Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalisering av vinyl (och kasetter)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har följt en del diskussioner om hur man kopplar kassettdäck resp grammofon till datorn. Vad jag är lite osäker på är hur analog till digitalomvandligen går till. Audiofiler talar ju ofta om vikten av en bra D/A-omvandlare (DAC); här behövs ju en A/D-omvandlare (ADC). I de beskrivna metoderna kopplas stereons Line Out till miniplugingång på datorn och alltså sköter datorn konverteringen från analog till digital. Men, hur bra är datorn på detta? Finns det något att vinna på en separat omvandlare (ljudkort?) med högkvalitativa ADC och ljudingångar eller att på något vis gå via någon digital stereomanick?
Undrar en nybörjare i ljudbranschen.

  • Medlem
  • 2005-08-19 18:40

Det beror lite på dina kvalitetskrav. Datorers inbyggda ljudkort brukar vara lite sådär, både in och ut, så vill man ha högre kvalité blir det att köpa till ett ljudkort (internt PCI eller externa USB eller FireWire). Men det kostar pengar, så i slutändan är det bara du själv som kan avgöra om det är värt det...

Beror ju på som sagt. Är du DJ med superanläggningen Allan? Normallyssnare med bättre begagnade vinyl-33:or? Vad ska du lyssna på? En 50 000-kronorsanläggning? Din iPod? 128 kbit/s mp3:or eller 256 kbit/s AAC, eller till och med okomprimerat? Bränna till cd?
Jag är en normallyssnare och lyssnar mest på min iPod, ibland på min långt ifrån nya (och inte ens då särskilt dyra) stereo. Jag körde rätt in i datorn och använde Audacity för att göra jobbet, och jag tycker att det duger gott. Men dina krav kan ju vara annorlunda. Jag tycker ju till och med att iTripen ger tillräckligt bra ljud ...

Ooops. Du han tydligen komma med ett nytt inlägg medan jag skrev mitt. Men det får stå. Nån annan kanske har mina något lägre krav och kan känna sig upplyst

Tack för snabbt svar! Tror jag har hyfsade kvalitetskrav. Kan du rekommendera några lämpliga ljudkort? Har hört att externa ger mindre störningar än PCI!?

Ja, jag har ju inte provat så jag vet inte vilken kvalitet som är "tillräckligt bra" för mig. Tänkte köra in från en Clearaudio Emotion som låter mycket bra via stereon. Vore synd att förlora för mycket av den ljudkvaliten...
Tänker lyssna både via en hyfsat bra stereo (inte riktigt 50000, men i samma härad) och via iPod. Eventuellt bränna en del CD också.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-21 09:19

Sound studio

Jag gör likandant. Använder datorns egna ljudkort. Jag använder mig av programmet Sound Studio för att spela in. Har provat lite andra program också och jag tycker faktist attt ljudet många gånger blir bättre då jag går från vinyl till dator och så småningom till MP3 än när jag gör mina CD till MP3 med samma komprimering. Märkligt.
Jag upplever ljudet mjukare, varmare och fylligare från LP:n. Har en gammal skitstereo som jag både gör ljudet ut till och ifrån datorn.

Jag samplar direkt in i min Pismo. Det räcker mer än väl. Vinylknastret och skivtallriksmullret är långt högre än samplingsbruset. Med en bättre skivspelare kanske ett bättre ljudkort skulle löna sig, men vad jag får in är så nära CD-kvalitet att det är svårt att tänka sig. Möjligen skulle klassisk musik kunna utnyttja den kvaliteten.

Kassettband är än mer solklart, där räcker Pismons 16-bitarsingång mer än väl. Bandbruset är långt högre än samplingsfelen.

Jag har samplat in ett fåtal kassetter och en stor bunt LP. Kassetterna låter hyfsat och vinylerna kanon. Det jobbigaste är när nålen hoppar.

Jag efterarbetar med CD Spin Doctor. Den är inte perfekt, sätter inte avbrotten rätt, men man får en grovskiss att klippa efter.

Jag har tankat in både vinyl och kasseter mot alla-som-vet-bäst rekommendationer...
Kassetljudet plockar jag dirket från hörlurutgången på bandspelaren och tankar in det via SpinDoctor.
Vinyler tar jag in via förstärkarens hörlurutgång till datorn via SpinDoctor.

Jag tycker själv att jag är rätt petig med ljudet och denna kombinationen ger klart godkännt ljud t.ex. så minimeras eventuellt brus och knäppningar effektivt denna väg. SpinDoctor får stå för insamplingen allt efterarbete gör jag i Peak (vilket brukar bestå i att klippa isär spåren och frisera bort slut och start på ljudspår inget annat).

Min steroutrustning är inte den billigaste i världen ej heller den dyraste utan medelklass.
Skivspelaren är något gammalt härke jag fått från lillebror så den vill jag inte stoltsera med.

Illa nog är att jag via detta sätt upptäckt att min skivspelare inte är i sina glansdagar längre... ljudet svajar betänktligt på 45 varvare... fasen också måste köpa ny vinylspelare och hur fräckt känns det i Blue-ray HDDVD tider?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 21:23
Ursprungligen av Mattias Hedman:

fasen också måste köpa ny vinylspelare och hur fräckt känns det i Blue-ray HDDVD tider?

Personligen tycker jag det är jättefräckt, skall så snart en del andra ljudleksaker är inköpta, just köpa mig en ny vinylspelare. Har precis återupptäckt hur härligt det låter från en sjysst vinylspelare. Den som trådens initiatör har, är t.ex en sådan.

Personligen är jag av den uppfattningen att allt kan spela roll, även vad man använder för utrustning när man konverterar sina vinyl och kassettband till CD, eller varför inte DVD-A, nu när det är så billigt???

Själv så kommer jag nog som vanligt skaffa finare grejor än vad jag behöver, men ett ljudkort kostar inte så väldigt mkt idag, speciellt om man nöjer sig med 24/96, det tycker jag nog absolut man bör kosta på sig om man bryr sig att skaffa en Clearaudio. Om datorns omvandlare skulle vara så bra, varför skulle då t. ex. en studio bry sig att köpa en helt separata omvandlare för 10 000-tals SEK?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 21:45

Det beror ju på vad man har för krav tycker jag, convertrana i macen låterbra om man jämför med vad man brukar få med på köpet så att säga.

Men har man pengar och vill så kan man ju köpa en apogee rosetta 200, pris 19.295:-
för stereo in/ut.

Och så förstås ett firewire kort till denna, om man inte redan har ett ljudkort med digital I/O.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-23 18:42

Griffin iMic för ca 500:- är helt OK.
(Men det blev inte bra när jag körde in skivspelaren direkt och använde den inbyggda RIAA funktionen i Final Vinyl.)
Final Vinyl är enkelt och fungerar, men är minst sagt osmidigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-23 23:02
Ursprungligen av Nils D:

Griffin iMic för ca 500:- är helt OK.
(Men det blev inte bra när jag körde in skivspelaren direkt och använde den inbyggda RIAA funktionen i Final Vinyl.)
Final Vinyl är enkelt och fungerar, men är minst sagt osmidigt.

Använd ett separat RIAA-steg eller en vanlig förstärkare med phono-ingång. Då blir det bra.

Jag har en gammal skivspelare med inbyggt RIAA-steg som jag använder med min Powerwave.

Ursprungligen av Jörgen U:

Själv så kommer jag nog som vanligt skaffa finare grejor än vad jag behöver, men ett ljudkort kostar inte så väldigt mkt idag, speciellt om man nöjer sig med 24/96, det tycker jag nog absolut man bör kosta på sig om man bryr sig att skaffa en Clearaudio. Om datorns omvandlare skulle vara så bra, varför skulle då t. ex. en studio bry sig att köpa en helt separata omvandlare för 10 000-tals SEK?

Kanske för att de inte i första hand samplar begagnade vinylskivor för privatbruk?

Jag har faktiskt ett 24/96-kort, men gitter inte släpa dator och vinylspelare till varandra för något som inte behöver det.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-21 12:06

Jag använder en Griffin PowerWave och deras Final Vinyl-programvara.

Rekommenderas.

Tack allihop för värdefulla svar. Jag provar nog först direkt in i datorn som de flesta föreslår.

testa

Har provat den enkla vägen via datorns ljudingång (PB) och Spin Doctor. Resultatet duger gott för en normallyssnare. Så prova och lyssna hur originalet låter jämfört med den digitala kopian.
Lycka till!
Stephan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 19:59

Du kan få bättre resultat med bättre ad/da omvandlare än de som sitter i datorn, men det kan bli hur dyrt som helst beroende på vilka krav du har. Jag skulle vilja säga att om du lyssnar på en CD som du tycker låter bra i din dator och gillar det du hör, kör i så fall med det inbyggda ljudkortet.

I övrigt testa och se vad du tycker, a/b testa mot skivan du spelade in, om du gillar det du hör
är det ju bra. DAC:arna i macen är bra enligt mitt tycke.

Frågan är ju också om du skall komprimera ljudet till mp3 eller liknande efter att du har digitaliserat ljudet? Om du har tänkt dig att göra detta så bör det spela mindre roll vilken ad/da du använder så länge det inte är gammla dac:ar du använder. Mp3 saknar ju cirka 90% av datat i en okomprimerad fil och detta är ju den största förlusten enligt mig, inte vilken dac du använder.

Senast redigerat 2005-08-21 23:29

Precis som Mattias har jag en skivspelare som kanske börjar åldras lite. Ändå är det inte värre än att det för det mesta låter hyfsat. Bättre A/D-omvandlare behövs absolut inte, bristerna i inljudet är, trots att de är acceptabla, långt över samplingsfelen, men det beror som sagt på vad man har i andra änden. Om jag skulle använda ett dyrare ljudkort skulle jag göra det för att få stadigare kontakter, inte för ljudkvaliteten.

Hur gör ni när nålen hoppar i ett hack i skivan? Jag brukar försiiiktigt sidobelasta pickupen med änden av skivborsten (vilket gör kraften liten och störningen minimal) precis när man passerar det kritiska stället, men det är kanske inte det bästa knepet, vad vet jag. Tänkte bara tipsa om att man kan komma förbi sånt om man är lite envis. Sedan får man lappa ihop och dölja knäppet med sitt ljudprogram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 23:05
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Hur gör ni när nålen hoppar i ett hack i skivan? Jag brukar försiiiktigt sidobelasta pickupen med änden av skivborsten (vilket gör kraften liten och störningen minimal) precis när man passerar det kritiska stället, men det är kanske inte det bästa knepet, vad vet jag. Tänkte bara tipsa om att man kan komma förbi sånt om man är lite envis. Sedan får man lappa ihop och dölja knäppet med sitt ljudprogram.

Jag brukar testa att tvätta skivan, eller om inte detta hjälper pröva att öka eller minska nåltrycket
just på det spåret som har en repa. Det finns även skillnader i tollerans mot repor hos olika nåltillverkare bra är ex. shure m44-7 som används av flera scratchnissar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-23 23:00

Är det någon som vet hur man gör om CD-skivor till vinyl?

Vinyl låter ju bättre.

Ursprungligen av Macus:

Är det någon som vet hur man gör om CD-skivor till vinyl?

Vinyl låter ju bättre.

japp, det finns en fin grej från
vestax som du kan göra egna vinyl med. sjukt dyr bara, kommer inte ihåg var jag såg den säljas med det var runt hundra tusen om jag inte minns fel.

vilken dröm att ha en, dax att börja spara...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 00:41
Ursprungligen av Macus:

Är det någon som vet hur man gör om CD-skivor till vinyl?

Vinyl låter ju bättre.

Visst gör det det, men det är svårt att ha vinylsvarven med i bilen.......
Skämt å sido, det finns, fanns ialla fall för ett tag sedan en vinylsvarv att köpa för gemene man om man ville hosta upp över 100 000:- för nöjet. Vet inte om den finns kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 00:55

offtopic men,

Resultatet man får ut av en sådan maskin är inte en vinyl, utan en lack (dubplate) som används för att göra en "stamper", "stampern" används sedan för att pressa vinylen.

Det går dock utmärkt att spela lacken men ljud kvaliteten försämras snabbt och efter 50-100 spelningar är den kass. I mitt tycke är det mer ekonomiskt att göra lacken på ett mastrings ställe, de maskinerna som dom har där låter betydligt bättre, räkna sedan in ljudteknikerns kompetens som ytterligare förbättrer resultatet.

Audio Technica har en prisvärd skivspelare med inbyggt RIAA-steg. Det verkar dock som den inte distribueras i Europa. Kolla med din kvalitetshifihandlare om den inte kan tas in.

Har för mig att just denna skivspelare brukar nämnas som ett bra och hyfsat prisbilligt alternativ när folk vill digitalisera vinyl och/eller byta ut sin gamla Sibastereopaketssvarv. Själv sitter jag med en Thoréns/SME-arm/Goldring-pickup-kombination som låter mycket bra men där jag inte tagir mig för att flytta åbäket plus förstärkare till datorn... Men nu när man har iBook kanske man skall göra ett försök - nästa år eller så. Har fortfarande en rejäl bunt cd-album plus ett par hundra cd-singlar att tanka in först. Pust! - vilka i-landsproblem man har :rolleyes:

Edit: Läs recension av AT PL-50 här.

Senast redigerat 2005-08-31 06:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 08:28

Ska man ha en vinylspelare som aldrig tröttnar ska man ha en technichs 1210 MK5 tror jag dom är uppe i idag 7000 spänn ny från fabrik, håller garanterat i 25 år...

Mina 1200ór har jag köpt nya 1986 och dom är fortfarande mint...

Bra ljud, drivs av magnet svajar aldrig om man inte häller bärs i i pitchen vilket jag gjort en gång men då var det bara att spola ur med vatten

/Tangen

Technics 1210... Radiominnen... Mmmm... Men jämfört med de brittiska vad-det-nu-var-de-hette så är 1210:ans cue på 1/4-1/3 varv ohyggligt segt och långsamt. Den brittiska vad-det-nu-var-den-hette behövde man bara dra tillbaka 3 cm (1/20 varv?) utan att något svaj hördes i starten. Direktdrift och direktstart i ordets verkliga betydelse - de flesta cd-spelare var inte ens i närheten. Tyvärr säckade dom ihop utan att kunna lagas men de var väl 15-20 år vid det öaget(?).

Edit: typo

Senast redigerat 2005-09-01 04:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 12:35

Det går att trimma cue tills att den går baklänges vid full - pitch, men det är nåt för technotomtar

Återkommer

1
Bevaka tråden