Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör .plist-filer?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-22 01:31

Läste här om dagen en diskussion, som jag nu inte kan hitta, som i stora drag gick ut på att hjälpfunktionen i OSX slutade att fungera och att man kunde reparera detta genom att ta bort några filer som såg ut ungefär "com.helpui.help.plist".

Detta hjälpte mig med mitt problem(ovanstående) och allt var bra igen. När jag gjorde detta upptäckte jag att det i princip finns såna filer för de flesta program. Vad innehåller dessa filer? Är det farligt att ta bort dessa för något annat program, eller kan det vara en fördel att rensa bort ibland? Är det något liknande cash-filer och cookies?

Tacksam för svar på en låg nivå så att även jag kan förstå.

// Gustav

Det är xml filer som innehåller de inställningar du gjort i programmen. Om du kastar dem så återställs alla inställningar du gjort.

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Det är xml filer som innehåller de inställningar du gjort i programmen. Om du kastar dem så återställs alla inställningar du gjort.

Det är ju bara en liten del av sanningen. OSX använder plist-filer till nästan allting. Dessutom är de inte XML. Det finns tre olika sätt att spara plist-filer: XML, ett annat textformat och binärt. I 10.4 så sparar de flesta program sina filer i binärform istället för XML. Detta för prestandans skull förmodligen.

Ett tips är att inte slänga dem direkt, kan bli tråkigt om man slänger "fel" plist och tömmer papperskorgen.

1
Bevaka tråden