Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips & Trix (var: Coola saker i x)

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Är man seriös med Tab-switch så finns det bara ett program. Liteswitch från Proteron (www.proteron.com). Tyvärr så har det gått från freeware till $15 vilket är sinnesjukt dyrt för ett "one-trick-pony" tycker jag så det blir till att köra med sharewarevarningen då och då.

Proteron är numera sura över att Apple förbättrat kommando-tabb i Panther så att LiteSwitch är överflödigt. De har publicerat ett öppet memo där de klagar på att Apple härmat dom utan att ge credits åt Proteron. Sen har andra macsajter hängt på detta med rubriker som i stil med "Apple kopierar tredjepartsutvecklare, igen?".

Proteron verkar ha glömt att det faktiskt var i Windows 3 som funktionen kom för den stora massan (jag säger inte att MS uppfann det, men de var först med det för den stora massan) och det är rätt löjligt att de nu hävdar att Apple har kopierat dom. (Apple har ju även dom haft den funktion långt tidigare och program som Program Switcher i OS 9 har också haft denna funktion.)

För att läsa en sågning av Proterons argument, kolla in artikeln på Daring Fireball: Command-Tab
(Det var där jag hittade infon om detta som jag skrivit om här.)

Detta är nytt för mig:
Status för Classic i menyraden (tidigare använde jag ClassicSpy).

Öppna Systeminställningar-Classic och kryssa i "Visa Classic-status i menyraden".

Äpple H öppnar systeminställningar!

hjälp! Vill gömma program men hjälp av kortkommando äpple H men varje gång startar istället systeminställningar. Hur gör jag med kortkommado? Menyn fungerar men jag vill inte använda musen i detta läge!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 08:57
Ursprungligen av cuben@mac99:

hjälp! Vill gömma program men hjälp av kortkommando äpple H men varje gång startar istället systeminställningar. Hur gör jag med kortkommado? Menyn fungerar men jag vill inte använda musen i detta läge!

gå in i systeminställningar, under tangentbord eller liknande (kommer inte ihåg vart det ligger nu, sitter i skolan och kan inte kolla). Där finns iaf "Kortkommandon", där kan du gå in och ställa in dina egna kortkommandon.
Användbart är tex. i Photoshop där cmd-alt-d ska ta upp "Ludd" fönstret men istället gömmer och visar docken. Då kan du ändra i sys.inställningar att visa och gömma dockan ska ligga på cmd-alt-ctrl-d tex. så funkar ludd-kortkommandot i PS. Lite OT kanske men det var bara ett exempel. Vill du gömma program annars kan du ju hålla ner alt och klicka på något i bakgrunden.

  • Medlem
  • 2004-02-05 22:44

En meningslös men kul grej är att hålla inne shift när man klickar på minimeraknappen eller när man klickar på ett minimerat fönster i dockan. Fönstret öppnas/stängs i slow-motion. Funkar med Exposé också. Enl. ryktet för att Steve ska kunna visa presentationer av balla grafiska effekter i MacOS X

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 14:42

Bara jag som tycker att tråden ska klistras?

Ursprungligen av mopp:

Bara jag som tycker att tråden ska klistras?

Närå... bra förslag.

Finns redan en klistrad tråd om tipps och tricks i OS X. Fast den gäller egentligen bara Panther...

Sorry... trodde detta var Panther-tråden.

Felsöker Javascript fel. Inlägg 99.

Felsöker Javascript fel. Inlägg 100!

Bevaka tråden