Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wacom Graphire 3 A6 - passar den mig?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har varit sugen på en wacom graphire 3 a6 länge nu. O nu har jag funderat på att slå till! På den lilla modellen för dryga 1000 kronor.

Arbetar mest på i photoshop, och gör masker och håller på. Ritar inte något speciellt. Är ute efter precitionen och ergonomin. Man får ont i handen efter många timmar med musen! Passar den bra till både PC(xp pro) och Mac (osx tiger)? O något problem med min ibook g4 kommer den inte ha? Mitt skrivbord är trångt så a6:an är nog den mest intressanta för mig. Hur många knappar finns det på graphiren? Kan man binda exempelvis mellanslag för att flytta sig på bilden?

Tacksam för svar.

Senast redigerat 2005-08-14 16:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 16:13

Det är en skön platta, hårdvarumässigt väl värd runt 1000 kr som den kostar. Min penna är lite "sladdrig" men det funkar.
Pennan har förutom spetsen två knappar som du kan konfigurera rätt mycket (knapptryckning, specialfinesser typ popupmeny, olika klick) däremot är det bara en konfiguration per användare, så ska du köra ett annat program med annan konfig. måste du ändra fram o tillbaka. Det finns också en suddspets ovanpå men den kan inte konfigureras alls.
Sedan första versionen av Tiger har graphire och intuos-plattorna haft problem med vila. Wacom har varit mindre än hjälpsamma med att fixa det och senaste budet är att det är Tiger det är fel på och ska fixas i nästa uppgradering. Givet detta skulle jag råda dig att vänta tills den släppts och se i forumet om problemet lösts.

Ursprungligen av arru:

Det är en skön platta, hårdvarumässigt väl värd runt 1000 kr som den kostar. Min penna är lite "sladdrig" men det funkar.
Pennan har förutom spetsen två knappar som du kan konfigurera rätt mycket (knapptryckning, specialfinesser typ popupmeny, olika klick) däremot är det bara en konfiguration per användare, så ska du köra ett annat program med annan konfig. måste du ändra fram o tillbaka. Det finns också en suddspets ovanpå men den kan inte konfigureras alls.
Sedan första versionen av Tiger har graphire och intuos-plattorna haft problem med vila. Wacom har varit mindre än hjälpsamma med att fixa det och senaste budet är att det är Tiger det är fel på och ska fixas i nästa uppgradering. Givet detta skulle jag råda dig att vänta tills den släppts och se i forumet om problemet lösts.

Läste den tråden.... Men eftersom jag inte bryr mig så mkt om Vil funktionen i osx så kvittar det för mig. Hade ändå tänkt använda den 70% till min pc ;). Den den är mera photoshop vänlig.

hur är musen som medföljer?
Är det sv¨rt och vänja sig till en wacom?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 17:13
Ursprungligen av blodsugare:

Läste den tråden.... Men eftersom jag inte bryr mig så mkt om Vil funktionen i osx så kvittar det för mig. Hade ändå tänkt använda den 70% till min pc ;). Den den är mera photoshop vänlig.

hur är musen som medföljer?
Är det svårt och vänja sig till en wacom?

Pennan krävde lite övning, men den är smidig för kreativt arbete! Känns som att den har schysst ergonomi också.

Musen är helt suverän som mus, den kan liksom inte "halka". Men det faktum att man måste ta av den från plattan för att skärmen ska kunna släckas (tills den där buggen fixas...) är ändå ett stort minus i min bok. Den funkar ju inte som "vardagsmus" då.

Ursprungligen av arru:

Pennan krävde lite övning, men den är smidig för kreativt arbete! Känns som att den har schysst ergonomi också.

Musen är helt suverän som mus, den kan liksom inte "halka". Men det faktum att man måste ta av den från plattan för att skärmen ska kunna släckas (tills den där buggen fixas...) är ändå ett stort minus i min bok. Den funkar ju inte som "vardagsmus" då.

Så, man kan göra nogrannare masker och lättare frilägga bilder i ps?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 17:54

Tja, det finns ju alltid zoom Men det går mycket fortare för masker, och framför allt kan man "måla" och "rita", det går ju nästan inte med en mus.

Ursprungligen av arru:

Tja, det finns ju alltid zoom Men det går mycket fortare för masker, och framför allt kan man "måla" och "rita", det går ju nästan inte med en mus.

kan man använda pentool med wacomen? eller är det nått man måste göra med musen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 18:29

kan man använda pentool med wacomen? eller är det nått man måste göra med musen?

Nu får du utveckla, vad är pentool?

Ursprungligen av arru:

Nu får du utveckla, vad är pentool?

Vad fasiken heter det...

Pennan! Det man gör markeringar med blandannat....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 22:17

Vad fasiken heter det...

Pennan! Det man gör markeringar med blandannat....

Asså, man kan använda alla programverktyg som man annars använder musen till. Det enda jag har funnit musen bättre till är att markera i text (eftersom man använder den så sporadiskt då) och, såklart, spel.

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-16 18:55

Dessutom används trycket från pennan till att ställa in trycket i målverktyg i (bla) Photoshop, när man använder ett sådant.
Det blir mycket lättare att rita något (speciellt maskar) när man kan ändra trycket utan att behöva använda tangentbordet eller någon slider.

1
Bevaka tråden