Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad sjutton är Classic?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köppt en ny dator, en eMac med osx 10.4.2. Jag har installerat mitt gamla musikprogram Cubase vst score 5.1, när jag installerade programmet stod det att man behövde ha nått os 9 program, och på installations cdn som jag fick med datorn stog det mac os 9.2, så jag installerade det.
Men när jag försöker starta det dår det "Programmet stöds inte av Classic".

För det första. Vad är Classic?

För det andra. Är det någon som vet vad jag ska göra åt det?

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-08-21 18:20

Classic är ett program i OS X som emulerar gammla Mac OS 9 så att man ska kunna köra gammla program och spel från gammla Mac OS tiden... Jag använder det dock sparsamt så jag vet inte hur kompatibelt det är med alla gammla program.

Classic är inte en emulator utan en runtime environment, och en ganska risig sådan för att komma från OS'ets egen tillverkare. Den har en del allvarliga brister som gör att många viktiga OS9-program fungerar sämre där än i en ren OS9-installation. Många program fungerar dock hyfsat, även om det känns lite som om Apple medvetet gjort Classic till en sämre variant av OS9.

Jag börjar så smått fundera på att köra de gamla programmen i en riktig emulator i stället, för jag har ett rejält gäng med gamla program som är viktiga för mig, och som inte finns i OSX-versioner.

• Medlem
  • 2005-08-21 20:00
Ursprungligen av hejhej38:

För det andra. Är det någon som vet vad jag ska göra åt det?

Problemet är att Classic-miljön inte kan hantera vissa hårdvaru-nära kopplingar från programmet. Äldre versioner av Logic funkar inte heller, så det är inte Cubase det är fel på.

Vad du får göra är att installera ett rent MacOS 9 (om det går, beror på vilken dator du har) på en separat partition på hårddisken och starta upp från den när du ska använda Cubase. Bökigt, men har man inte råd att köpa nya versioner av programmet har man inte mycket val.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-21 22:44
Ursprungligen av SirN:

Vad du får göra är att installera ett rent MacOS 9 (om det går, beror på vilken dator du har) på en separat partition på hårddisken och starta upp från den när du ska använda Cubase. Bökigt, men har man inte råd att köpa nya versioner av programmet har man inte mycket val.

Är nog mer än bökigt kan nog tom omöjligt för mig veterligt så startar inte de nya eMacs Mac OS 9 native.

• Medlem
  • 2005-08-21 23:55

Cubase 5.1 går väl att starta i OSX har jag för mig? Höger- eller ctrl-klicka på programikonen, välj Visa info (äpple I) så borde du kunna välja i viljen miljö du ska öppna programmet i.

1
Bevaka tråden