Vad ser du för fel på den?
Av de Eizo CG21 som jag har kalibrerat har de allra flesta gett ett resultat som inte har några som helst problem att fungera för kritisk grafisk produktion.
MVH/Stefan
När jag gör en gråkil från 0, 0, 0, till 255, 255, 255, i RGB i Photoshop så blir det märkbara bandningar i övertoningen, då främst i de mörka tonerna. När jag sedan gör testet (som jag tror kommer från dig) med en svart bild (0, 0, 0) och rutor 2, 2, 2, i steg om +2 upp till 14, 14, 14, så syns de två mörkaste rutorna för dåligt, i resten av rutorna är det olika färgstick. Om man däremot inverar hela testbilden så är det bättre gråbalans i rutorna, men inte helt korrekt. Med andra ord har skärmen problem med de mörka tonerna.
Alla tester är gjorde på en kalibrerad skärm med en Eye-One Display och programmet Eye-One Match. Kalibreringen är gjord i 5000K och gamma 1,8. Under testet är min extraskärm avstängd samt så är belysningen dämpad, det sitter även en keps på skärmen.
Annars är skärmens färgäkthet mot tryck klart godkänd. Det är bara dessa irriterande bandningar som uppstår i de mörka tonerna jag har problem med. Är det ett känt problem, har du några tips?
Så här ser mina färginställningar i Photoshop ut: