Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka filer med iChat

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-20 18:12

Hur är det egentligen med att skicka filer via iChat? Fattar inte logiken... Måste man stänga av brandväggen.. eller bara vissa portar? Fildelning?
Jag hajjar inte något...

Pratar du internt på nätverket eller ut på internet?

Vi kör iChat på jobbet men enbart för kontorsmeddelanden men kanske kan något av detta vara matnyttigt för dig ändå. Jag har inte rört någon inställning för delning, bara startat programmet hos folk och stängt av Internet-delen så bara fönstret Rendevous syns. Jag har kommit fram till följande

1. Man drar en fil till personen i listan och när mottagaren klickar Save drar filen iväg.

2. Om man först öppnar en chatruta och sedan försöker bifoga en fil genom att klicka gemet så säger datorn bara "tjong". Inget större bekymmer men 10.2.1 borde ha fixat detta.

3. Man kan dra en fil eller en mapp till namnet i listen men inte 2 st samtidigt av endera sorten. Har man flera objekt så gör man först en mapp alltså, sen skickar man mappen.

4. Den som sänder filen blir ibland inte av med fönster för filtransport men mottagaren har alla gånger detta hänt fått en fil som fungerar. Det är bara att döda rutan.

Jag har även öppnat adressboken och lagt in en personlig bild på personen som har datorn. Denna bild läser iChat in automatiskt. Ser lite personligare ut.

• Medlem
  • 2002-09-21 01:18

Jo det var visst på Internet glömde jag skriva...

• Medlem
  • 2002-09-21 02:06

Funkar likadant på internet. man droppar bara filen på användaren..

Du kanske har nån brandvägg som tjurar? Kan inte hitta nån info om port.nr. troligen så går bilagorna på samma port som medelandena.. funkar det att chatta så funkar det nog att sända filer också

• Medlem
  • 2002-09-21 12:34

Visst funkar det att chatta... men när jag ska skicka en fil till samma person... funkar det inte... Vi BÅDA måste stänga av brandväggen i Jaguar (fildelningen-brandväggen)... Konstigt...

1
Bevaka tråden