Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD - Skapa egna teman?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-16 15:39

Någon som vet om det går att göra egna teman till iDVD?
Finns eventuella programvaror för att göra det?
Tips på hur man gör önskas.

Har använt DVD Studio men vill göra det enklare för mig när jag
ger mig i kast med min VHS- samling.

MVH THOMAS

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-16 17:54

Jag har gjort en del egna teman. Ingen aning om jag har jort på "rätt" sätt...

Det enklaste sättet är helt enkelt att göra en bakgrundsbild i Photoshop, dra in i ett redan befintligt teman, ändra andra parametrar i iDVD och spara som ett "nytt" tema.

Det mer avancerade sättet är att leta reda på dina favoriter i Library/iDVD/Favorites. Välj ett tema, kopiera det och ge ett nytt namn, högerklicka och ta "Show package contents" och gör om de nödvändiga filerna inuti i t.ex. photoshop, etc.

Det finns säkert nåt "korrekt" sätt, men metoderna ovan har funkat utmärkt.

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-16 17:59

Det var ju busenkelt att vara in iDVD -> Visa Paketets innehåll osv för att dubblera ett tema och byta
ut bakgrund osv.

Kanon, det räcker gott för mig.

Senast redigerat 2005-08-16 20:17

Egna teman i iDVD, mer instruktioner please!

Ursprungligen av Nanook:

Det var ju busenkelt att vara in iDVD -> Visa Paketets innehåll osv för att dubblera ett tema och byta
ut bakgrund osv.

Kanon, det räcker gott för mig.

Hej!

Snälla skriv hur ni gör lite mer konkret så jag som är ovan kan göra detta också.

Tack på förhand!

Mvh Y19

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-16 22:49
Ursprungligen av Yzerman 19:

Hej!
Snälla skriv hur ni gör lite mer konkret så jag som är ovan kan göra detta också.

Ja jäklar, "...jag som är ovan.." läste jag flera gånger och undrade vad i helskotta det hade med saken att göra var du var, ovanför eller nedanför nåt.

Jo, ungefär så här:

Gå till Library/iDVD/Favorites och kopiera ett tema som verkar vara en bra utgångspunkt för det du vill göra. Högerklicka sedan på temat och välj "Open package contents" så får du fram alla filer intuti. Bl.a. en massa mappar som heter "lproj" i slutet, men dom kan du strunta i. Koncentrera dig istället på bildfilerna. Markera en i taget, högerklicka och ta "Öppna med..." och välj t.ex. Photoshop. Gör om varje bild som du vill ha den och spara ner i samma format, etc.

Sen finns det säkert nån datafil nånstans som man kanske kan fibbla med - jag vet inte. Men du kan ju dona en del i själva iDVD sedan, när ditt tema är klart.

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-17 07:21

Tema filerna ligger i Program hos mig i alla fall. Inte i Library.

Gå in i Program -> iDVD -> högerklicka och "Visa paketets innehåll" -> Contents -> Resources ->
välj tema som startar med typ 0003_Line_Black.theme -> "Visa paketets innehåll" -> Contents -> Resources -> och där finns en bild som heter Background.tif, den kan du byta ut...
Den heter något annat i ett annat tema.

Jag dubblerade ett tema och ändrade i den. På det är sättet är det i princip bara bakgrunden du kan ändra. Resten är svårare att fixa så här.

MVH THOMAS

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-17 08:29
Ursprungligen av Nanook:

På det är sättet är det i princip bara bakgrunden du kan ändra. Resten är svårare att fixa så här.

Nejdå, du kan ändra drop zones och knappar och alltihop, nästan. Men du får väl pula litegrann och leta reda på alla bildfiler i mappen. Sen ändrar du fonter och knapptyp och annat i själva iDVD.

Jag gjorde en snabb Google och hittade denna:
http://www.corporatemedianews.com/articles/viewarticle.jsp?id=32445

Sök själv så kanske du hittar nåt bättre. Kanske finns det tips på Apple Discussions om iDVD?

Här är en annan (eller om det är samma artikel på annan sajt, bara...

Ursprungligen av Danne V:

Nejdå, du kan ändra drop zones och knappar och alltihop, nästan. Men du får väl pula litegrann och leta reda på alla bildfiler i mappen. Sen ändrar du fonter och knapptyp och annat i själva iDVD.

Sök själv så kanske du hittar nåt bättre. Kanske finns det tips på Apple Discussions om iDVD?

Tack för all hjälp! Nu är det bara att låta kreativiteten flöda fritt...

Mvh Y19

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-08-17 16:44
Ursprungligen av Danne V:

Det är lysande. Jag hanterar både After Effects och FLASH så det är inget hinder att skapa egna animerade menyer mm. Tack för tipset. Precis vad jag var ute efter när jag startade tråden.

1
Bevaka tråden