Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Apples domäner i 10.4

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade 10.4 och uppgraderade till 10.4.2 häromdagen. Nu plötsligt får jag felmeddelandet "NSPOSIXErrorDomain:13" när jag försöker surfa till Apples sida. Software update har också slutat fungera. Det verkar också gälla en del andra domäner. Finns det någon lösning på problemet utan att installera om systemet?

Senast redigerat 2005-08-10 12:56
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-12 15:03

Kolla så att du får dns av deras dhcpserver.
Gör du med cat /etc/resolv.conf i terminalen. Står det inget där kan du prova att lägga in den
statiskt i dns. Har du dock lagt in en dnsserver statiskt prova att ta bort den. Nu vet jag inte
vilken isp eller hur ditt interna nät ser ut med detta var lite tips.

Ursprungligen av jawa:

Kolla så att du får dns av deras dhcpserver.
Gör du med cat /etc/resolv.conf i terminalen. Står det inget där kan du prova att lägga in den
statiskt i dns. Har du dock lagt in en dnsserver statiskt prova att ta bort den. Nu vet jag inte
vilken isp eller hur ditt interna nät ser ut med detta var lite tips.

Tack för hjälpen. Finns det nåt sätt att göra det utan att gå en tidskrävande utbildning i UNIX? Någon mer grafisk väg i Finder? Jag ominstallerade hela systemet och märkte att med 10.4 har jag kontakt med Apples server men med 10.4 bryts kontakten och jag får felmeddelande. Jag har Telia ADSL och en Netgear wifi-router.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-13 18:33

Posta vilken dns du har genom att kör kommandot jag gav dig förrut så kan vi utgå från det.

"nameserver 192.168.1.1"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-13 22:05

Då kan vi utgå att du har en intern dns konfigurerat och ej använder dig utav telias. Min rekommendation till dig är att du provar att sätta telias dnser hårt (vet tyvärr ej vilka ipadresser de har) i system preferences/network/airport för se om det fungerar bättre.

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2005-08-14 08:44

Telias Dns:er 195.67.199.6, 195.67.199.7

Tackar för hjälpen. Jag har låst Telias DNSer både i routern och i min bärbara men det har inte löst någonting. jag kommer inte åt domäner som apple.com, adobe.com, dell.com och några andra. Och software update ber mig kontrollera att jag är uppkopplad (vilket jag ju är). Jag har också försökt att reparera "disk permissions" vilket var ett tips på ett annat forum. Och ominstallerat systemet. Inget funkar. Varken på min iBook eller en eMac i nätverket.

Nu har jag låst Telias DNSer och dessutom testat min iBook i flera andra trådlösa nätverk med andra uppkopplingar. Och jag har fortfarande samma problem. Det här är bara ett problem jag får med 10.4-10.4.2. Vad tusan kan det bero på?

1
Bevaka tråden