Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SNES-handkontroll framgångsrikt portad till Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-10 15:03

iSNESby mixim & icep

Ja, jag och några polare hade lirat SNES-spel över emulatorer i några dagar men känslan fattades, det var inte som "back in the old days" med vad som förmodligen ÄR världens bästa handkontroll.

Så, varför inte kombinera det bästa utav två världar?
1. Tillgången till alla hundratals roms på macen.
2. Spela SNES-spel med orginalkontrollen.

Så efter en halvtimmas sökning hittade jag den ultimata lösningen! Beställde ett "översättningschip" från USA som omvandlar SNES-Kontroll signalerna till USB-signaler. Här skall vi börja mass-beställa dem

Vi får hem ett kit med ett chips och USB-kabel, det som krävs är att man skruvar upp hela kontrollen, tar ut PCB'n, knipsar av alla befintliga sladdar, lödar fast totalt 9 olika sladdar dels mellan USB-Kabeln och chippet och dels mellan Chippet och SNES-kontrollens PCB.

Resultatet blir tillslut en Plug-N-Play kontroll med rätt känsla, för alla dina roms! Beställde då kitet, det kostade oss 180 kr totalt, och jag fick det i brevlådan 6 dagar senare! Sedan kostade handkontrollen 250kr splitter ny från butik (Går likabra med en använd SNES-Kontroll) Chippet är specialprogramerat, så det är inte något man hittar i Elfa eller Kjell & Co. tyvärr...

Efter cirka 1 timmes pill så var allt färdigt och det var bara att koppla in, (jobbigt att sätta ihop det igen, blev lite trångt med chippet inne under skalet men vi har fått lite rutin), kontrollen funkade direkt efter inkoppling, inga drivrutiner, ingenting! Den funkar dessutom på samtliga platformer, Mac , Win, Linux osv.. i princip allt som stöder USB (skall också undersöka möjligheten med att lira på XBOX).

Det finns också ett alternativ för de som antingen inte vill öppna sin gamepad, eller för de som inte vill löda:
http://www.lik-sang.com/info.php?category=&products_id=4234

Men efter research så läste jag om att folk ibland har problem med boxen, att signalen "hoppar till" ibland vilket inte är smidigt när man exempelvis kommit till sista bossen!, dessutom behöver man installera drivrutiner, som i sin tur minskar kompabiliteten med alla platformer, sen tyckte jag personligen att det såg mycket snyggare ut med en till synes"standard" SNES-pad direkt in i datorn, fast med lite annan kontakt på ena ändan

Efter jag och min kompis hade satt ihop varsin SNES-pad lirade vi 2-player resten utav kvällen, haha vilken nostalgitripp.... Bomberman, Street Fighter II, Super Mario, F-Zero, Mortal Combat, Donkey Kong.... Sen när jag kom hem fortsatte jag lite med singelspel resten av natten.... Det är helt enkelt något helt annat med orginalkontrollern! Något som varken något annat tangentbord eller gampad kan erbjuda... usch.. måste lira vidare efter jag postat lite fotos här sen blir det att göra en massa sådana här åt kompisar, och kanske lite fler

Väldigt schysst att ha det till HTPC'n också, med datorn undangömd och inkopplad till tv'n så känns det som man verkligen sitter med äkta vara

Det blev inga detaljerade how-to foton, pga att batteritiden tog slut, men ni får iaf lite nöjda kunder på bild ;), här har ni spelsessionen när vi fick klart 2 st handkontroller och körde in dem i en Apple Powerbook (bilder).

Om du skulle ha någon fråga så är det bara att PM'a eller Maila mig! Om du inte känner Dig säker med lödningsbiten eller helt enkelt vill ha allt fixat o klart kan vi skicka en fabriksny SNES-kontroll som vi modifierat till dig, har du redan en kontroll så kan vi hjälpa dig med att modifiera den med.

Koncentrerade blickar Jag till vänster på bilden, mixim till höger.

Hoho, dags att plocka fram lödkolven då

Fast ni måste dock äga spelen för att få använda ROMs

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-10 15:14

Det gör det inte lagligt att använda ROMs om du nu inte skapat den själv som en säkerhetskopia.

• Medlem
  • 2005-08-10 15:33
Ursprungligen av nr3:

Det gör det inte lagligt att använda ROMs om du nu inte skapat den själv som en säkerhetskopia.

Nintendo har sagt att de helt enkelt inte bryr sig om de äldre spelen och gör inget åt om man lägger upp ROMs på en hemsida eller laddar hem de. Så de är inte olagligt att använda ROMs till Nintendo & SuperNintendo

• Oregistrerad
  • 2005-08-10 15:46
Ursprungligen av nr3:

Jag vet inte hurvida Nintendo längre ens gör några intäckter för SNES-Spel,,,har de fortfarande en orginalförsäljning igång för SNES-spel? Om de själv inte kan tjäna pengar på spel, ser jag ingen fara med ROM's, allt är en begagnadmarknad numera!

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-10 15:34

Jag som jobbar på Nintendo (Bergsala AB) här i Kungsbacka. Detta skall jag visa mina arbetskamrater.

Skall även kolla upp hur exakt det är med ROMs, är inte helt säker på det själv faktiskt.

Trevligt, dom kontrollerna är ju riktigt bra att spela med.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-08-10 16:25

icep och jockeleu: Nja dom har nog en hel del att säga till om, speciellt i och med utvecklandet av Nintendo Revolution. På den konsollen kommer det finnas en tjänst att köpa gamla nintendospel till en billig peng. Så jag tror inte dom uppskattar ROMs.

Men självklart det är en speciell känsla med en snes-kontroll

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-08-10 16:31

icep: Tveksam till om vi har sagt att folk får använda spelen fritt på Internet hur som helst, väldigt tveksam. Skall titta upp detta och återkomma med exakta uppgifter.

jockeleu: Orginalförsäljning finns fortfarande för SNES-spel. Hurvida det är med Konsoll vet jag inte. Tillbehör som kontroller går dock att få tag på.

De säljer flera av sina SNES (och NES) spel, fast till nya konsoller, främst GameBoy. Så jag tvivlar på påståendet att de inte har något emot kopiering av sina spel, vore kul med en referens för det.

Härligt jobbat grabbar!

• Oregistrerad
  • 2005-08-10 21:11

Hur det än nu skulle vara så kan man väl säga att det är möjligt att många här inne har snes-spel... då är det helt enkelt att ladda ner de man har... och fortfarande på såsätt använda denna som en säkerhetskopia?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-11 02:31

Vad skulle två kontroller kosta?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-11 03:12

Tror det står i någon SuperPLAY att någon ifrån Nintendo har sagt att dom inte har så mycket emot det just p.g.a många av deras nyare titlar säljer därför att folk vet att dom äldre föregångarna har vart bra. Tx.e The Legend of Zelda, Metroid och Super Mario serierna. Vem tusan skulle köpa dom igenkligen om det inte vore för att dom har testat föregångarna?
Däremot innebär det inte automatiskt att det blir lagligt, bara att Nintendo (of Japan) inte direkt bryr sig. Gäller inte bara Nintendo utan vill även minnas att tx.e SEGA har sagt något liknande.
Många nyare spel serier (tx.e Super Mario Sunchine, Wind Waker och Sonic Heroes) säljer för att folk vet att tx.e Super Mario 64, Sonic Adventure 1/2, Sonic & Knuckles och Zelda: Ocarina of Time osv är bra serier.

• Oregistrerad
  • 2005-08-11 11:52

Jag är också lite nyfiken på hur mycket ni vill ha för en eller två kontroller.

Helt klart trevligt projekt.

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-11 20:22

Kommer det en iNes nån gång? Eller t.o.m iSega?

Bra jobbat, grabbs!

• Medlem
  • 2005-08-11 21:52
Ursprungligen av eyolf:

Kommer det en iNes nån gång? Eller t.o.m iSega?

Bra jobbat, grabbs!

iNes har vi inga problem att fixa om du är sugen
Samt inga problem att fixa iFourScore, iAdvantage, iRetroGlove, iPowerPad som vi alla minns är tillbehör till Nintendo

Undrar fortfarande vart ni har fått tag i omvandlaren, hade varit guld ifall ni tipsade om den.

Fett jag spelar ofta Nes och Snes!

1
Bevaka tråden