Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

File helpers i OS X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak som stör mig rätt så rejält är avsaknandet (?) av en kontrollpanel eller dylikt där du kan ställa in "file helpers"

I IE X så finns det. I pre OS X finns det i Internet kontrollpanelen. Men ingen annan webbläsare i X verkar ha det.

Någon som kanske vet mer om detta?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
En sak som stör mig rätt så rejält är avsaknandet (?) av en kontrollpanel eller dylikt där du kan ställa in "file helpers"

Finns ibland i webbläsare och ftp-program, men jag har inte hller hittat något samlat än.

Istället kan man välja ut en fil man har problem med, visa info och gå in under fliken "öppna med". Välj det program du önskar och klicka sedan på knappen "ändra alla".

I terminalen kan man använda GetFileInfo resp. SetFile för att se och ändra typ och skapare. Ganska smidigt om man vill ändra många filer åt gången men inte alla med en filändelse. Kommandona följer med Developer Tools som du måste ha installerade. Dessutom måste du lägga till sökvägen ( /Developer/Tools ) så terminalen hittar dem.

Jovisst, problemet är att jag vill att webbläsaren via Quicktime pluginen skall visa bilder på ett fåtal sajter som ger outputen .asp (trots att det är JPG, TIF eller BMP)

Nu vill webbläsarna ladda hem bilderna istället för att visa dom direkt i webbläsaren. I IE X så fungerar det perfekt att ställa in detta med en ny filehelper.

Description: .ASP Images
Extension: .asp
MIME Type: application/x-lsdownload

Application: GraphicConverter.app
File type: ????
File creator: GKON
Encoding: Binary Data
Use for incoming=on
Use for outgoing=on

How to handle: View with plug-in
Plug-in name: Quicktime Plugin.plugin

Det som gör det ännu mer förvirrande är OS X program som fortfarande pratar om att använda Internet Config.

Interarchy 5 hade knappar i preferences som skulle leda till dessa inställningar men inget hände när man klickade. Nu i version 6 är detta borta från preferences. Jag får för mig att Apple velar med hur de vill göra.

Jo, det borde ju finnas någon .plist eller dylikt som hanterar allt detta i systemet någonstans. Frågan är bara var?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 20:05

Letade runt lite i systemet, och fann just:

~/Library/Preferences/com.apple.internetconfig.plist

Den innehåller bl.a.:

>Helper:at
>Helper:afp
...
...
>Helper:daap

Tittar man vidare under respektive "Helper", så finner man (troligen) därför avsett program/applikation, dock angett i krypterad form, typ:

V Helper:daap
ic-data Data <686f6f6b 06695475 6e657300 .........00000 >

Har någon mer kunskap om PropertyListEditor?

-Torkel

Jag upptäckte den här prylen för ett tag sedan.

More Internet

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 21:46

Du kan oxå ändra file helpers i Internet Explorer.

//Rob

1
Bevaka tråden