Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder bara hänger sej jämt!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu börjar jag bli less på OSX!

Jag har försökt fasa in OSX i min vardag, men jag blir hela tiden så trött på det att jag sätter mej vid "classic"-maskinerna för att få nånting gjort.
Framför allt är OSX-Finder ett skämt. Inte nog med att den är betydligt sämre än Finder 9, med usel hantering av ikonläget och andra tråkigeter. Det värsta är att den hänger sej jämt. Man kopierar lite filer... pang! Snurran igång tills man tvångsavslutar. Hur länge? En filhanterare stänger, pang! Snurran igång.

Stabiliteten på hela systemet är inte heller bra, inte på min Pismo i alla fall. Min G4 känns ganska stabil, men Pismon hänger sej oroväckande ofta, inte minst när den går ur vila. (Jaguar 10.2.3.)
Och filnavigeringen är kass. Jag vill ha Click! There it is! Enda trösten är genvägar i en meny i fildialogerna. Det känns som att vara tillbaka i System 6 med Boomerang.

Jag har tre system att välja på, alla lättillgängliga framför mej på skrivbordet: OSX, MS Windows och "classic" MacOS. MSW är given förlorare, vidrigt, med alla OSX nackdelar och inga av dess fördelar. Det enda som är kul där är att kopiera CD. OSX skulle jag vilja gilla, har försökt, men "classic" vinner i längden.

Ska man hoppas på en rejäl revision, 10.3 eller nåt? Eller kan man tämja det på nåt sätt? Instabil Finder och kass filnavigering är mina största problem.

• Medlem
  • 2003-02-02 10:23

Sssshhh! Man får inte prata illa om OS X. Det har jag gjort ett flertal gånger och blivit påhoppad och nästan idiotförklarad för. Jag kanske har missat någon paragraf som förbjuder sådant. :rolleyes:

Inte för att jag råkat ut för någon direkt badbollslåsning i finder, men däremot i vissa program. Du har inte lite för magert med internminne?

/Fredrik

[ 02. februari 2003, 10:26: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

Jag har inga som helst krascher i Finder längre, vare sig hemma eller på jobbet. Jaguar fixade till dessa bekymmer. Tror ingen annan på jobbet har det heller.

Jag gissar att du har något i ditt system som inte är riktigt friskt eller som är i för gammal version.

• Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-02-02 10:27

Me hade ett rammine som skapade kernel panics mest hela tiden.. tog ut fungerar perfekt.. så jag håller med föregående talare.. det är något hårdvaru fel.. om OS X beter sig anorlunda på din maskin än alla andras.. ja då bör man misstänka något..

mvh
/P

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-02 10:34

Samma här, hade stabilitetsproblem som höll på att driva mig till vansinne, visade sig vara en felleverarad minneskrets som inte var 100% kompatibel. Bytte denna sedan rullar det på klockrent.

BTW iBook 300 kör jag, och vad jag förstår så var det väl inte helt lätt med kompabiliteten med SO-DIMM:arna

Om man blickar tillbaks på OS 9 tiden så kan man nu med facit i hand (OS X) undra hur man kunde stå ut med OS 9:s hängningar.
En riktigt stabil OS 9 maskin kunde ev. hänga sig ett par gånger i veckan + att man var tvungen att ändå starta om stup i kvarten för att minnet är för fragmenterat av alla start/stop av program.
Nu när jag kör OS X på en iBook och en G4 modell äldre så har jag ALDRIG hängningar, okej i särskilda program kan inträffa och då är det ju bara att tvinga sig ur det så är det klart.
Min finder strular aldrig så jag tror som många här ovan att det är något hårdvarufel i din burk.

har inte haft kernel panic sedan 10.0.x - då tror jag dessutom att jag provocerade systemet rätt hårt...

tråkigt att man inte skall våga negga osx, det är svårt att förbättra saker/få svar på frågor, om problem inte tas upp och frågor inte ställs.

• Medlem
  • 2003-02-02 11:36

Det finns faktiskt en allvarlig bugg i 10.2 som göra att hela systemet kan hänga sig om man har en nätverksHD monterad på skrivbordet. Det orsakar ofta problem för mig!!

Annars så är ju Ikonhanteringen i nian aldeles förskräcklig om man jämför med X. Hade du t.ex spelat ett spel i en mindre upplösning så hamnade alla symboler i en klump när man stängde ner spelet. I X fungerar sådant utmärkt!

• Medlem
  • 2003-02-02 11:41

Föresten så rullar X betydligt stabilare på vår iBook 600 än på vår äldre iMac 500Mhz. iBooken används mest för surfning och har endast 128 i ram. Den har dock varit igång i ett par veckor utan problem. Tycker det är mer krascher på min iMac 500Mhz, iof så provoceras det systemet mer och utsätts för mer programinstallationer/expriment.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Inte för att jag råkat ut för någon direkt badbollslåsning i finder, men däremot i vissa program. Du har inte lite för magert med internminne?

320 Mb. Det kallar jag tillräckligt. Det är i alla fall mer än nog för att få den att rulla acceptabelt snabbt.

Ja, hårdvarufel är en tanke. Pismon fungerar som sagt betydligt sämre än G4´an, inte så mycket i hastighet som i stabilitet.

Men hur hittar man ett subtilt hårdvarufel som bara ger problem ibland? Minnesfel till exempel? Det vore ju trist om den där biffiga kvarsgigaren som sitter i Pismon skulle vara sönder, men om burken skulle börja funka efter byte av den så är jag ju med på det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Det finns faktiskt en allvarlig bugg i 10.2 som göra att hela systemet kan hänga sig om man har en nätverksHD monterad på skrivbordet. Det orsakar ofta problem för mig!!

Låter bekant. Inte minst är det då som Finder hänger sej. Jag har ovanan att använda nätverk ibland...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Annars så är ju Ikonhanteringen i nian aldeles förskräcklig om man jämför med X. Hade du t.ex spelat ett spel i en mindre upplösning så hamnade alla symboler i en klump när man stängde ner spelet. I X fungerar sådant utmärkt!

På skrivbordet ja (där ändring av skärmupplösning ibland rör till det och ibland inte), men i fönster är det gräsligt i OSX, men perfekt i nian. (Auto-skalning av Finder-fönster till exempel.)

Det är väl den där vanvettiga idén med att få Findern att imitera Netscape, en korkad idé som förstör det visuella igenkännandet, en funktion som naturligtvis kommer från system där sånt aldrig genomförts bra och därmed kan skrotas utan saknad.

Jag blir bara så ledsen på sånt. Jag har kämpat med både MSW och OSX för att försöka vänja mej och förstå hur man jobbar effektivt, men båda är kompletta förlorare när det gäller att navigera på ett skönt och effektivt sätt. En vacker dag kommer jag att behöva skriva min egen Finder, och hitta på nåt sätt att patcha fildialogerna riktigt hårt, för att få tillbaka nån någorlunda effektiv navigering.

Det händer någon gång ibland att Finder hänger sig, men det är sällan hela systemet kraschar (det händer bara när jag försöker koppla upp mig till andra datorer på nätverket). Blir det fför mycket får man installera om systemet så lugnar det ner sig. Förmodligen kan man också lösa problemen genom att slänga rätt inställningsfiler.

Håller annars med om att finder är slö, det är en av OS X:s svagaste punkter. Ska man radera, kopiera eller flyyta hundra filer eller mer brukar det gå ordentligt mycket fortare att göra det i terminalen. Det inte är så macigt, men lättare att lära sig än man tror.

• Oregistrerad
  • 2003-02-02 13:40

Ett långvarigt användande av Mac OS "Classic" sätter sina spår i ryggmärgen och det är ofta jag svär över diverse besynnerligheter/nymodigheter i OS Xs Finder.

Men det finns alternativ, ett av de intressantare är PathFinder [f.d. Snax].

Den är betydligt mer konfigurerbar än Finder och är väl värd att testa. Path Finder kan t.o.m fås att ersätta Apples Finder helt om så önskas.

Eller så odlar man skägg, röker vegetariskt och kör bara OS X i terminalläge...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Men det finns alternativ, ett av de intressantare är PathFinder [f.d. Snax].

Den är betydligt mer konfigurerbar än Finder och är väl värd att testa. Path Finder kan t.o.m fås att ersätta Apples Finder helt om så önskas.

Eller så odlar man skägg, röker vegetariskt och kör bara OS X i terminalläge...

Skägg, vegmat och två stora terminalfönster över hela skärmen, det är inget för mej... Vegmaten vet jag inte så noga vilka som körde med, men skäggiga killar med två terminalfönster, en driva Colaburkar runt om, och intressant kroppslukt, såna har jag träffat en del. De är visserligen ofta både charmiga och kunniga, men nej tack, inte jag.

Däremot kan en ersättnings-Finder vara guld värd! Måste provas!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 21:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Det är väl den där vanvettiga idén med att få Findern att imitera Netscape, en korkad idé som förstör det visuella igenkännandet, en funktion som naturligtvis kommer från system där sånt aldrig genomförts bra och därmed kan skrotas utan saknad.

Det där med verktygsfält och framåt/bakåt-knappar hatar jag också, men det går lätt att stänga av. Bara att gå in i Finder-inställningar och kryssa i rutan "öppna mappar i nytt fönster". Och sen gömmer man bara verktygsfältet i mappen där man är och så är den inte där nästa gång man går in i mappen.

Funkar jättebra för mig, ser precis ut som i OS 9, fast med aqua-utséende.

Men jag har för mig att i Mac OS X-versioner tidigare än 10.2, så kommer inte systemet ihåg hur fönstret såg ut alls - något som jag blev mycket irriterad på.

Jag kör kolumnnavigering i Finder och minns inte ens hur jag gjorde i OS 9. Tycker detta är så jäkla smidigt.

Eftersom alla öppna/spara dialoger använder kolumnnavigering tyckte jag från start det var bäst att försöka använda detta rakt igenom och det har funkat bra för mig.

finder kunde vara snabbare, det tycker jag med. men så är det ju med allt.

spontant så undrar jag vad ni gör med era datorer igentligen? sitter ni och flyttar 50+ filer per dag? om jag ska flytta många filer, så flyttar jag mappen med filerna i, istället för att markera ALLA filer.

jag känner inte igen mig i det ni pratar om..

Måste passa på att fråga, jag har en nyköpt iBook 800 combo.
Den är inte ens en vecka gammal, men två gånger har jag varit med om att systemet totalhängt sig. Det har dykt upp en transparent ruta som förklarar på engelska, tyska och japanska (eller kinesiska), att jag måste starta om datorn genom att trycka på "powerknappen".
Det går inte ens att röra muspekaren när denna ruta dyker upp.

Första gången det hände var vid uppstart, andra gången när jag surfade.

Jo just det, längst ner står också datorns MACaddress och IPnummer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 06:00
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Macnamus:
Måste passa på att fråga, jag har en nyköpt iBook 800 combo.
Den är inte ens en vecka gammal, men två gånger har jag varit med om att systemet totalhängt sig. Det har dykt upp en transparent ruta som förklarar på engelska, tyska och japanska (eller kinesiska), att jag måste starta om datorn genom att trycka på "powerknappen".
Det går inte ens att röra muspekaren när denna ruta dyker upp.

Första gången det hände var vid uppstart, andra gången när jag surfade.

Jo just det, längst ner står också datorns MACaddress och IPnummer.

Du har fått Kernel panic - dvs mosx bombar ur helt!

Några tips:
- kolla hårddisken med diskwarrior, Disk Utility
Norton el dylikt.

- zappa pram (bulle+alt+p+r när man startar om tills man hör startljudet igen)

- öppna Console.app som ligger i Utilities (sv Verktygsprogram???) och välj preferences: kryssa i rutan "Enable crash reporting" - då får man en logfil i /Library/Logs som heter panic.log - där står det varför burken bombade - kan vara svårt att tyda filen men skicka den då till http://bugreport.apple.com/ måste vara reggad användare men det är **gratis**

EDIT stavfel

[ 03. februari 2003, 06:02: Meddelandet ändrat av: eric ]

Felsöker min kollegas dator just nu. Hittade denna tråden när jag sökte efter "Finder hänger sig", vilket just är problemet i hans fall. Vid varje utloggning låser sig Finder, alt. att badbollen kommer fram (vilket ger samma resultat). Han är en ganska flitig omstartare sedan OS 8-tiden och har fortsatt med denna vana även på 2000-talet, med omstart menar jag "reset" knappen.

Jag har gjort alla "vanliga" åtgärder, zappat PRAM, lagat rättigheter (tog lååååång tid) osv. men inget råder på den %&##! Findern som skall hänga sig vid utloggning/normal omstart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 12:49

Min Pismo funkar utmärkt i OSX 10.2.6. Lika stabil som G4an, men förstås inte lika snabb. Mycket internminne (512MB har jag) hjälper till med farten men ör inte nödvändigt för stabiliteten. Jag kan köra ett helt gäng program inklusive Word/Excel2001 och Photoshop6 i Classic utan större problem.

Jag har noterat nätverksproblemet i OSX - kan det vara det du ser?

Men hos mig är det inte en hängning, bara en häftig seghet. Det yttrar sig så att om jag på jobbet har vår lokala nätverkssserver uppe på Pismons skrivbörd, och sen bara stänger locket och går hem (försök med det i 9an!) så försöker Finder hitta servern när jag öppnar Pismons lock hemma. Det tar en himla tid för Findern att inse att jag inte är på samma nätverk och att servern inte finns tillgänglig längre. Under tiden visar Findern badboll. Men den har inte hängt sig. Det kan ta fem minuter innan den släpper, men den släpper, då med meddelandet att den inte kan hitta servern. Förhoppningsvis har dom fixat detta med en bakgrundstråd i Panther.

Workaround: Släng serverikonen i papperskorgen innan du stänger locket på jobbet. Vet ej om Pathfinder fixar detta.

En annan sak att vara vaksam på är USB-enheter. OSX är känsligt för USB-inkompatibiliteter, tex brukar en gammal Agfa-scanner vi har ställa till saker i bland. Att ersätta Microsofts eller logitechs musdrivare med Usboverdrive kan hjälpa.

mvh

Thomas

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 12:59

Ett bra sätt att fixa konstiga fel är att köra disk utility och reparera permissions. Det brukar fixa utskrift problem, ostabil finder och många andra fel där program inte kan startas eller kraschar.

Cache Out X brukar oxå hjälpa många fel där till exempel system inställningarna sparas inte riktigt.

//Rob

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 13:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av thomas
Det tar en himla tid för Findern att inse att jag inte är på samma nätverk och att servern inte finns tillgänglig längre. Under tiden visar Findern badboll. Men den har inte hängt sig. Det kan ta fem minuter innan den släpper, men den släpper, då med meddelandet att den inte kan hitta servern.

Samma som om man klickart på en ftp-länk i safari då - och länken inte svarar... (highly irritateing )

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 13:10

Att montera FTP server på skrivbordet har aldrig fungerat i OS X riktigt. Det var min första snurrande badboll i Jaguar. Har sen dess inte monterad FTP volymer på skrivbordet och inga problem mer. Hoppas Apple fixar det i Panther men som jag har läst på nätet verkar det som om buggen är kvar.

//Rob

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-18 13:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke Seid
<snip> röker vegetariskt </snip>...

Vad annars? Animaliskt? (som t.ex. att röka böckling)...

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 13:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Att montera FTP server på skrivbordet har aldrig fungerat i OS X riktigt. Det var min första snurrande badboll i Jaguar. Har sen dess inte monterad FTP volymer på skrivbordet och inga problem mer. Hoppas Apple fixar det i Panther men som jag har läst på nätet verkar det som om buggen är kvar.

//Rob

Jodå... det funkar allt ibland och då är det smidigt som hejsan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Och filnavigeringen är kass. Jag vill ha Click! There it is! Enda trösten är genvägar i en meny i fildialogerna.

Click, there it is! var väl det tillägget som navigerade spara-rutan till en mapp på t ex skrivbordet som man klickade på? I så fall finns det ju nästan i OS X Finder, men istället för att klicka så drar du mappen in i spara-fönstret. Drag, there it is!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-18 16:49

Det är korrekt att vissa USB-prylar genrerar badbollar. I samband med någon versionshöjning av Jaguaren fick jag enorma mängder badbollar beroende på en HP Photosnart som visade sig generera problem med USB-hanteringen. Enligt experter ligger skulden inte helt hos tredjepartstillverkaren utan att man har någon form av problem med USB-hanteringen i OS X.

Såna problem ser man lättast genom en top -u i terminalen och att man där har en "kernel task" som suger kanske ända upp till 90% av processorkapaciteten. För mig löste det sig med en uppdatering (till slut) av drivisen från HP.

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 19:41

USB problemet löste Apple med 10.2.6 uppdateringen. Rekommenderas att uppdatera systemet för alla som fortfarande tvekar.

//Rob

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 22:52

Jag kör OSX 10.2.6. När datorn har gått i vila och jag skall väcka den, så tänds skärmen upp men med nedtonad bild och en mörk ruta i mitten med vit text där det i princip står att jag måste starta om datorn, antingen genom att hålla in startknappen eller med reset. Kernel panic?

Jag har stängt av vilo-läget i OSX vilket gjort att detta ej inträffat mer. Men vad beror det på? Jag har reparerat rättigheter och annat mha. Cocktal, kollat hårddisken mm., dock ej med DiskWarrior.

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 23:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm

Jag blir bara så ledsen på sånt. Jag har kämpat med både MSW och OSX för att försöka vänja mej och förstå hur man jobbar effektivt, men båda är kompletta förlorare när det gäller att navigera på ett skönt och effektivt sätt. En vacker dag kommer jag att behöva skriva min egen Finder, och hitta på nåt sätt att patcha fildialogerna riktigt hårt, för att få tillbaka nån någorlunda effektiv navigering.

Du kan i alla fall se fram emot Panther som har en ny Finder (utvecklad) som enligtt Jobs beskrivning är användarcentrerad till skillnad från den nuvarande som han beskrev som datorcentrerad. Jag tyckte i alla fall att hans demo i Paris just vad gäller detta var mycket tilltalande.

Bevaka tråden