Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotlight långsamt...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-18 08:34

När man från en 10.4-klient, söker på en filserver (i detta fall 10.3-server) så går det mycket långsammmare än med 10.3-klient. Vad beror detta på? Finns inte den gamla hederliga sökfunktionen kvar i 10.4? Man vill väl knappast indexera hela filservern med 400GB småfiler...
Måste man ha 10.4 på servern också för att få upp hastigheten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 12:19

Ja, spotlight är förbannat segt för det mesta ... Den gamla sökmotorn var olika snabb beroende på hur omfattande man sökte - sökte man på hela datorn tog det lång tid och sökte man i en mapp bara, kom resultaten upp direkt utan väntetid. Med spotlight är det alltid segt ...
Och jag har inte en gammal dator, utan en Mac mini ... "Det bästa som har hänt sedan det grafiska gränssnittet" my ass ...

Det verkar tyvärr som att varje system måste ha ett eget index även om det rör sig om samma hårddisk. När jag kopplar in en extern HD indexerar systemet den och när jag sedan startar från ett system på den HDn, indexerar det systemet den också ...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-18 12:31

Tycker också att det är lite segt. Jag kör på en Powermac G4 1.2 GHz. Exposé har blivit mycket trögare också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-18 12:59

# find /Volumes/[server mount point] -name [filnamn] -print

Använd unix. Det funkar alltid.

Jag har hört detta förut, tycker det låter som det är något fel... Långsamt är iofs något subjektivt, men mina burkar flyter på fint tycker jag. Till och med min gamla kub 450 med 800-nånting mb ram och över 100 gb filer fixar en sökning på någon sekund.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-18 13:32

Problemet skulle jag vilja säga främst är att söka på en nätverksvolym. Att söka på lokala diskar brukar inte vara några problem...

1
Bevaka tråden