urladdning... Alla småduttar läggs alltså samman, men en 50%-ig urladdning följt av en uppladdning är inte samma som en laddcykel...

Jag vinner nog! Min nuvarande kapacitet är 16%, helvete va kasst!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-29 23:03
Citat:

Är det så?

Vad menas med längre period?

Apple räknar 1 laddningscykel som en 100%-ig upp- och urladdning... Alla småduttar läggs alltså samman, men en 50%-ig urladdning följt av en uppladdning är inte samma som en laddcykel...

Till exempel använder jag min dator på två ställe låt siga. På landet och hemma i stan. Och då har jag den stående i lägenhetn i en vecka kanske. Då tar jag ut batteriet, och har laddarsladden i datorn. Sedan när jag flyttar till landet sätter jag i batteriet under resan för att hindra smuts från att komma in i datorn och för att slippa stänga av datorn. Sedan när jag kommer till landet ställer jag den någonstans där jag har laddaren i och tar ut batteriet.

På så sätt har jag bara använt ca. 5 laddningscykler på några månader.

Ok - verkar ju jättebra... Men jag undrar om det ger någon skillnad i slutänden; som jag förstått det efter att ha kollat genom ovanstående batteridata, verkar inte antalet laddcykler lika kritiska för batteriernas kondition som åldern på batteriet i fråga...

Fortfarande ingen bränslecell, men jag slutar inte hoppas
Min nya laptop visar detta efter 6mån: (MBP 2.0Ghz/2GB/128MB VRAM, Köpt i maj 2006).
Helt okej tycker jag.

  • Medlem
  • 2006-11-01 11:53

Kunde inte låta bli att lägga märke till att det står coconutbattery 2.5.1 i ditt fönster. Var hittar man versionen 2.5.1 den senaste jag hittat är bara 2.5.

Ursprungligen av kitesurf:

Fortfarande ingen bränslecell, men jag slutar inte hoppas
Min nya laptop visar detta efter 6mån: (MBP 2.0Ghz/2GB/128MB VRAM, Köpt i maj 2006).
Helt okej tycker jag.

Är det bara jag som tycker att det här programmet inte riktigt stämmer? När ska man mäta kapaciteten på batteriet egentligen? När kraftkablaget varit anslutet längre än två timmar?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kunde inte låta bli att lägga märke till att det står coconutbattery 2.5.1 i ditt fönster. Var hittar man versionen 2.5.1 den senaste jag hittat är bara 2.5.

Det var den version som ligger på deras site nu, direktlänk:
http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/files/coconutBattery_2_5_1.zip

Bevaka tråden