Detta läste jag på sr.se alldeles nyss:

Lyckad laglig nedladdning i Lund
Försöket av en rad folkbibliotek i Sverige att tillhandahålla gratis nedladdning av musik, lagligt, tycks ha slagit väl ut. 9000 nedladdade filer hittills är väl ganska hyfsat, säger bibliotekarie Ingrid André vid Stadsbiblioteket i Lund. Biblioteken erbjuder låntagarna att gratis ladda ner musik till PC-datorer i hemmet i form av så kallade mp3-filer, som låntagarna får behålla, och försöket tycks ha slagit väl ut. (P2 Mim 11/8)
Jonas Hallström på Bibliotekstjänst (BTJ) i Lund spår att det nya formatet för biblioteken kan komma att bli Microsofts ”wma” istället för nuvarande ”mp3”. BTJ samarbetar med företaget e-classical, som äger rättigheterna till bibliotekens musikfiler, och Hallström tror att en ny modell med bättre säkerhet och bredare utbud kan vara klar före årets slut.

(Mitt i musiken, 11 aug)

Det handlar om musik som inte ska kontrolleras av DRM, utan är fri. Vilken anledning kan BTJ ha till att gå över till wma? Jag skrev ett mejl till dem och påpekade det här. Det finns skäl för fler att höra av sig, tycker jag.