Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antalet Switchers verkar närmast explodera

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 22:12

En närstående har precis köpt en ny iBook på Apple Store. Jag fick förstås effektuera beställningen. Av ren nyfikenhet kollade jag nyss igenom Blocket och gjorde en sökning på "ibook"-hela landet.
Slutsatser av en snabb (mycket summarisk och snabb iofs) analys ger vid handen att ungefär 20-30% av alla annonser som kom upp vid sökningen gällde winpc-ägare som ville sälja antingen sin stationära eller sin bärbara win-pc för att kunna köpa en iBook. En hög siffra tycker jag. Är det någon av er Switchers som har någon känsla för om det stämmer? Är det så pass stor andel rent generellt som vill byta plattform är det ju närmast att likna vid någon sorts folkrörelse. Så vad säger ni, är lavinen igång?

/macveteran sedan 1985

Jag tycker mig ha iaktagit samma fenomen även om jag tycker mig hitta många annonser på blocket där annonsören vill byta till sig en powerbook mot sin pcburk/bärbar.

• Oregistrerad
  • 2005-08-10 22:59
Ursprungligen av David Slättne:

Jag tycker mig ha iaktagit samma fenomen även om jag tycker mig hitta många annonser på blocket där annonsören vill byta till sig en powerbook mot sin pcburk/bärbar.

För mig personligen känns det som något av en revansch. De första 5-6 åren levde jag på att sälja Mac m.m., och efter 1990 när 3.11 kom gick det trögare och trögare. Det var mest grafiska branschen som hängde kvar. Om det här fortsätter och dessutom accelererar (och mycket pekar ju på det nu) visar det med all önskvärd tydlighet att valet jag gjorde 1985 var rätt (inte för att jag nånsin har tvivlat) och snart är det väl dags att slänga fram det där otrevliga "vad var det jag sa?" till de som med ett snett leende tittade lite suspekt och bräkte "jasså du kör mac du!"
Ser med tillförsikt fram emot de närmaste 2-3 åren. Kul!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 08:30
Ursprungligen av David Slättne:

vart, nån som vill ha en IBM thinkpad så får ni den idag mot en PB tom en 1ghz

/&Tangen

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-08-10 22:59

Rent personligt får nog jag, som ännu icke-Mac ägare (6 Linux-Pc maskiner) säga att det verkar som att flera är på gång. Känner många fanatiska winanvändare som ändå motvilligt(?) krystar fram att "OsX ser ju otroligt snyggt ut .. en *book kulle man nog kunna tänka sig").
Så nog finns där potential, sköter Apple korten rätt så kan det bli lite utav en explosion, väldigt många är trötta på Microsoft! Det som kanske skrämer är väl pengarna, man betalar en del för den snygga designen och det är klart att är man inte säker på att man kommer att gilla sin äppelburk kanske man tvekar lite?

• Oregistrerad
  • 2005-08-10 23:02
Ursprungligen av elwiz:

Rent personligt får nog jag, som ännu icke-Mac ägare (6 Linux-Pc maskiner) säga att det verkar som att flera är på gång. Känner många fanatiska winanvändare som ändå motvilligt(?) krystar fram att "OsX ser ju otroligt snyggt ut .. en *book kulle man nog kunna tänka sig").
Så nog finns där potential, sköter Apple korten rätt så kan det bli lite utav en explosion, väldigt många är trötta på Microsoft! Det som kanske skrämer är väl pengarna, man betalar en del för den snygga designen och det är klart att är man inte säker på att man kommer att gilla sin äppelburk kanske man tvekar lite?

Så du är också på gång att byta?

Det är ju en enorm skillnad, de senaste 2-3 åren har det hänt oerhört mycket. Se bara på alla nya (och ofta unga) medlemmar här på 99Mac. Vi kan tacka Mac OS X och iPod för det.

• Oregistrerad
  • 2005-08-10 23:15
Ursprungligen av TZW:

Det är ju en enorm skillnad, de senaste 2-3 åren har det hänt oerhört mycket. Se bara på alla nya (och ofta unga) medlemmar här på 99Mac. Vi kan tacka Mac OS X och iPod för det.

Jo nog har jag sett det men inte haft någon riktig uppfattning om att antalet var så pass stort. Du har säkert rätt om orsakerna. Intel-cpu;n lär väl heller inte minska det totala antalet Mac-användare.

• Oregistrerad
  • 2005-08-11 19:22
Ursprungligen av TZW:

Där kategoriserade du mig rätt snyggt.

Jag bytte för 4 månader sen och det var för att jag fått ett enormt gott intryck av Apple som företag genom Ipod.

Givetvis var det inte bara Ipoden, men Ipoden gjorde så jag undersökte Apples datorer och fick syn på OsX exempelvis.

Sen att jag vill producera musik och inte motarbeta virusattacker dagarna i ända gjorde ju sitt..

Såhär i efterhand är det nog bland de bästa vägvalen jag gjort i mitt liv. Så grymt nöjd med min Powerbook.

Sen blir man ju tårögd när VARENDA tillbehör man köper kan agera lägenhetsprydnad...

Stort!

Skulle inte skada med en mac med 7448 processorn nu, det skulle nog bli mer switchers då eftersom det blir snabbare hastigheter isf.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-08-10 23:47

Om jag skall byta?
Jodå, jag är abnormt pillig i Operativsystem och har absolut INGEN erfarenhet av OSX. Först var det min nyfikna last som fick mig att snegla, och nu är det mer än så. Visst trivs jag med mina Linuxmaskiner, men en *book eller en mini känns som ett måste. Vet ju att under den extremt välpolerade ytan har jag mitt shell när jag behöver det. Och OSX känns ju ledande för skrivbordsdatorer i flera avseenden, även om en del kommer ifrån gamla BeOS.

Jepp, Intel-Mac gör säkert flera än villiga att ge sig på den. Apple kan design och Jobs kan media, så det ser bra ut. Det är nog väldigt många som står och tvekar, och Vista har ännu inte rivit ner några applåder snarare vrede över allt som inte kommer med...

Är det inte lite kul, när Intel skiftet annonserades deklarerade jag ett totalstopp av försäljningen av PPC Macar och dreglade över vilka billiga burkar man skulle kunna köpa.. så tycks sannerligen INTE ha skett,,,

Ursprungligen av elwiz:

Om jag skall byta?

Jag är linuxanvändare sedan 1994 och bytte till Mac OSX i feb 2004, min kärleksförklaring kan du läsa på http://www.jonasbjork.net/2005/04/07/varfor-jag-alskar-min-powerbook/ .

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna älska en dator, ack vad fel jag hade.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-08-30 10:32
Ursprungligen av jonasbjork:

Jag är linuxanvändare sedan 1994 och bytte till Mac OSX i feb 2004, min kärleksförklaring kan du läsa på http://www.jonasbjork.net/2005/04/07/varfor-jag-alskar-min-powerbook/ .

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna älska en dator, ack vad fel jag hade.

Hej Jonas! Ja, du skulle varnat mig när jag mailade om att köpa burk.. nu sitter jag där med en Acer.. kunde varit en iBook...

Får ta och justera aktieportföljen *host*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-30 14:56

Det verkar vara en ketchupeffekt nu. Fler skaffar mac och prisar den, vilket gör att ännu fler får upp ögonen på mac och köper, osv.

Själv har jag både PC och mac och gör det mesta på PC. Kommer nog inte "switcha" i första taget. Jag har använt PC i flera år, driver ett litet företag där mycket av arbetsflödet görs på Windows (men även Linux). Skulle bli för mycket att porta allt till macen med de resurser vi har.

Men visst blir fler och fler öppna för Mac. Det beror dock inte som många här tycks tro på att folk äntligen upptäckte hur bra macen är och alltid varit. Under senare delen av 90-talet var mac skit, oavsett hur mycket man motsätter sig det. Windows 95, Windows 2000 var alla överlägsna den tidens MacOS. Även XP när den kom var hästlängder före OSX 1.0, både i andvändbarhet och stabilitet. Det är först nu, sen 10.2 nånstans, som macen börjar komma igen. 10.4 har börjat slå WinXp på fingrarna, och jag skulle inte bli förvånad om 10.5 totalkrossar Windows Vista (aka Longhorn). Då kommer folk att välja Mac, eftersom folk tenderar att välja det som är bättre. Därför valde de Windows på 90-talet.

Macen är på god väg, men priserna måste ner för att det ska bli en mainstream dator. Och så fort Macen kommer få mer än 10% av användarna, så dyker också virus för Mac upp. Så ser det ut i datorvärlden. Det finns inga säkra patformar, bara de som för tilfället inte är intressanta.

Efter att har köpt en 20" imac G5 blev jag verkligen imponerad. Försöker berätta för alla jag känner om fördelarna. Tyvärr är det jättemånga som inte ens vet vad mac är eller bara kommer ihåg dom sunkiga man hade i skolan förr. Informationen går inte riktigt ut till alla. Hade alla fått chansen att känna på en ny mac med nya tiger så hade vi haft bra många fler köpare. Vad ska en privatperson eller familj ha en PC till som inte spelar spel? Slipp alla problem med trojaner och virus och fortsätt surfa och ordbehandla med en mac istället. Dessutom smälter en mac in bättre rent estetiskt.

Ursprungligen av punktcom:

Efter att har köpt en 20" imac G5 blev jag verkligen imponerad. Försöker berätta för alla jag känner om fördelarna. Tyvärr är det jättemånga som inte ens vet vad mac är eller bara kommer ihåg dom sunkiga man hade i skolan förr. Informationen går inte riktigt ut till alla. Hade alla fått chansen att känna på en ny mac med nya tiger så hade vi haft bra många fler köpare. Vad ska en privatperson eller familj ha en PC till som inte spelar spel? Slipp alla problem med trojaner och virus och fortsätt surfa och ordbehandla med en mac istället. Dessutom smälter en mac in bättre rent estetiskt.

Den gamla PC:n med Linux på fungerar lika bra för en normal surf/mailare, blir billigare för henne och det är mer miljövänligt att återanvända gamla maskiner

Hade jag varit miljardär hade jag gett alla skolungdomar varsin iBook. Framför allt för att skolorna skulle se bra mycket snyggare ut, men också för att vi kanske skulle få ungdomar som går i skolan att arbeta med sin dator. Göra sina läxor och sånt där som man gjorde förr i skolan, innan onlinespel tog all tid från lektionerna.

Vad vet jag om det? Ja, egentligen ingenting mer än att jag jobbade i gymnasieskolan som lärare fram till sommaren 2005 (2003-2005) och tröttnade på att jag inte fick göra något åt elevernas surfande på lunarstorm och onlinespelande. Jag förstår dem, Officepaket som krashade hela tiden, datorer som startade om när de arbetade. Tror det kallas features i windowsvärlden. Sånt som hör till, annars är det ingen riktig dator!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 11:49
Ursprungligen av punktcom:

Tyvärr är det jättemånga som inte ens vet vad mac är eller bara kommer ihåg dom sunkiga man hade i skolan förr.

Så är det tyvärr. Har inte sett någon som testade en ny mac och inte gillade den. Men spöken hänger kvar. Fast det funkar åt båda hållen. När jag läser här om alla PC-problem ni haft så funderar jag lite på vad ni körde för burkar? Min hemmabyggda AMD med WinXP är minst lika stabil som min Mac Mini. Jag har inte sett Windows krasha på flera år, och jag sitter framför windowsdatorer i över 10 timmar/dag.

Ställ er frågan: Hur mycket har jag betalat för min mac? Har min PC kostat motsvarande och var byggd av kvalitetskomponenter, eller var det någon Compaq från OnOff för 4995kr inklusive skärm och skrivare?

För att sammanfatta, folk dissar mac för att de har sett MacOS 7 nån gång i livet. Folk dissar PC för att de kört på undermålig hårdvara med taskiga drivrutiner och fått massa krasher.

Ursprungligen av kajetan:

Det verkar vara en ketchupeffekt nu. Fler skaffar mac och prisar den, vilket gör att ännu fler får upp ögonen på mac och köper, osv.

Det känns ju väldigt roligt, men samtidigt tappar man lite av det speciella att vara macanvändare om alla skaffar mac... ungefär som när Winnerbäck blev populär

• Oregistrerad
  • 2005-08-31 13:51
Ursprungligen av Adrian B:

ungefär som när Winnerbäck blev populär

...men han är väl MER jämförbar med ett fult, gammalt, buggigt Windows?

• Medlem
  • 2005-08-31 15:33

Jag har använt "PC" (vilket egentligen innebär någon form av MS OS) i 15 snart, sysslat lite med Linux och kör FreeBSD på min server. Just nu sitter jag på en AMD XP2400+ med WinXP, och en sprillans ny iBook. Anledningen till att jag köpte min iBook var inte att jag anser att WinXP är dåligt - för det är trots allt ett stabilt och bra OS - utan att jag blev less på att hela tiden behöva ägna tid åt att sköta om operativ systemet. Anit-spyware, brandväggar, virus etc. Ett operativ system för persondatorer är något som ska se till att jag kan sköta mitt jobb, inget annat. Jag anser inte att jag ska behöva spendera tid och energi på att se till att det fungerar som det ska, det är inte därför jag lägger pengar på det. OS X är för mig, i egenskap av användare, bättre på detta än vad WinXP är. Att det sedan i viss mån bygger på FreeBSD gör inte saken sämre...

Den andra anledningen är att jag har lessnat på den hårdvaruhets som verkar vara betydligt mer utbredd inom "PC"-världen. Så länge datorn hjälper mig att göra det jag ska så bryr jag mig inte ett dugg om vad som sitter i den. Krångla med drivrutiner hit och dit är inte något som jag anser underlätta min vardag. Just detta gör att jag alltid har varit fascinerad av Amigan, och att jag nu föredrar den paketlösning som Apple ger.

Sist, och inte minst, så är det förbannat snygga och välbyggda datorer. Bara dessa två egenskaper tycker jag talar mycket till Apples fördel. Tangentbordet på min iBook är skönt att arbeta med, datorn känns robust och den (inklusive alla attiraljer) ser bra ut.

Jag tror att det finns två större grupper som dras till Mac: Desillusionerade Windows användare, och Unix folk som för en gångs skull vill jobba med ett snabbt och snyggt UI (visst KDE3, Enligthenment och Gnome kan alla se riktigt bra ut - men då får man jobba för det). Framförallt verkar många *nix folk gilla Mac:ar (se bl a på Tim O'Riellys artiklar på www.macdevcenter.com), vilket inte är så konstigt med tanke på *nix grunden i OS X. Man kan både "bara använda" Mac:en, och pula med systemet via terminalen - valfrihet ger glädje.

Personligen är jag inte Switcher, jag använder fortfarande WinXP och FBSD dagligen, men jäklar vad grann kombinationen av OS X och min iBook är!

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-08-31 15:29

Det känns ju väldigt roligt, men samtidigt tappar man lite av det speciella att vara macanvändare om alla skaffar mac... ungefär som när Winnerbäck blev populär

Fast då kan du alltid skaffa en Amiga istället.. den får väl sägas vara ganska nischad numer..

hm...nä - jag kan tyvärr inte hålla med. ser gärna att "vi" får 10-15% av operativmarknaden!

Ursprungligen av elwiz:

Hej Jonas! Ja, du skulle varnat mig när jag mailade om att köpa burk.. nu sitter jag där med en Acer.. kunde varit en iBook...

Frågar man efter en Laptop med Linux på så rekommenderar jag ju inte en powerbook/ibook

Själv kör jag OSX Tiger på en Powerbook G4 15" och Linux på en HP nx7010 (centrino 1.8 eller nåt sånt). Köpte HP:n i maj 2005 för jag trodde jag behövde en pc, har kanske använt den i en vecka totalt och just nu har grannen under mig den sedan ett par veckor. Han skall ha barn och jag tyckte det var dags att slänga ut hans väsnande pc-monster (AMD med 25 fläktar) så han får prova att köra bärbart ett tag

Så mycket var 15.000 kr värda, datorn låg i köksskåpet i veckor, sedan hamnade den hos grannen. Investering? Nej, det var ju en PC.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-08-31 13:05

Frågar man efter en Laptop med Linux på så rekommenderar jag ju inte en powerbook/ibook

Äsch, du kan ju inte förutsätta att dina kunder alltid vet sitt eget bästa

Skämt åsido, min Acer fungerar suveränt med UbuntuLinux... men det ÄR inte OSX och en tegelstens Acer är inte en *Book.

Det finns alltid flera sätt att lösa ett problem, men man vill lösa det behagligt och elagant, och man vill ha de bästa verktygen. En *book känns som ett mycket elegant och trevligt verktyg....

Ursprungligen av elwiz:

Det finns alltid flera sätt att lösa ett problem, men man vill lösa det behagligt och elagant, och man vill ha de bästa verktygen. En *book känns som ett mycket elegant och trevligt verktyg....

En powerbook är ... kärlek. Som en trogen partner som frågar vad kan jag hjälpa dig med? varje gång du öppnar locket på den. En powerbook är en dator som gör som Du vill, inte vad den själv vill.

Gör dig av med Acer:n och köp en iBook/PowerBook? Acern tappar värde varje minut, det gör inte en i/pBook. :]

• Oregistrerad
  • 2005-08-31 13:19

En powerbook är ... kärlek. Som en trogen partner som frågar vad kan jag hjälpa dig med? varje gång du öppnar locket på den. En powerbook är en dator som gör som Du vill, inte vad den själv vill.

Gör dig av med Acer:n och köp en iBook/PowerBook? Acern tappar värde varje minut, det gör inte en i/pBook. :]

Hm... så Apple och Macfantast jag nu är men det där var verkligen optimistiskt!

Jag tycker det känns som att virus för Windows är fler nu än för inte så länge sen. Min bror avinstallerade sitt anti-virus-program i några minuter och datorn säckade ihop direkt av intrång och virus, så han ringde mig och frågade om han fick min nuvarande Mac när jag köper min nya efter jul.
Pappa har sagt att han ångrar att han tog en hem-PC genom jobbet eftersom den bara får en massa virus i sig och grejerna funkar inte som de ska trots att han köpte de som ett paket.
För mina klasskompisar är virus vardagsmat.

Det känns som att det inte är Mac som blir bättre. Det är Windows och PC som blir sämre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-11 01:56

Jag kan bara hålla med, min bror är av PC typen och det är nästan varje dag något inte fungerar som det ska, och han har börjat kolla in Apple, även om jag vet att han tycker att det är emot hans natur... Jag lyckades få en av mina nära vänner som också är av hardcore PC användare typen att välja en iBook istället för en bärbar HP, dealen var att jag skulle köpa den av honom om han inte var nöjd.....

.....nu har han beställt en iMac 20"....

• Medlem
  • Bjuv
  • 2005-08-29 14:25
Ursprungligen av Fredric:

Jag kan bara hålla med, min bror är av PC typen och det är nästan varje dag något inte fungerar som det ska, och han har börjat kolla in Apple, även om jag vet att han tycker att det är emot hans natur... Jag lyckades få en av mina nära vänner som också är av hardcore PC användare typen att välja en iBook istället för en bärbar HP, dealen var att jag skulle köpa den av honom om han inte var nöjd.....

.....nu har han beställt en iMac 20"....

MMmm.....vet hur det är, sitter med Micro-skit både hemma o på jobbet, och det strular hela jä**a tiden.
Måste bara övertala min fru att mac är super (hon använde mac när hon gick på lärar utbildningen.
det var nog gamla burkar för hon hatade dom?!!)
Men det lilla jag har sett och framförallt hört så verkar Mac´en vara en svin bra dator.

Hur fan ska man övertala en "sten"?!?!:O)

mVH
EN SOM VILL KASTA UT WINDOWS

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-29 23:21
Ursprungligen av XTX:

MMmm.....vet hur det är, sitter med Micro-skit både hemma o på jobbet, och det strular hela jä**a tiden.
Måste bara övertala min fru att mac är super (hon använde mac när hon gick på lärar utbildningen.
det var nog gamla burkar för hon hatade dom?!!)
Men det lilla jag har sett och framförallt hört så verkar Mac´en vara en svin bra dator.

Hur fan ska man övertala en "sten"?!?!:O)

mVH
EN SOM VILL KASTA UT WINDOWS

Ta två extrajobb, käka havregrynsgröt, vänd på kläderna, låt håret växa - lägg alla pengar i en stor burk. När dagen är inne, köp ett förförisk vit iBook, öppna lådan, känn doften, packa upp varsamt, tryck på power och om frugan fortfarande är kvar efter åtgärderna ovan så skapar du ett användarkonto till henne, låt henne klicka runt, köra lite iPhoto så löser det saj, som timbuktu skulle säga...

Bevaka tråden