Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac granskar Mighty Mouse

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska man använda scrollbollen med pekfingret eller långfingret? Jag tycker att det känns obekvämt att använda långfingret som man gör på PC-möss med vanlig scroll. Vad tycker ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-31 10:09

Jag betämde mig slutligen för att bortse från bröderna Björns recension och bilda mig en egen uppfattning så jag gick och köpte en. Jag är helnöjd Det tog 1-2 dagar att vänja sig vid att lätta på väsnterfingret när manska högerklicka men i övrigt är den super. Glider lätt, bra precision och skrollhjulet är underbart. Sidoskroll är för övrigt rätt användbart förr oss som inte har 30" cinemas som vissa recensenter...

Numera känns min ms optical som en plastig truck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-08 17:13

Fått min brors Mighty Mouse. Gillar scrollhjulet riktigt mycket, men hur fan högerklickar man med musen? Visst går det att hålla ner CTRL, men då måste man använda båda händerna.. Finns det inget program som fixar högerklick alá pece mus? Och inte fan fungerar det att köra musen i desktop remote på en pece heller..

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-08 17:19
Ursprungligen av formica:

Fått min brors Mighty Mouse. Gillar scrollhjulet riktigt mycket, men hur fan högerklickar man med musen? Visst går det att hålla ner CTRL, men då måste man använda båda händerna.. Finns det inget program som fixar högerklick alá pece mus? Och inte fan fungerar det att köra musen i desktop remote på en pece heller..

Vad jag förstår måste man dels aktivera högerklick för musen i systeminställningarna, och dels får man lyfta fingret som vilar över vänsterknappen när man högerklickar.

Japp, det är jättefånigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-08 17:44

Vill inte vara spydig, men det finns inget som heter "PC-mus" och "Mac-mus".
Alla möss med USB går att använda med både Mac och Windows-datorer. Även Mighty Mouse och Apples andra möss.

Det som är speciellt med Mighty Mouse är att det ser ut som en enknappsmus och kan fungera som enknappsmus också, om man inte aktiverar högerknappen i inställningarna. Sen har man inte en vänster- och högerknapp som på andra tillverkares möss, utan hela musen är en enda stor vänsterknapp, medan klick på endast höger sida ger högerklick. Detta ger en stor ergonomisk fördel - man kan klicka med hela handen och avlastar då enstaka fingrar - precis som på en enknappsmus - samtidigt som man ändå kan högerklicka som på en tvåknappsmus.
I inställningarna aktiverar man även mittknappen (på rullkulan) och sidoknapparna.

Förresten tror jag att det mesta av det jag skrev nu, står beskrivet i själva granskningen redan.

  • Medlem
  • 2006-07-08 19:17

Ergonomi hit och dit är helt bortkastat om musen inte kan spåra. Mina (två) mäktiga möss har varit i princip värdelösa - i ordets egentliga bemärkelse: utan något värde alls - eftersom de inte går att använda utan musmatta. Jag har tre Microsoft Intellimouse Explorer 2.0 som alla är helt underbara i precision. Applemusen duger inte ens till att flytta pilen med. Så illa är det. Markören rör sig i bästa fall åt rätt håll. Åt rätt håll. Ofta rör den sig åt helt fel håll, dessutom väldigt hackigt, och alltid väldigt långsamt oavsett vilket håll den rör sig. Dessutom är hjulknappen alldeles för känslig. Det är alldeles för lätt att komma åt den oavsiktligt.
Apples Mighty Mouse är en av de sämsta produkter jag har använt, alla kategorier, genom alla tider.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-08 22:09

När jag köpte min senast iMac så följde det med en MM. Jag hade tänkt att använda min gamla trådlösa Logitech men upptäckte att MM var skön att använda. Trots två rengörningspass med MM så föredrar jag MM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-08 22:35

Haha - om man jämför Barons inlägg med mitt och Bebbens så har man Mighty Mouse i ett nötskal. Jag vet inte hur många gånger jag har sett/hört folk ha rakt motsatta åsikter om musen.

Man får acceptera att antingen älskar man den eller så hatar man den.

Själv blev jag förälskad i den sekunden då jag först testade den i inLife när den nyss släppts. Jag köpte en genast och tycker fortfarande att det är världens bästa mus.

För mig är den så precis som någon mus kan bli. Ingen skillnad i precision jfrt med min Microsoft-mus som jag har vid en annan dator. Båda mössen har jag visserligen på musmattor, men hur svårt är det att skaffa en sådan (för 19 spänn styck köpte jag ett gäng nyligen)? Baron - jag tror att du antingen har fått defekta möss eller så har du ett väldigt ojämnt eller blankt underlag.

Det som man vanligtvis brukar tvista om vad gäller MM är dock huruvida den är det mest ergonomiska som finns eller om det är en ergonomisk katastrof - det beror helt enkelt på smaken och antagligen på händernas form.

  • Medlem
  • 2006-07-08 23:11

Jag har prövat med olika underlag, men jag tycker att man kan kräva att musen ska klara sig utan matta. Jag rör musen över större ytor än en musmatta eftersom jag ändrar kroppsställning ganska ofta, just av ergonomiska skäl. Om inga möss klarade sig utan matta vore det väl en sak, men grejen är ju att MS klarar det galant, MM klarar ingenting.

Jag kör aldrig min MM på musmatta. Kör direkt på klarlackad träskiva!
Funkar helbra, älskar verkligen MM och tycker att den är så skön, så skön att använda.

  • Medlem
  • 2006-07-09 11:55
Ursprungligen av ztaafen:

Jag kör aldrig min MM på musmatta. Kör direkt på klarlackad träskiva!

Samma här. Jag har även testat enfärgade matta underlag. Samma skitresultat.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-09 07:27

När tusan kommer den i trådlöst utförande då? Spekulationer?

Mighty är bäst.

Jag har testat en del olika möss, Mighty Mouse slår alla jag testat. Logitechs MX1000 har jag också ägt, denna sålde jag snabbt vidare, den passader mig väldigt dåligt.

Kan det bero på att jag är plattfotad:D

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 20:27

många kommentarer, måste vara en populär mus ändå

Tycker den ligger väldigt skönt faktiskt, jag har nästan aldrig vilat min hand på en mus, det gör jag på underlaget ( har varit datanörd nu i nästan 20 år och aldrig fått musarm - något som tanter får som inte vet hur man ska göra med musen (var tvungen o skriva meningen så ))

Det tar ett tag innan man lär sig det lilla scrollhjulet. Sån fin precition kändes i början puckat - men nu underbart. Lärde mig precis att man kan scrolla i sidled också

-
Högerknappen fungerar max 50% i fallen (oavsett var man trycker)
middle-left och right-left detsamma - också helt värdelösa och ger helt klart ont i både det ena och det andra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-11 20:31
Ursprungligen av studiox:

Högerknappen fungerar max 50% i fallen (oavsett var man trycker)
middle-left och right-left detsamma - också helt värdelösa och ger helt klart ont i både det ena och det andra.

Högerklick fungerar endast om man inte håller något finger på vänsterknappen under tiden. Sidoknapparna har jag inaktiverat.

  • Medlem
  • 2006-07-10 22:28

Min huvudsakliga invändning är att den spårar så dåligt. Om den är skön eller inte att hålla i varierar mellan användare. Att ta upp att högerklicket som idé är överskattat är en helt annan diskussion.

+Att den kommer som enknappsmus default så två-knapps måste aktiveras om den är ny (har jag läst). Jag ock har av aktiverat, irritierande när man kommer åt dom oavsikligt stup i kvarten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-11 22:25

Det var som fan, nu fungerar ju det! Tackar för tipset, ändra "höger knappen" till "Sekundär knapp" och "vänsterknappen" till "primär knapp"

Ändrar mig, grymmaste musen jag ägt, den ÄGER!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2006-07-12 10:17

På båda mina MM har scrollkulan lagt nar att scrolla neråt. troligtvis lite skit därunder. men hur rengör jag dom?

Jag har aldrig rengjort, utan när den lägger av brukar jag motionera den, d.v.s kör upp och ned, fram och tillbaka fort fort, så brukar det lossa till sist.

Det finns trådar som beskriver hur man öppnar dom, men det är inte lätt och man måste använda lim för att få ihop dom igen.

Finns dom som kör med fuktat papper eller dyl. men det har jag inte testat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-07-12 22:00

Jag älskar min mighty mouse.....den har ännu inte blivit smutsig, kanke grabbarna på 99 mac gillar meka med bilar eller tvätta händerna med gåsfet..

Måste väl tilläga att den lilla skrollknappen har gjort mig precisionssäker till min gummas förtjusning, så jag kan rekomendera den för alla nybörjar där ute...

Ursprungligen av xon:

Måste väl tilläga att den lilla skrollknappen har gjort mig precisionssäker till min gummas förtjusning, så jag kan rekomendera den för alla nybörjar där ute...

Endast fantasin begränsar vad som menas med detta;)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 16:36

kan man inte göra så att en av sidoknapparna blir högerklick?

Jag försstår inte dehär anklgelserna mot mighty mouse! Jag hade inte äns märkt att man måste lyfta vänster finger för att högerklicka, och att vila handen på musen är väl inte så svårt. Jag är helnöjd med min mus, ända prodlemet är at smuts syns så bra på den blanka, vita ytan.klämmfunktionen är ju jättebra också. jag har lagtt exposse på dem:)

imo är mighty mouse en klockren mus ... visst det kan bli lite jobbigt med att scroll kullan på topen lätt får smuts i sig och börjar att strejka ... men men ... över lag så tycker jag den ligger bra i handen och jag skulle inte byta ut den ...

men men det är skilnad på mus och mus .... ibland är det som att beställa in suchi och få in en jävla tårta ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 18:55

För min del vande jag mig vid MM efter en vecka, och nu vill jag inte ha någon annan mus.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 11:06

Vinner i längden?

Med tanke på alla tester man läst om MM så har den aldrig stått med på inköpslistan. Men så köpte jag en iMac till min son och fick möjlighet att testa själv. Suverän helt enkelt!

Nu ligger den en beställning på två stycken trådlösa MM för leverans. De kommer att ersätta både enknapps- och flerknappsmössen till de äldre maskinerna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-30 16:21

Var inne på Macoteket en gång och tyckte jag också att musen var något låg och därför inte kändes så bra i handen... fast det kanske beror på höjden av presentationsdisken i affären. Tyckte inte heller den var speciellt skön iallafall, vilket dock inte kan sägas om designen!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 00:15

Älskar Mighty Mouse..

Köpte idag en trådlös Mighty Mouse, utöver den med sladd. Jag måste säga att den trådlösa är ubergrym.

Den har en skönare tyngd och därav ökad gedigen känsla. Dessutom har den sjukligt bra avkänning, då den är en tvättäkta Lasermus, till skillnad från den trådade Mightyn som "bara" är optisk.

Man kan ju dra den hur snabbt som helst utan att den keckar ur. Annat än man kan säga om den gamla..

Mitt betyg är 4 av 5.. Minus för att den inte är transparent, utan bara keramiskt vit..

Recensionen innehöll en riktig höjdare: "Trots att jag är van datoranvändare och har stora bildskärmar har jag ännu inte förstått poängen med att scrolla fönster i sidled eller i 360 grader som Apple stoltserar med."

Mer ribbträff än så har jag svårt att tänka mig. Men det beror på att jag skiftar mellan olika skärmar och även mellan bred- och höjdställt. Prova det och se när en MM är mumma och när det går lika bra med MS. Eller jobba med en sjuttiotums bild i photoshop i läge 100% och uppåt ....

Bevaka tråden