Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluter man sig till ett Windows nätverk?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-10-02 15:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Det ser illa ut !
Det är väldigt viktig att det fungera smidigt mot PC-nätverk ! Annars får Apple lägga ner sig !
Är det så illa att OS X Jaguar inte har tillräckliga möjligheter att vara med i olika Window miljöer ?

Ja, det verkar i varje fall vara många parametrar som kan gå fel. Jag lyckades inte alls med Windows 98 men har lyckats till 50% med Windows 2000.

/Ulf A :rolleyes:

Det jag tycker är skumt är att jag ser macen från pc´n. när jag dubbelklickar på den i "mina nätverksplatser" så kommer en lösenordsruta upp. där skriver jag i samma lösenord som jag använder för att logga in på macen, ändå står det att jag angivit fel lösenord. Kan det vara något med behörigheterna? Fäller man ner rullgardinsmenyn som avser behörigheter på macen så finns där ju i diger samling valmöjligheter. Om jag istället går via "skapa ny nätverksplats" i pc´n, och skriver "ftp://ipnummer/användare" och sen skriver mitt lösenord i fönstret som kommer upp, då går det hur fint som helst. Ja ja, det ger väl sig så småningom.

Kanske inte riktigt hör hit, men jag tänkte att jag skulle skriva något positivt om att logga in på Win-datorer:

Upptäckte till min glädje att om jag t.ex. inifrån Word öppnar ett dokument som jag tidigare har jobbat med på ng share så kommer inloggningsrutan automatiskt upp. Efter ifyllning monteras sharen på skrivbordet och dokumentet öppnas. Fungera alltså helt smärtfritt att sitta och jobba i en fil som ligger på någon av våra win2000-servar. På min arbetsplats är vi ofta flera personer som bidrar till samma rapport (alla andra har PC) och denna smidighet i att öppna dokumenten gör ju livet lite enklare (än med OS 9).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-10 02:21

Jag har samma problem som MauserMan med att windows inte tycker att mitt password till macen är ok. har skrivit in \[i][u] i windows (2000) men kommer inte längre än till en ruta som klagar på "okänt användarnamn eller lösenord".

Från macen (10.2) går det hur bra som helst att nå filer från PCn. Något som dock är lite märkligt är att när datorn återuppväcks från vila måste man starta om Finder för att kunna logga in på pc:n. Försöker man ta "Connect to Server..." får man ett felmeddelande. Mycket märkligt. Någon kanske har en förklaring till detta?

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-08-21 19:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Jag har samma problem som MauserMan med att windows inte tycker att mitt password till macen är ok. har skrivit in \[i][u] i windows (2000) men kommer inte längre än till en ruta som klagar på "okänt användarnamn eller lösenord".

Från macen (10.2) går det hur bra som helst att nå filer från PCn. Något som dock är lite märkligt är att när datorn återuppväcks från vila måste man starta om Finder för att kunna logga in på pc:n. Försöker man ta "Connect to Server..." får man ett felmeddelande. Mycket märkligt. Någon kanske har en förklaring till detta?

Klicka i
[B]"allow this user to log in from windows" [B]

i SystemPreferences > Users

så funkar det....

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-08-21 22:16

Här finns en länk där en rad PDF-er handlar om ämnet:
http://www.apple.com/se/smallbusiness/mac_pc/tutorials.html

Kanske finns hjälp att få där?

• Oregistrerad
  • 2003-08-22 15:30

Det här är ju en gammal diskussion, så det kanske inte är aktuellt längre, men jag kan delge er som misslyckats ett möjligt svar på varför. Själv har jag aldrig lyckats få min G4 att koppla upp sig mot den bärbara pc jag tar hem från jobbet. Trots att Mac:en "ser" pc:n i nätverket. Efter mycket funderande har jag kommit på att felet förmodligen ligger i att jag inte är administrator på pc:n (det är den dataansvarige på jobbet).
Däremot är det faktiskt ganska lätt att få pc:n att koppla upp sig mot mac:en, så filöverföring är inget problem.

• Oregistrerad
  • 2003-08-25 22:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
[B]Klicka i
[B]"allow this user to log in from windows"

i SystemPreferences > Users

så funkar det....

Nästan rätt det ska vara systempreferenses/accounts/edituser. skriv in ditt lösen för att sedan kunna kryssa i rutan "allow users to log in from windows"

/Erik

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-27 00:35

Skulle vara tacksam för lite hjälp med att koppla upp macen till pc:n. Har verkligen ingen aning om hur man ska göra. Använder router d-link, win2k & jaguar. Har testat mig fram lite själv, men lyckas inte få upp pc:n genom "anslut till server", och när jag ansluter till pc:ns ip så kommer behörighetsrutan upp och sedan får jag felmeddelande -5023.
Är riktigt kass på att konfigurera windows och förstår knappt vilket lösenord jag ska skriva in i behörighetsrutan. i fältet för användarnamn står det i förväg inskrivet mitt namn+efternamn fast jag tvivlar på att det finns något sådant användarkonto på pc:n. (använder bara "administratör" där). provade skriva in admin + lösenord men det fungerade inte heller.
Mitt problem kan alltså sammanfattas som: 1) måste man skapa en särskild användare i win för att få åtkomst från macen? 2) hur får man upp pc:n automatiskt via "anslut till server"?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-27 07:22

Först måste du skapa en utdelad mapp på pc:n. Kom ihåg att den användarens namn och lösenord som du vill ansluta med till pc:n inte får innehålla annat än a-z, 0-9 och inget mellanslag eller specialtecken. Håller du dig under 8 tecken långt så eliminerar du ytterligare ett potentiellt problem. Det går att dela ut med gäst-access, men du kommer ändå få upp inloggningsrutan på macen. Låt arbetsgruppens namn stå kvar och låt det vara tomt i de övriga fälten, så borde du kunna ansluta.

Sen måste SMB vara ikryssat i Kataloginställningar som ligger i Verktygsprogram på macen. Möjligen krävs en omstart innan du kan se pc:n på nätverket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-29 09:34

Ibland måste man skriva in PCdomän\användare för
att en PC ska acceptera kontot.

Kör ni workgroup på NT eller W2K (kan ej XP, men troligtvis)
så kan PCNAMN\Användarnamn fungera

Men lite bättre förklaring på vad felmeddelandena betyder
skulle upskattas....

/Johan

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-29 11:52

Jånte:
Det användarnamn och lösen som du ska ange är det du har på pezen. Kolla under "dokuments & settings" på c: vilka som är upplagda. Hur man tar reda på ett lösenord om man normalt inte använder det vet jag dock inte.
Som någon skrev tidigare så verkar funka på olika sätt beroende på om man själv är administratör eller om någon på IT-avdelningen är det. Jag är inte administratör på pezen och kan därför bara dela ut mappar som jag själv skapat, inte hela c: eller windowsskapade mappar.

Bevaka tråden