Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriexplosion

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var det en Ibook vars batteri exploderade?
Dom har ju haft stora bekymmer med sina batterier.

Men lustigt nog är det utbytesbatteri jag fick gratis av Apple mycket
varmare än det gamla som byttes ut.
För att inte snacka om klumpen som sitter mellan datorn och
elkontakten.
Den blir ju glödhet , ja inte riktigt men varm som attan.

Dock har jag slutat ladda datorn på natten när jag sover.
Åtminstone med datorn på brännbart underlag.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=423273

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-19 23:28

Jo, jag läste nyheten och undrade också vad det var för dator. Varför kan de inte skriva det? De är ju jä****t snabba att tala om att Volvo V70 brinner etc. Nåja..

Jag vet inte om det är rätt, men så här gör jag med min PowerBook:
1. Laddar då den säger till
2. Använder så länge jag känner för det.
3. Efter användande sätter jag den i vila och drar ur laddaren.
4. Använder lite till.
(om punkt 1 ej uppfylls, gå till punkt 4)
5. Se punkt 1.

Ursprungligen av filuren:

Jo, jag läste nyheten och undrade också vad det var för dator. Varför kan de inte skriva det? De är ju jä****t snabba att tala om att Volvo V70 brinner etc. Nåja..

Av flera anledningar skulle jag gissa.
1. Volvo är en mycket vanlig bil. Det innebär att det finns ett stort allmänintresse att få veta.
2. Det har skett flera bilbränder med Volvo. Ju fler bränder, ju större är allmänintresset. Barnfamiljer borde få veta att deras bil kan börja brinna. På så sätt kan de vända sig till Volvo och kräva att problemet åtgärdas.
3. Det här är den första branden med en bärbar dator (vad jag vet). Om det är första gången en modell brinner, och det är vanskligt att hänga ut någon/något för tidigt. Tänk om det skulle visa sig att grabben använde en laddare han lagat eller modifierat på något sätt? Kan bli dyrt för tidningen att kasta skuld för tidigt. I alla fall när det gäller vissa saker...
4. Det kanske är en för nischad datortillverkare för att gå ut med modell och namn. Bärbar dator är bredare och kanske får fler att läsa.
5. Det finns inga krav på att en tidning måste vara konsekvent i sin publicering när det gäller allt och allting. Eftersom människan själv inte alltid är konsekvent i sitt handlande, ligger det i sin natur (tidningar är faktiskt gjorda av människor).

/Simon

Det var en HP som brann! Måste säga att det var klumpigt av snubben att placera den på en stoppad pall. Jag tycker att sånt borde man veta om att man inte gör.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2005-08-20 15:14
Ursprungligen av wrongturn:

Det var en HP som brann! Måste säga att det var klumpigt av snubben att placera den på en stoppad pall. Jag tycker att sånt borde man veta om att man inte gör.

Japp HP källa: http://www.expressen.se/index.jsp?a=423443

Problemet är inte att batteriet går varmt vid normal användning. Litiumjonbatterier klarar temperaturer upp till 80-90 grader utan andra följdverkningar än abnormt slitage, och om en cell varit uppe i högre temperaturer ser dess kontrollkrets till att cellen inaktiveras. Det är heller inget problem att trafon blir varm, den är gjord för att klara det och kommer inte att fatta eld. Undantaget är om batteriet blir onaturligt varmt vid laddning, då ska man omedelbart sluta använda både batteriet och laddaren.

Det som hände vid branden var egentligen inte alltför överraskande; alla li-ion-celler har kontrollkretsar för att inaktivera cellen i händelse av en situation då litium i fast form bildas vid anoden. Om kontrollkretsen har fallerat och cellen laddats ur för mycket kan sedan spektakulära saker hända när man använder batteriet. Men det är liksom inget man egentligen kan gardera sig mot, det är extremt ovanligt och eftersom det som regel beror på andra faktorer än tillverkningsfel drabbar det ingen batteritillverkare mer än någon annan.

Alltså: Det kunde helt enkelt ha hänt med vilken mobiltelefon, laptop eller mp3-spelare som helst, och ska man nödvändigtvis ödsla tid på att vara orolig tycker jag faktiskt att det finns vettigare saker att bekymra sig för...

1
Bevaka tråden