- Martin Pettersson
- Medlem ●
- Stockholm
Jag laddade ner en fil ifrån en hemsida med hjälp av IE. Kom på mitt i att det var fel fil och markerade den i IE "filhämtaren" och "deletade" den. På skrivbordet ligger nu en "tom" halvnerladdad fil som vägrar att bli slängd. OS X säger att "Objektet "x" används av en annan uppgift just nu ------. Försök igen när uppgiften är klar."
Den försvinner inte ens när jag har startat om datorn och försöker slänga den,.....Hjälp!!!!
Det kan bli sådär ibland, syndromet kallas mystiska filsjukan. Vi macägare drabbas ibland, av filer som inte går att slänga. Det är ingen som vet hur man tar bort dessa. Själv har jag ett 10-tal filer på mitt skrivord som jag inte får bort. Så du får nog leva med dem, ge filen något roligt namn och någon trevlig ikon, så blir det lättare att leva med den... n
nä skämtåsido
Har du OS 9 på datorn kan du prova boota från den och slänga den via 9an. Har du inte kvar nian så kan vi försöka luska fram någon annan lösning.
/M
Har ni testat att ta bort dem från terminalen?
quote:Skapades ursprungligen av: dp:
boota i 9;an o släng den där.
9:an???? vad är det för något.....jaha du menar det här OS 9, ja, jag har hört talas om det
Har bara X.en i min.....tänker inte installera OS 9 för att kasta en fil......
quote:Skapades ursprungligen av: wintermute3001:
Har ni testat att ta bort dem från terminalen?
Jag skulle prova om jag bara kunde....jag har unix-ångest och vågar inte. Men om någon vill guida mig hur jag ska gå till väga så är jag mer än villig att prova!
quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Prova ta bort den från IEs hanterare för filhämtning.
/M
Det var det misstaget jag gjorde....Jag tog bort den i filhanteraren samtidigt som den laddade (utan att avbryta) och det är antagligen det som gör att "Findern" tror att den används..
Edit: Vilket vackert namn du har Martin, du måste vara en bra kille....
[ 23 September 2002, 08:41: Meddelandet ändrat av: Fleno ]
quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Öppna terminalen
skriv sudo rm -f
gör ett mellanslag efter -f och dra filen från skrivbordet till terminalen.
Tryck enter
skriv in ditt adminlösenord
Tack.....det fungerade!
Vad exakt betydde det jag skrev i terminalen? kan ju vara roligt att veta vad man gör så kanske man lär sig något på köpet....
quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Öppna terminalen
skriv sudo rm -f
Tryck enter
Tack.....det fungerade!
Vad exakt betydde det jag skrev i terminalen? kan ju vara roligt att veta vad man gör så kanske man lär sig något på köpet....
jag är ingen Unix guru, men "rm" står för remove..
jag brukar skriva cd desktop
sedan ls för att lista allt sedan rm filjäkeln
det där -f, grejjen var väl bara ett maccigare sätt att göra det
Öppna terminalen
skriv sudo rm -f
gör ett mellanslag efter -f och dra filen från skrivbordet till terminalen. Tryck enter
Tack.....det fungerade!
Ähum (gräver i arkivet i hjärnan):
"rm" står för "remove". Genom att lägga till "-f" efteråt så instruerar du OSet att ta bort utan att varna för eventuella skrivskyddade filer etc...
Mao, om du skriver "rm -f filnamn.txt" så slänger du filen "filnamn.txt" direkt utan varning. Men vissa filer går inte att slänga hur som helst om du är en vanlig användare; då krävs "Super User" behörighet. Kommandot "sudo" står troligen för "Super User Do" och berättar för OSet att det som kommer efter detta skall göras med administratörs behörighet.
Mao innebär "sudo rm -f filnamn.txt" att du tar bort filen direkt med Administratörsbehörighet...
Du måste även ange var filen ligger någonstans, tex genom att skriva "sudo rm -f ~/Documents/filnamn.txt" vilket instruerar OSet att leta efter filen filnamn.txt i din egen användarmapp (i mappen users finns din egen användarmapp). Nu får du lite hjälp av OSX eftersom du kan dra en fil till terminalfönstret och då skrivs "file-pathen" in automagiskt...
Om du vill lära dig mer om dessa kommandon är det bara att skriva "man" som i "manual" följt av kommandot du vill kolla in - tex "man rm" hjälper dig förstå hur remove kommandot funkar...
Att använda textkommandon på det här viset känns säkerligen ovant och konstigt för de flesta Mac användare, men uppsidan är att denna direktkontakt med OSet är väldigt kraftfullt. Vilket påminner mig: Var väldigt försiktig när du använder datorn i terminalläge!!! Fråga gärna en gång för mycket istället för en gång för lite - det finns en hel del info ute på nätet...
mvh /Micke
Bra sagt "rm -r" vid rooten på filsystemet inloggad som root är inget att rekommendera om man säger så.. !
/ Daniel
jag tänkte bara tipsa om det exellenta programmet X-files. Jga hade två filer, båda nedladdade med ftp-programmet Transit, och så ahde jag råkat quita, innan de var klara. de blev sådär gråa och jag kunde inte slänga dem, inte ens med rm -f. Men jag gick in i iflen med x-files och tog bort allting som stod i TYPE och CREATOR, och sedan kunde jag slänga filen. Jipii!
Hej alla hjälpsamma!
Jag har också problem med två filer jag inte kan få bort.
Filerna i fråga skapades när en användare laddade upp filer via FTP. Han körde visst Windows och MSIE som ftp-klient och fick ett felmeddelande om att filernas namn var för långa. Trots att det inte gick att överföra filerna så har de lämnat spår efter sig..
Så här ser det ut i terminalen:
[r511:/Users/blabla/osvosv] lange% ls
SkumFil1.skumt
SkumFil2.skumt
So far, so good.. men:
[r511:/Users/blabla/osvosv] lange% ls -alF
ls: SkumFil1.skumt: No such file or directory
ls: SkumFil2.skumt: No such file or directory
total 0
drwxr-xr-x 4 lange staff 92 Sep 28 23:43 ./
drwxrwxr-x 3 lange staff 58 Sep 28 23:45 ../
Jaha.. Finns filerna eller finns de inte? Hur jag än trollar så går det inte att ta bort vare sig filerna eller katalogen de befinner sig i. Se nedan..
[r511:/Users/blabla/osvosv] lange% sudo rm -rf *
sudo: No match.
Någon som har en susning?
Hälsningar Fredrik
[ 29 September 2002, 18:00: Meddelandet ändrat av: Lange ]
Av någon anledning gick det helt plötsligt att ta bort de skumma filerna. Lite förvånande gick det bättre i Findern än i terminalen..
Glädjen är inte total än, eftersom jag nu inte kan tömma papperskorgen. Alltså, precis samma problem fast nu är de skumma filerna i ~/.Trash. Tips någon?
/Fredrik
[ 29 September 2002, 18:24: Meddelandet ändrat av: Lange ]
Men hej Lange!!
Hmm... låter som att det skulle kunna vara själva filsystemet som flippat ur lite. Prova att antingen skriva "sudo shutdown now" i terminalen eller att starta om och hålla in kommando-S. Skriv "fsck -y" i prompten som kommer upp (tänk bara på att det är amerikansk teckenuppsättning, bindestrecket hamnar på plustangenten). Upprepa tills du inte får några varningsmeddelanden!
Om det fortfarande inte fungerar, prova att starta om i Mac OS 9 (fungerar bra med en OS 9-skiva!) och radera filen därifrån.
quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
Men hej Lange!!
Hmm... låter som att det skulle kunna vara själva filsystemet som flippat ur lite. Prova att antingen skriva "sudo shutdown now" i terminalen eller att starta om och hålla in kommando-S. Skriv "fsck -y" i prompten som kommer upp (tänk bara på att det är amerikansk teckenuppsättning, bindestrecket hamnar på plustangenten). Upprepa tills du inte får några varningsmeddelanden!
Om det fortfarande inte fungerar, prova att starta om i Mac OS 9 (fungerar bra med en OS 9-skiva!) och radera filen därifrån.
Om man gör ovanstående, vad innebär det? Vad betyder dessa kommandon?
quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
Men hej Lange!!
Om man gör ovanstående, vad innebär det? Vad betyder dessa kommandon?
Kommando+S=Single User mode
fsck -y=Diskkontroll, samt fixar till eventuella fel
sudo shutdown now=Du kommer ut i samma läge som du kommer in i med kommando+S
Rätta mig om jag har fel....
Hej Samuel, min räddare i nöden..
Jag hade ju helst försökt lösa det här utan att starta i singleuser-mode, men när inget annat funkar.. vad gör man? Kryper till korset naturligtvis.
Som vanligt när man kör fsck -y så gnälls det över räknade löv, så även denna gång (när stämmer löven egentligen??). En körning till och allt är som det ska.
Bootar upp i X och de skumma filerna går fortfarande inte att slänga ur papperskorgen.
Bootar upp i nian. Kommer inte ihåg hur man gör för att visa osynliga filer. Det gör man tydligen inte. Söker på internet, hittar ett program som gör ~/.Trash synlig. Kastar allt i trash, gör trash osynlig igen, tömmer papperskorgen. Bootar upp i X igen, allt frid och fröjd.
Jag tycker det här är krångligt och jobbigt. Vad gör man om man inte har den underbara Samuel? Eller har kastat ut nian? Eller kör ett kritiskt system? Hmmmm...
Supertack för hjälpen,
/Fredrik
Använd XRay, det fungerar för det mesta att slänga filer med...Varför krångla med terminale när det finns?
quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Lange:
Hej Samuel, min räddare i nöden..
Jag hade ju helst försökt lösa det här utan att starta i singleuser-mode, men när inget annat funkar.. vad gör man? Kryper till korset naturligtvis.
Som vanligt när man kör fsck -y så gnälls det över räknade löv, så även denna gång (när stämmer löven egentligen??). En körning till och allt är som det ska.
Bootar upp i X och de skumma filerna går fortfarande inte att slänga ur papperskorgen.
Bootar upp i nian. Kommer inte ihåg hur man gör för att visa osynliga filer. Det gör man tydligen inte. Söker på internet, hittar ett program som gör ~/.Trash synlig. Kastar allt i trash, gör trash osynlig igen, tömmer papperskorgen. Bootar upp i X igen, allt frid och fröjd.
Jag tycker det här är krångligt och jobbigt. Vad gör man om man inte har den underbara Samuel? Eller har kastat ut nian? Eller kör ett kritiskt system? Hmmmm...
Supertack för hjälpen,
/Fredrik
Hmm. Då hyr man in en shaman, radar upp katthuvuden framför Macen, bestryker skärmens kanter med getblod och åkallar konstiga andar. Allt i fullmåne såklart.
Nä men allvarligt... problemet med odödliga filer börjar bli rätt pinsamt. Förmodligen blir det fixat om Apple lyckas krysta fram ett vettigt filsystem i och med 10.3, men fram till dess får vi nöja oss med antingen: 1. Snabbt men trasigt (HFS+) eller 2. Segt men icketrasigt (UFS). Lite som pest och kolera...
quote: Öppna terminalen
skriv sudo rm -f
Tryck enter
Raaah! Har inte installerat Terminal-grejorna på jobbet!!! Hur göra då? Jag minns att jag frågade nåt liknande efter min första vecka med OS X... hittar dock inte det inlägget..
Jag måste tacka Perry för hans lösning. Jag har haft samma problem med att bli av med en uvbruten nedladdning.
Jag döpte om filen till .txt därefter öppnade jag den i TextEdit, markerade all text och slängde texten och sparade om dokumentet. Därefter var det bara att slänga filen som vanligt.
Jag måste säga tt jag har varit innne i terminal men för en novis så tycker jag det är för riskabelt. Även efter att ha kollat manualen med :man man och man more så gav det mig nada i ledtrådar.
Bra att det finns så enkla lösningar som Perrys. det var det jag sökte efter.:D