Vaddå, måste man registrera sig om man säljer fler än tio prylar. Hos vem och varför? Vem kollar om jag sätter nio st på Blocket och nio någon annanstans?
Då ligger jag risigt till. Det är nog rätt nära tio annonser nu. Mina gamla prylar brukar få finansiera nya. En slags "pryl-konsolidering".
Information om detta hittar du i vår egen guide!
http://www.99mac.se/annonser/begagnatguide.php
Förordning om handel med begagnade varor
Registreringsbevis för handel med begagnade varor (PDF från Polisen)
Citerar från vår guide:
Eftersom Macintoshdatorer traditionellt haft relativt höga nypriser, lång livslängd och goda andrahandsvärden har dom blivit populära även hos inbrottstjuvar. Otaliga företag blir av med sina datorer varje år och dom datorerna säljs oftast vidare till privatpersoner som inte anar datorernas ursprung.
Att köpa stulna datorer är naturligtvis inte lagligt och kan få otrevliga konsekvenser för köparen i form av förhör och i värsta fall åtal för häleri. Sedan ett år tillbaka finns även nya lagar som reglerar sk förvärv i godtro som gör att köparen blir av med den stulna datorn utan ersättning.
Polisen har begränsade resurser vilket tyvärr återspeglas i statistiken för datorstölder. Det finns inte ett centralt godsregister för serienummer vilket tvingar dig att ringa runt till olika polisdistrikt för att jämföra serienumret på datorn mot deras lokala godsregister. Ett tips kan vara att ringa Stockholmspolisen först eftersom många datorer är stulna just i Stockholm.
Nyckeln i sammanhanget är serienumret på datorn som du finner på baksidan av datorn, det börjar ofta på CK för datorer sålda i Sverige men kan även innehålla andra bokstavskombinationer. Om du inte hittar en etikett på datorn kan du gå till systeminformation i Mac OS där serienumret visas längst ner.
Återförsäljare och andra företag som handlar med begagnade datorer måste vara registrerade hos polismyndigheten och följer speciella rutiner för att skydda sig mot häleri - dom måste bland annat vänta 30 dagar innan begagnad utrustning säljs vidare och skickar listor på alla serienummer till polismyndigheten - en trygghet för dig.