Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar inte Classic under Tiger?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-13 09:00

hej!

Jag märkte idag att Classic inte funkar under Tiger då det tydligen inte följer med någon OS 9 system mapp. Hur kan jag fixa detta? Jag har ju den gammla Phanter skivan, men jag måste väll inte formatera hela datorn igen och installera Phanter och sedan uppgradera till tiger igen, eller?

Jag fick med två DVD skivor med min PowerMac. Den ena med operativsystemet (i mitt fall Tiger) och det andra med iLife plus diverse applikationer inklusive os 9.2.

Om du mot all förmodan inte har denna, det kanske inte ingår i Tiger om man köper den separat, så kan du installera genom att använda Pacifist och din skiva som kom med datorn (10.3). Programmet kan extrahera vilket paket du vill ur skivan och installera den åt dig.

Lycka till

/Eric

PS: Den heter Panther och inte Phanter

• Medlem
  • 2005-08-13 11:36

Beroende på vad du har för dator.... är en relativt ny mac ser du att på en av dina installationsskivor finns os9, du installerar det som en option efter att du installerat Tiger. Om du bara köpte Tiger skivan, så finns os9 tyvärr inte med på den. Är din dator bootbar i 9-an? Kanske kan hjälpa dig på nåt sätt.

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-13 16:35

Jag har en Power Mac G5 DP 1,8, när jag köpte den så fick jag med Panter och iLife 04.
Sedan så köpte jag nya Tiger nu, tyckte det var dags.
Men fick till min förskräckelse se att classic inte funkade.
Men kanske Pacifist kan hjälpa mig, jag såg nämligen att det fanns en installer på Panter skivan som hette nåt i stil med " Addisional installs and Classic" eller nåt sådant, men vågar inte köra det då jag ju har Tiger installerat, då kanske något blir fel?

Jag har för mig att enda problemet med den skivan är att den är maskinspecifik och bara fungerar på Powermac G5.
Om du inte vill installera Pacifist så kan du nog ändå göra det via skivan direkt. Se till att bara välja os 9 som uppgradering. Det kommer inte förstöra något i Tiger och när du tröttnat är det bara att kasta dess mappar i papperskorgen

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-14 19:37

Ok, tack!

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-14 22:32

Jag har ett par gånger löst problemet (fast inte till Tiger) genom att helt enkelt kopiera system- och programmapp från en annan dator. Funkar bra. Och samvetet är rent eftersom OS9 varit betalt för alla maskiner, men skivorna var utom räckhåll.

1
Bevaka tråden