Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa musik ala Open Source

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-20 20:24

Efter att jag slutat plugga och så, så har jag inte längre tid att spela i band. Att hitta tider för att repa och allt sånt blir helt orealistiskt.
Men nu efter några års musiktorka har GarageBand gett nya möjligheter att komma igång igen.
Det tråkiga är då att sitta själv och spela, dels är jag gitarrist och haterar klaviaturer knappt hjälpligt så jag är knappast ett helt band själv och dels saknar jag det kreativa i att vara fler i personer i skapandet.

Så då kom jag ju på den geniala idén att gör musik på samma sätt som man gör Open Source mjukvara! Det finns en källfil som man kan skicka runt och olika människor kan bidra till olika delar.

Att spela in en låt i GB skiljer sig inte mucket från att koda att program tillsammans... Jag spelar in en grund, du byter ut min stela midibas, någon annan kanske har möjlighet lägga riktiga trummor på det, någon kan sjunga och så vidare.

Vad säger ni; Är det en bra idé? Var hittar man folk som vill vara med? Finns det redan den här typen av projekt?

Det är faktiskt en ganska stor rörelse numera. Det man brukar göra är att distribuera sitt material under en Creative Commons-licens, som tillåter fri modifikation av materialet samt distribuering, under förutsättning att det modifierade materialet sprids under samma licens. Just "fri" musik finns det ganska stor efterfrågan på tack vare att podcasting blivit så populärt.

Är själv kommunala musikskolans förmodligen största misslyckande genom tiderna och har därför inte så bra koll på om det finns någon bra musiker-community, men på de här webbplatserna finns massor av "podsafe"-musik och annat CC-material katalogiserat:
Creative Commons ("officiella" webbplatsen)
podsafe music network
Common Content
Yahoos CC-sökmotor, söker bara på material som kan modiferas och distribueras fritt

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-21 00:55

Det känns som att det mest är i princip "färdig" musik man kan ladda ner och göra remixar på.
Det jag är ute efter är mer som att skapa löst sammansatta, tillfälliga band som skapar musik tillsammans.

Finns det någon som är sugen på att försöka?

Ett litet problem: Så vitt jag vet kan man inte skapa avgiftsfritt material om man är Stim-ansluten, inte utan tillstånd från Stim i alla fall. Annars är det en kul idé, och vi som inte är Stimmade kan ju dela med oss så mycket vi vill.

Jag skulle gärna vara med, men tyvärr har jag väl samma problem som jag tror du har: Det jag behöver är komp. Jag klarar inte ens av att göra någonting vettigt i Garageband. Grejen är att jag skriver mina låtar med gitarren i knät. När jag sedan går till Garageband så är ackordsföljderna redan bestämda, och då är inte Garageband mycket hjälp. Allt jag får till är disco.

Texter är jag väl rätt bra på tycker jag. Sjunga kan jag när jag sjungit upp mig ordentligt (men det har nog gått neråt sedan jag slutade ta sånglektioner). Melodier, tja... Spela ska jag helst låta bli.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-21 12:43

Hm.. klart att stim ska blanda sig i leken... Men egentligen behöver inte musiken vara öppen eller gratis, man kan ju vara en sluten grupp kring varje låt... Den musiken jag tänker mig är i och för sig inte tänkt som en försäljningssuccé utan snarare ett trevligt fritidsnöje.

Jag ska fila lite mer på idé och se vad jag kan komma på... är det någon garagebandande bassist, trummis, klaviaturist eller annat som vill spela lite på distans så hör av er!

Tyvärr är det så. Stims avtal är alldeles för allmängiltigt. Den som är ansluten får inte ens lägga ut ljudfiler med sin egen röst utan tillstånd. Man tycker att man kunde få välja vilket material de ska bevaka.

Interna projekt är en annan sak förstås, så länge det inte publiceras, och så givetvis oanslutna.

Jag ska sätta mig lite i studion under dagen och spela in lite låtar bara för att dokumentera dem för mig själv. Jag kommer garanterat att känna massor av sug efter komphjälp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 00:35
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Tyvärr är det så. Stims avtal är alldeles för allmängiltigt. Den som är ansluten får inte ens lägga ut ljudfiler med sin egen röst utan tillstånd. Man tycker att man kunde få välja vilket material de ska bevaka.

Interna projekt är en annan sak förstås, så länge det inte publiceras, och så givetvis oanslutna.

Jag ska sätta mig lite i studion under dagen och spela in lite låtar bara för att dokumentera dem för mig själv. Jag kommer garanterat att känna massor av sug efter komphjälp.

Det gäller väl bara låtar som är anmälda hos stim?

Ursprungligen av Fred!:

Det gäller väl bara låtar som är anmälda hos stim?

Nej, det gäller allt material för den som är STIM-ansluten!

Dock är det lätt att få tillstånd att publicera egen musik på ens egen hemsida (ej kommersiellt) - bara att fylla i ett formulär på STIMs site..

Precis, 100% eget material på egen sida går bra, om man ansöker om det först. Jag kollade hur det r med flera upphovsmän, och det går faktiskt:

"Eventuella övriga upphovsmän till verken (exempelvis övriga bandmedlemmar) skall ha givit sitt tillstånd till användning."

Så det är faktiskt inte helt omöjligt med samarbetesprojekt med Stim-anslutna. Jag antar att det är lämpligast att den anslutne lägger upp på sin sida, annars får väl den icke anslutne fan av Stim.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 19:46

Jag undrar lite om möjligheterna att jobba i ett "opensource" format på nätet. Finns det några program eller siter som är speciallicerade på detta? Stim borde ju rimligtvis inte bry sig såvida musiken eller delarna av musiken inte är tillgänglig för allmänheten utan bara för de medlemmar som jobbar med projektet, alltså inte via en vanlig site.

Ett sätt kunde ju vara att en person kanske börjar med ett komp, emailar detta till en andra medlem som fortsätter mailar tillbaka o.s.v. Men finns det något snabbare sätt typ ett msn för musik eller midi?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-23 16:36
Ursprungligen av Fred!:

Ett sätt kunde ju vara att en person kanske börjar med ett komp, emailar detta till en andra medlem som fortsätter mailar tillbaka o.s.v. Men finns det något snabbare sätt typ ett msn för musik eller midi?

Det är precis detta jag menar. Verktyget blir ju GB eller Logic eller så för själva musiken och sedan mail eller ett forum eller så för samarbetet.

• Oregistrerad
  • 2005-08-22 19:49

kolla på 99musik.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 20:11
Ursprungligen av MsB:

kolla på 99musik.com

Menar du att det finns en tråd som tar upp detta där? eller anser du att det är offtopic från mac diskussioner i allmänhet?

1
Bevaka tråden