Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela elgitarr via min Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-15 10:35

Vilket är det bästa sättet att köra gitarren genom datorn? Jag har en omvandlare till gitarrkabeln som gör att den passar i line-in. Finns det något vettigt alternativ till förstärkarsimulator? Eller kan man spela via garageband utan att spela in? Eller är det så att man måste skaffa något slags tillbehör för att det ska fungera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 11:09
Ursprungligen av kepone:

Vilket är det bästa sättet att köra gitarren genom datorn? Jag har en omvandlare till gitarrkabeln som gör att den passar i line-in. Finns det något vettigt alternativ till förstärkarsimulator? Eller kan man spela via garageband utan att spela in? Eller är det så att man måste skaffa något slags tillbehör för att det ska fungera?

Kepone,

Kolla in Apples sidor om tillbehör till Garqageband

...där du säkerligen finner det du söker!

Lycka till,

-Torkel

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-15 12:28

Tack, det funkar utmärkt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-15 12:12

Garageband passar bra. Det finns även andra alternativ som är mer avancerade varianter typ Guitar Rig ( http://www.nativeinstruments.de/index.php?id=guitarrig_us ) som kostar mer, men som är riktigt fräckt. Prova demo-varianten!

Man blir mer flexibel med ett litet bord från behringer, el. liknande, samt en extern förstärkarsimulatur a la POD mm. På detta sätt kan man också koppla medhörningen så den går direkt (man mutar medhörningen i datorn) till förstärkaren. För visst är det bra mycket latency på burkarna? Jag har en gammal G4:a och måste defenitivt göra detta.

Ska man dessutom inte spela in så är det ju fritt fram att leka med effekterna också!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-16 08:53

Jag kör rätt in i datorn och använder garageband och det funkar klockrent för mig på min G5a
Brukar sitta och leka lite då och då med min Ibanez Roadstar II, gammal men ändå fin gitarr.

Ursprungligen av kepone:

Vilket är det bästa sättet att köra gitarren genom datorn? Jag har en omvandlare till gitarrkabeln som gör att den passar i line-in. Finns det något vettigt alternativ till förstärkarsimulator? Eller kan man spela via garageband utan att spela in? Eller är det så att man måste skaffa något slags tillbehör för att det ska fungera?

Jag skaffade mig en sådan här liten låda där man kan plugga in både mic för sång/akustisk gura och lina elgitarren: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUSB-main.html
Funkar bra på min G5 dp 1,8GHz.

Jag köpte min mest för att få en förstärkning på mikrofon-inspelning.
Men ska du bara lina elgitarr så funkar det ju bra att göra som du gör, rakt in i line-ingången.
I Garageband väljer man sen under inställningarna på tracket man befinner sig på, gitarrljud och sätta på monitor så man kan höra sig. Gäller att man har lineingången satt som inspelningsport ljudinställningarna i OS X också.

Tänkte tipsa om ett litet program jag hittade. Rogue Amoeba - Freebies
Ladda ner LineIn därifrån, sedan kan ni routa line-in ingången direkt till hörlursutgången. Kör man Line6 Pod denna vägen och ut till stereon. Funkar fint fint men det förekommer en pytteliten latency som jag nog kan leva.

Kan även tipsa om deras andra program SoundSource. Om ni som jag har behov av att ibland få ut ljudet i stora stereon och ibland ut i desktop högtalarna så kan man använda sig av ett externt ljudkort som är kopplat till stora stereon. Sedan växlar man med detta program enkelt ljudkort via menylisten.

1
Bevaka tråden