Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Katastrof-klantigt - kan man ånga en formatering?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-10 19:19

Jag formaterade om hela min ibook G4 igår, själv, jättedumt, men så är läget.
Allt är tomt nu, och jag kan börja ett nytt liv utan de fem års arbeten som jag formaterade bort.
Jag tycker inte det är värt 9000 spänn att få tillbaka de grejer jag bort formaterat via Ibas data experter, klart det är värt, men kassan är inte så stor.. Så jag undrar om någon har nåt hett tips.
Har läst att alla säger att det är omöjligt, inklusive data reparatörs personer jag pratat med,men jag vill inte tro att allt bara är borta.

  • Medlem
  • 2005-08-10 19:44
Ursprungligen av TZW:

Helt klart värt ett försök.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-10 21:14

Försök aldrig reparera en mjukvaruskadad hårddisk.
När olyckan är framme (t.ex. råkat formatterat HD), rör aldrig hårddisken sedan !

Kör en recover program i första steg, den bäste är Data Rescue X !

  • Medlem
  • 2005-08-10 19:41

Om du inte har lågnivåformaterat och inte använt disken, så kanske t om Diskwarrior kan rädda den... fast jag vet inte om den har funktioner för det. I princip finns all datat kvar, men utan referenser. Den här typen av specialverktyg är inte så vanliga på Mac, och de som finns till PC funkar inte till 100%.

Jag har lite svårt att förstå hur man formaterar en disk av misstag, men tyvärr är det nog rätt kört.

Q: Can Data Rescue recover files from a drive I accidently initialized?
A: In certain cases, yes. Try the free demo of Data Rescue to see if Data Rescue sees any files.

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_info.php

Om du testar Data Rescue, skriv och berätta hur pass bra det funkade. Verkar vara ett intressant verktyg.

Ett tips. Starta upp datorn ifrån CD-skiva eller annan hårddisk om du ska testa något "rescue"-program. Använd inte datorn med det lokala systemet, installera inget på din dator. Ju mer du använder din dator desto mindre chans är det att kunna rädda dina dokument då systemet kan skriva filer lite här och där när det är igång.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-11 09:49

Jag lyckades rädda det mesta med DataRescue på en kompis dator efter att en väl renommerad firma i Sthlm "råkat" formatera disken utan att göra backup. Så testa att boota från en DataRescue-skiva.

DataRescue X fungerar - känner till flera servicecenter som använder den.

Kom ihåg att inte röra hårddisken efter att du formaterat den, stäng av datorn med strömknappen intryckt.

När den är nyformaterad kan det även vara värt att göra ett försök med DiskWarrior.

Testar just DataRescue X, har raderat minin, och har sen kopplat den till G5:an med FW-target mode. Långsamt går det i alla fall. När jag körde snabbscanning hittade den bara ett fåtal filer, men får väl se om det här fungerar bättre...

Kan meddela att det tycks funka. Dock finns inte filnamnen kvar utan finns på formen Dxxx för dokument, Jxxx för jpg osv. så det blir till att leta. Pga. kopieringsskydd Kunde jag bara återvinna en fil och den hade då sitt innehåll kvar.

Senast redigerat 2005-08-11 21:52

Kan väl tillägga att man måste ha två macar för att det här ska funka. Antingen för att skapa en startbar CD och lägga Data rescue X på den, eller genom att koppla ihop dom via firewirekabel och starta i "firewire target mode". Trycker man ner t-tangenten på den krånglande datorn under uppstarten kommer partitionerna på den att anslutas som en extern firewire-disk färdig att "bearbeta" för Data rescue X.

1
Bevaka tråden