Problemet är inte att batteriet går varmt vid normal användning. Litiumjonbatterier klarar temperaturer upp till 80-90 grader utan andra följdverkningar än abnormt slitage, och om en cell varit uppe i högre temperaturer ser dess kontrollkrets till att cellen inaktiveras. Det är heller inget problem att trafon blir varm, den är gjord för att klara det och kommer inte att fatta eld. Undantaget är om batteriet blir onaturligt varmt vid laddning, då ska man omedelbart sluta använda både batteriet och laddaren.
Det som hände vid branden var egentligen inte alltför överraskande; alla li-ion-celler har kontrollkretsar för att inaktivera cellen i händelse av en situation då litium i fast form bildas vid anoden. Om kontrollkretsen har fallerat och cellen laddats ur för mycket kan sedan spektakulära saker hända när man använder batteriet. Men det är liksom inget man egentligen kan gardera sig mot, det är extremt ovanligt och eftersom det som regel beror på andra faktorer än tillverkningsfel drabbar det ingen batteritillverkare mer än någon annan.
Alltså: Det kunde helt enkelt ha hänt med vilken mobiltelefon, laptop eller mp3-spelare som helst, och ska man nödvändigtvis ödsla tid på att vara orolig tycker jag faktiskt att det finns vettigare saker att bekymra sig för...