Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt planeringsprogram för osx?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet något enkelt planeringsprogram som vi på vår skola kan ha att lägga schema med?

Det ska vara i klassisk mac anda, drag & drop, alltså kunna dra olika lektioner eller kurser på ett enkelt och smidigt sätt. Ett tydligt interface med enkla inställningar.

Den ska gärna kunna prata i nätverk och synkas mellan våra datorer. (inget måste men vore toppen)

Inte vara för avancerat så att man grottar in sig för mycket.

Det ska vara överskådligt och enkelt

Man ska gärna sen kunna skrivas ut den planerade hösten tex.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-19 15:25
Ursprungligen av draags:

Någon som vet något enkelt planeringsprogram som vi på vår skola kan ha att lägga schema med?

Det ska vara i klassisk mac anda, drag & drop, alltså kunna dra olika lektioner eller kurser på ett enkelt och smidigt sätt. Ett tydligt interface med enkla inställningar.

Den ska gärna kunna prata i nätverk och synkas mellan våra datorer. (inget måste men vore toppen)

Inte vara för avancerat så att man grottar in sig för mycket.

Det ska vara överskådligt och enkelt

Man ska gärna sen kunna skrivas ut den planerade hösten tex.

iCal?

TimeEdit?

Fast det är kanske för kompetent, avancerat och möjligen för dyrt? Men det är enkelt att arbeta med.

//Mikael

ical har jag provat, det är bra men dock inte för detta ändamål, då är det för klent.

Ska kolla upp timeedit.

Tack.

Kikade på TimeEdit och det verkar lovande. Ingen därute som vet om det finns fler liknande produkter, fast billigare, måste se mig omkring innan skolan slår till.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-20 10:27

MS Office har ju Entourage, epostklliententsom har en alldeles utmärkt kalender. I senaste versionen finns dessutom "Project", dvs man samlar alla data om olika projekt på ett ställ (mail, påminnelser, scheman, dokument, etc)

Annars finns det ett enkelt sharewareprogram som heter ImOnTime (I'm on time, alltså). Minns inte om man kan göra ett schema, men kanske är värt att provköra...
http://www.expersis.com/cgi-bin/prodinfo.cgi?product=imontimex&pagetype=content_down

Imontime var kanske inte riktigt hundra - tyvärr.

Och Entourage är inte heller hundra...

Får kolla vad TimeEdit kostar. Skulle vilja testa det som demo men hittar ingen sådan.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-20 19:54
Ursprungligen av draags:

Imontime var kanske inte riktigt hundra - tyvärr.

Och Entourage är inte heller hundra...

Misstänkte det...
Kan du tänka dig en kalender som är online (men gratis)?
I så fall kanske det skulle vara idé att sätta upp nån CMS som t.ex. Xoops eller mambo. Där kan du lägga in flera funktioner, som t.ex. kalendrar och annat jox. Dom är båda gjorda för att vara virtuella "communities". Kräver MySQL...

Ursprungligen av Danne V:

Misstänkte det...
Kan du tänka dig en kalender som är online (men gratis)?
I så fall kanske det skulle vara idé att sätta upp nån CMS som t.ex. Xoops eller mambo. Där kan du lägga in flera funktioner, som t.ex. kalendrar och annat jox. Dom är båda gjorda för att vara virtuella "communities". Kräver MySQL...

Låter svårt, eller?

Jag snubblade över precis ett sådant program för någon vecka sedan. Det var utformat speciellt för skola och lärare. Ska försöka hitta det igen...

Här har du. Finns i standard och advanced:

http://www.lessonplanner.co.uk/

Sen har du ju kalenderprogrammet som är baserat på Mozilla.

http://www.mozilla.org/projects/calendar/sunbird.html

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-20 23:33

iTeacher är ett program för att planera lektioner/kurser. Inte ett schemaprogram. Sunbird, Entourage och iCal är snarlika. Timedit har jag inte provat, men det verkar väldigt kompetent.

Jag lägger schemat till vår skola med iCal. Fungerar faktiskt väldigt bra. Fyra lärare och två klasser, så det är inte så väldigt många parametrar att hålla i luften.

Jobbar man med en kalendergrupp för varje klass där en kalender för varje lärare ingår så får man bra koll. Det enda jag saknar är att en kalender kan ingå i flera kalendergrupper.

1
Bevaka tråden