Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vnc och server via Firewire

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 11:55

Hej jag har flera frågor!
Jag vill koppla min pc som en server.
Jag vill styra den via vnc eller annat program.
Jag skulle helst vilja koppla ihop min mac mini med pcn via firewire eller usb2 (om inte det går så kan det väl gå med nätverkskabel oxå)
Är detta möjligt?

En Pc tror jag är absolut enklast att koppla ihop med nätverkskabel..

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 12:28

Vad kör du för operativsystem på PC:n? Om du kör Windows XP eller Win2k/Win2k3 server är ju terminaltjänsten helt oslagbra. Du laddar bara ner Remote Desktop Client från http://www.microsoft.com/mac/ så får du din PC:s skrivbord på din mac. Går i stort sett lika snabbt som att köra lokalt och 1.232 gånger så snabbt som VNC eller Apples Remote Desktop.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 13:59
Ursprungligen av Björnström:

Vad kör du för operativsystem på PC:n? Om du kör Windows XP eller Win2k/Win2k3 server är ju terminaltjänsten helt oslagbra. Du laddar bara ner Remote Desktop Client från http://www.microsoft.com/mac/ så får du din PC:s skrivbord på din mac. Går i stort sett lika snabbt som att köra lokalt och 1.232 gånger så snabbt som VNC eller Apples Remote Desktop.

Jo jag kör xp... men fungerar det att koppla med bara nätverkskabel då?
Vad ska man göra på pcn med xp då för att det ska fungera... måste man inte installera något där oxå?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 15:01

Det räcker med nätverkskabel. Se bara till att aktivera fjärrsessioner under

Kontrollpanel > System > Fjärrsessioner (Tillåt att användare ansluter...).

Detta ska räcka + Martins input om Terminal Services Client för Mac ovan.

Kolla vilken IP-adress pezen har och mata in det direkt i Remote Desktop på macen - funkade på min gamla jobbdator som stod en meter ifrån mig men som nåddes över det företagets ethernet-nätverket.

Du lär snart märka att pezen kör lika fort som vanligt, men skärmuppdateringen på macen går som i sirap. Men det får man väl stå ut med då det ändå är extremt mycket snabbare än Virtual PC. Kör så snabbt nätverk du kan. MacMini kör väl max 100? Annars kan det nog vara värt att köra 1000 om dina datorer klarar av det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 15:17

fick igång det... EN gång sedan så fungerar det inte mer... får ingen anslutning

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 16:22

Tackar! nu fungerar det måste vara någon nätverksinställning.. gjorde om dom så fungerade det igen. Det här programmet fungerar över förväntning.
Nu har jag ju fått ihop det fint så jag kan styra den fullständigt från macen.. MEN jag kan inte hitta servern på macens nätverk.
Antagligen något jag missat eftersom servern nu är ansluten direkt till macen med en korsad nätverkskabel.
Förut så var ju servern inkopplad till routern med kabel och macen till routern trådlöst.
Då fungerade fint men nu när jag delar ut en hårddisk så kan jag inte hitta pezen i nätverket.
Jag kan heller inte hitta macen i nätverket hos pcn.
Märkligt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 16:55

föresten... med Remote Desktop Client.. hur stänger man av datorn som kontrolleras? det går ju inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 19:13

nä nu ger jag upp...grrrr nu har jag suttit hela dagen och inte fått detta att fungera..... jag ger upp på pc, jag köper en extern firewire hd istället till macen för backup.
Någon som vill köpa eller byta min Pc pentium 2 400 mot en extern firewire hd?
jforssblad@hotmail.com

Senast redigerat 2005-08-16 18:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 22:06
Ursprungligen av Khayman:

nä nu ger jag upp...grrrr nu har jag suttit hela dagen och inte fått detta att fungera..... jag ger upp på pc, jag köper en extern firewire hd istället till macen för backup.
Någon som vill köpa eller byta min Pc pentium 2 400 mot en extern firewire hd?
jforssblad@hotmail.com

Jag ångrade mig!!! den är inte till salu!!! jag körde om xp och nu fungerar det klockrent med delade mappar samt styrning via remote desktop!!! jihoo... det här rockar ju fett!!! tack alla för hjälpen!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-23 08:34

Varför vill man köra nätverkskabel före firewire?

Sättet jag hookar upp min stationära pc med bärbara (oavsett mac/pc) är ju firewiresladd. Då jag inte har flera nätverkskort behöver jag inte ta bort pc:n från internet utan kan t.ex. dela internetuppkopplingen med ngn powerbook eller liknande. Sen går det ju rejält mycket snabbare än nätverkskabel när man överför mellan burkarna. Windows (och OS X) har ju rätt smidig konfigurering (allt är relativt) av ip över 1394.

1
Bevaka tråden