Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för .mac (iDisk) - igen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Till er som har funderat på .Mac för att ta backuper: glöm det! För det första är det lurigt värre att ansluta sig till .Mac. Det kostade $99 stod det på hemsidan. För en Europe kostade det också 99 - Euro, en liten prisökning på 180 kronor bara sådär...
För det andra är tempot under all kritik, ja faktiskt så slött att det är i praktiken näst intill oanvändbart. Sparade tex. min katalog med serials och logins på 400 kb, det tog 9 (nio) minuter att kopiera den till min idisk! Idisken rymmer 250Mb, varav man tvingas avstå 15Mb för mailkontot,summa 235 Mb. Det skulle teoretiskt ta 3 dagar att fylla hela utrymmet. och detta snigeltempo verkar vara standard numera. Från början lyckades jag faktiskt fylla iDisken med backup, men på senare tid har tempot varit olika varianter på snigelfart.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-08-15 15:36

Det du får tänka på att priser i USA är ex. den lokala momsen (TAX 6-9%) och den europeiska är inkl. moms 16-25% så skillnaden blir någon tia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-15 15:52

Håller med om att .Mac suger och iDisk är meningslöst!
Dock så är det enda enkla sättet för mig att hålla samma info i ical, kontakter mm på mina macar, så tyvärr så är det nästan värt överpriset, nu när det är dags att förlänga kontot så tänkte jag köpa ett family konto som jag delar med min tjej, morsan och hennes man så då blir det inte lika dyrt..
Det är extremt puckat att .Mac är det enda enkla sättet att synka info mellan program, detta borde man även kunna göra direkt i nätverket hemma, det vore absolut det smartaste och bästa, ser inte vart problemen ligger.

-Så finns det något program som gör den synkning som .Mac gör fast direkt via nätverket inhouse, någon som vet något...

Gav .Mac en chans till, använde backupprogrammet man kan ladda hem från Apple. Mycket snabbare än att kopiera för hand. Dock, efter en och en halv timme och nästan hälften av 65 Mb (riktigt bra fart med .Mac:s mått mätt) avbryts förbindelsen och min idisk-katalog blir oåtkomlig. Kan inte ens kolla efter hur mycket som har kopierats. Puh!!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-15 20:45

Förstår inte riktigt problemet. Jag har testat ett antal backupvarianter och kör tre olika just för att testa. .mac är den som haft störst tillförlitlighet. Begränsningen är lagringsutrymmet som ju kostar en hel del. De mest vitala filerna synkar Back up varje dag med .mac. Klockrent.

Med tanke på större volymer ser jag fram emot Storegate.se's lansering av webdaw som ska komma i september. Då kan man "köpa" lagringsyta till rimlig kostnad och sen betala en liten avgift per månad för att utnyttja den. Frågan är vilken programvara som klarar att synka på ett snabbt och effektivt sätt. Back up går väl inte att ställa in för att göra det jobbet, eller?

Ska man använda iDisk till någonting annat än backup kan jag förstå att man vill ha fart men det är väl inget krav för en backup? Min är inställd på att gå med visst tidsintervall och det gör den så snällt i bakgrunden. Om det tar 5 eller 50 min märker inte jag. Datorn är på hela kvällarna ändå.

Frustrerande ändå med det usla tempot. 0.74kb/sek, modemfart/7 vid vanlig kopiering. Modemfart vid backup. Ett krux är ju att desto längre tid det tar, desto större risk för problem med kopieringen, ikväll tappade Backup kontakten efter att hälften av min backup hade kopierats, 32Mb hade hunnits med på en och en halv timme. När jag försökte fortsätta, efter en stund kraschade Backup, och på den vägen är det med backupen...

Senast redigerat 2005-08-16 12:54
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-16 18:16
Ursprungligen av bruksarn:

Frustrerande ändå med det usla tempot. 0.74kb/sek, modemfart/7 vid vanlig kopiering. Modemfart vid backup. Ett krux är ju att desto längre tid det tar, desto större risk för problem med kopieringen, ikväll tappade Backup kontakten efter att hälften av min backup hade kopierats, 32Mb hade hunnits med på en och en halv timme. När jag försökte fortsätta, efter en stund kraschade Backup, och på den vägen är det med backupen...

Jag använder Backup (Apples program) till att säkerhetskopiera till extern disk, inte .Mac (som precis som ni skriver är på tok för segt.)
Utan .Mac-medlemskap är detta inte möjligt med Backup.

Även om iDisk inte är direkt klockrent, så är mervärdet med .Mac för mig:
- Bra webmail (jmf. med Oderlands)
- Bra adressbok via webben, syncad med mina datorer.
- Synkning mellan mina tre Macar.
- Smidig publicering av bilder till webb via iPhoto (till iDisk)

Men visst är priset i modigaste laget...

Läste någonstans att iDisk lirar bättre i USA. ??

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-08-15 21:51

Rekommenderar programmet Goliath (gratis) som snabbar upp kopiering till och från iDisk avsevärt.

  • Medlem
  • 2005-08-16 00:03

Kan bara hålla med. .Mac blir bara sämre och sämre. Glöm inte att argt påpeka det för Apple. Det gör jag med jämna mellanrum.

Betr lagringsutrymme så erbjuder Spymac nu 9 giga!
Kostnad ett par hundralappar per år!

Det kallar jag lagring!:))

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 08:44
Ursprungligen av sventa46:

Betr lagringsutrymme så erbjuder Spymac nu 9 giga!
Kostnad ett par hundralappar per år!

Det kallar jag lagring!:))

? var hittar inte - länka

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 14:26

Till vad skall man ha iDisk?

På .mac påstås att man kan nå iDisk från vilken dator som helst i världen. Det går i alla fall inte att komma åt med en PC. Även med en mac är det i stort sett omöjligt att nå. Man måste ladda ned programmet iDisk utility varje gång. Man undrar ju vad apple har för programmerare som inte kan fixa en länk mellan .mac och iDisk. Däremot går det utmärkt att länka in på iCard. Vem använder det?

Ursprungligen av ortort:

På .mac påstås att man kan nå iDisk från vilken dator som helst i världen. Det går i alla fall inte att komma åt med en PC. Även med en mac är det i stort sett omöjligt att nå. Man måste ladda ned programmet iDisk utility varje gång. Man undrar ju vad apple har för programmerare som inte kan fixa en länk mellan .mac och iDisk. Däremot går det utmärkt att länka in på iCard. Vem använder det?

Keh? Det går ju hur bra som helst även utan iDisk utility på både pc och mac.

XP:
Choose My Network Places from the Start menu, then choose "Add a network place" in the Network Tasks list. In the Add Network Place Wizard, enter the following as the location to add: http://idisk.mac.com/membername (where "membername" is your .Mac member name). Use your .Mac member name and password for authentication.

2000:
If you're using Windows 2000, open My Computer, choose Map Network Drive from the Tools menu, then click "Web folder or FTP site." Enter the following as the location to add: http://idisk.mac.com/membername (where "membername" is your .Mac member name). Use your .Mac member name and password for authentication.

Mac OS X:
If you're using Mac OS X version 10.3 or later, choose Go >iDisk, and then choose My iDisk from the submenu. You can also create a copy of your iDisk on your computer so you can make changes to it at any time, even when you're not connected to the Internet. For more information, see the topic "Using iDisk with Mac OS X version 10.3 or later."

If you're using a version of Mac OS X earlier than 10.3, choose Go > iDisk.

Det är väl inte svårt?

Lägg en tusenlapp och några timmar på en gammal PC, installera (t.ex.) OpenBSD och följ denna guide så har du din egen .Mac-tjänst - gratis hur länge du vill.

Hastigheten lämnar ganska mycket att önska. Men tjänsterna i sig är bra, när de fungerar

Känns lite dumt om alla .mac-användare i världen kör mot samma server i USA. Eller hur funkar det? Hade ju kanske varit fint om det fanns alternativ att välja mellan.

1
Bevaka tråden