Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Tiger värt det?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 23:00

Jag har haft min iBook i cirka 1,5 år nu och börjar känna att den är lite väl trött nu för tiden. Jag funderar på om jag skulle ta och nyttja min studentrabatt och köpa Tiger, men är det verkligen värt det?

Kommer min ibook (g4, 60gb hårddisk, 512 ram) att bli piggare? m.a.o. är Tiger prestandahöjande?

Vilka funktioner i Tiger är något att ha? Har läst lite på Apple.se men jag tycker mig inte se något direkt jätteintressant med det "nya" operativsystemet.

Vore kul att få höra tankar från er som har det om det är något som är värt att spendera 795:- på eller om jag ska behålla det jag har...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-18 23:08

Dum fråga kanske men om jag köper Tiger får jag då med senaste iLife?

Köp bara om du absolut måste. De flesta program fungerar också under Panther 10.3.9.
Jag tror inte att du får med iLife '05 om du köper Tiger löst men jag är inte säker.

Värt att notera är att Tiger såsom Panther är ganska minneshungrigt, så jag råder dig även att installera minst 1 GB minne.

Mats

  • Medlem
  • 2005-08-19 00:02
Ursprungligen av mats_b_tegner:

Värt att notera är att Tiger såsom Panther är ganska minneshungrigt, så jag råder dig även att installera minst 1 GB minne.

Mats

Själv kör jag med 768 mb och det flyter bra enligt mig. Men jag kör inte jättekrävande saker, surfar, chattar, redigerar lite i photoshop och leker med iLife-programmen.

Nä inget Ilife!
Jag fick det i alla fall inte!

Om man bara kunde stänga av det där förbaskade Dashboard så skulle man spara lite minne åtminstone!

Ursprungligen av sventa46:

Om man bara kunde stänga av det där förbaskade Dashboard så skulle man spara lite minne åtminstone!

Om du inte visar dashboard så drar den inga resurser. Det minne som allokeras kommer snabbt att pageas ut till disk och laddas inte igen förrän du aktiverar dashboard.

Jag går också i tankar över om det är värt att investera i Tiger. Jag kör en PM G4 med 1,25 GB ram. Om jag lägger pengarna på Tiger, kan det då även vara värt att byta ur mitt GeForce4 MX mot ett Radeon 9800, för att dra nytta av Tigers nya sätt att lägga ut jobb på GPU? Någon som har en uppfattning om denna kombination skulle göra en märkvärd skillnad?

Jag tänker nog trots allt sitta med min dator 1-2 år till, så en vitamininjektion skulle inte vara helt fel. Och Radeon 9800 har sjunkit en del i pris. Nu går det ju att komma över för ca 2.500 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 00:25

Själv tycker jag alltid att det är värt att ha senaste operativsystemet - bla för att många nya program kommer att kräva senaste systemet för att fungera. Kanske funkar det mesta i dag även på 10.3.9, men det dröjer inte länge förrän fler och fler program höjer sina systemkrav.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 07:49

Hmmm....
känns som att det är likabra att vänta med Tiger. Jag använder ändå bara min dator mest för att kolla mailen och surfa lite...widgets verkar ju kul men kanske inte värt 795:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 08:39

Fyi, jag blåst rent en PowerBook 1GHz 512 RAM och nyinstallerade Tiger. Sedan ominstallationen flyter allt på otorligt mycket bättre, en fingervisning kan vara att jag höjde testresultatet i Cocoabench med 50%. Jag skulle rekommendera Tiger varmt, speciellt om du har studentrabatt!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-19 08:57

...kan väl kanske vara nyinstallationen "i sig" (frågan om tiger hade nåt med det att göra) som gjorde susen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-19 10:15

Självklart, visst har det en hel del med nyinstallationnen "i sig" att göra. Men det jag upplevt av Tiger är att det överlag är snabbare än sin föregångare, och bättre.

En polare som köpte min gamla burk, en G4 400 448mb ram 64 vram upplever den betydligt rappare med tiger än med panter. Har ännu inte själv gått över med in ibook, men kommer att göra det snart.

Daniel

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-19 11:38

Kom ihåg att man även får nya versioner av Safari och Mail med Tigern. Bara det är ju värt en slant.

Min PM G4 DA 733MHz blev bevisligen lite snabbare med Tigern jämfört med Panthern. Jag har testat med XBench före och efter. Men det som gjorde störst skillnad var att jag bytte hårddisk samtidigt.
Min nya Seagate Barracuda 120 GB med 8 MB cache är betydligt snabbare än den gamla.

Väl värt skulle jag vilja säga. Funktionen är ypperlig och gott om fina finesser, Dashboard, Automator, Spotlight m.m. men mest imponerande är nog stabiliteten, definitivt bättre än Panther vid samma version.

Ursprungligen av Macus:

Kom ihåg att man även får nya versioner av Safari och Mail med Tigern. Bara det är ju värt en slant.

Min PM G4 DA 733MHz blev bevisligen lite snabbare med Tigern jämfört med Panthern. Jag har testat med XBench före och efter. Men det som gjorde störst skillnad var att jag bytte hårddisk samtidigt.
Min nya Seagate Barracuda 120 GB med 8 MB cache är betydligt snabbare än den gamla.

Det är nog inte så konstigt. XBench testar väl grafikprestanda, och det är ju rätt så välkänt att Quartz i Tiger är avsevärt snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-20 00:05

jag blandade ihop det lite förut, jag har 640 i ram, inte 512
har inte så stor koll på det där med minnen men jag har för mig att när jag köpte den så var det det maximala som gick att stoppa in i ibooken...en del är fastbyggd från grunden eller vad man ska säga, och den andra delen fick jag välja själv och valde då 512 extra
kan jag alltså ta ut den 512-delen och sätta in större minne?
är det svårt och dyrt?

köp via mecenat 50 % på alla mac programm köpte tiger för 5-600 spänn

1
Bevaka tråden