Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger är instabilt med iBooken

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Fick en ny iBook 14" 1,33, 768 mb med tiger av Apple för ett par månader sedan. Körde tidigare 10.3 på en annan iBook. Måste säga att jag är grymmt besviken på tiger, upplever det som mkt instabilt. "Vanlia-hederliga" program som safari och kalkylatorn (!) hänger sig utan orsak, igår laggade systemet ur totalt när jag hade ett antal program igång. Vad kan detta bero på, känns som att 10.3 var mkt stabilare, fler som upplever detta?
Fick en extra 512 modul av apple kan det ha nåt med att minnet är defekt eller halvdefekt att göra? Kan det ha att göra med att min iBook helt enkelt inte har den hårdvara som krävs för att smidigt köra tiger?

Ja ja, jag vet att många har postat om tigers instabilitet förrut!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 14:54
Ursprungligen av edebol:

Hej!

Fick en ny iBook 14" 1,33, 768 mb med tiger av Apple för ett par månader sedan. Körde tidigare 10.3 på en annan iBook. Måste säga att jag är grymmt besviken på tiger, upplever det som mkt instabilt. "Vanlia-hederliga" program som safari och kalkylatorn (!) hänger sig utan orsak, igår laggade systemet ur totalt när jag hade ett antal program igång. Vad kan detta bero på, känns som att 10.3 var mkt stabilare, fler som upplever detta?
Fick en extra 512 modul av apple kan det ha nåt med att minnet är defekt eller halvdefekt att göra? Kan det ha att göra med att min iBook helt enkelt inte har den hårdvara som krävs för att smidigt köra tiger?

Ja ja, jag vet att många har postat om tigers instabilitet förrut!

Själv tycker jag precis tvärt om. Tiger är superstabilt.

Kan vara fel på minnet men man behöver oftast mer än 768MB minne för att Tiger ska spinna perfekt...

Fast det borde ju gå och surfa och knappa på miniräknare smärtfritt med 512 mb.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-22 15:01
Ursprungligen av southtown:

Fast det borde ju gå och surfa och knappa på miniräknare smärtfritt med 512 mb.

absolut.

Ursprungligen av southtown:

Fast det borde ju gå och surfa och knappa på miniräknare smärtfritt med 512 mb.

Nja Safari är enormt minneskrävande eftersom i princip allt cachas och loggas, sen beror det ju lite på vad som pågår i bakgrunden.

Mitt tiger funkar perfekt på en PG G4 800Mhz med 512mb. Har du provat Hardware testskivan?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-08-22 15:43

jag kör med en ibook med 512 och jag tycker det går fint ibland kommer badbollen fram men det är inget jag stör mig på

Hmm, har en iBook G4 med 640 MB. Skulle det vara dumt att köra Tiger på den?

Ursprungligen av Svante S:

Hmm, har en iBook G4 med 640 MB. Skulle det vara dumt att köra Tiger på den?

Nej men man får vara medveten om att Tiger kräver lite mer minne än Panther.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-22 21:08
Ursprungligen av Svante S:

Hmm, har en iBook G4 med 640 MB. Skulle det vara dumt att köra Tiger på den?

jag har en ibook g4 1,2 med 768mb och det funkar hur bra som helst.

Ursprungligen av edebol:

Hej!

Fick en ny iBook 14" 1,33, 768 mb med tiger av Apple för ett par månader sedan. Körde tidigare 10.3 på en annan iBook. Måste säga att jag är grymmt besviken på tiger, upplever det som mkt instabilt. "Vanlia-hederliga" program som safari och kalkylatorn (!) hänger sig utan orsak, igår laggade systemet ur totalt när jag hade ett antal program igång. Vad kan detta bero på, känns som att 10.3 var mkt stabilare, fler som upplever detta?
Fick en extra 512 modul av apple kan det ha nåt med att minnet är defekt eller halvdefekt att göra? Kan det ha att göra med att min iBook helt enkelt inte har den hårdvara som krävs för att smidigt köra tiger?

Ja ja, jag vet att många har postat om tigers instabilitet förrut!

Låter som nåt fel på datorn eller installationen. Prova att installera om Tiger. Det funkar superbra på frugans iBook.

Tiger är definitivt inte problemet, något stabilare har jag aldrig kört. Min iBook har 256 MB minne, det duger för Safari, Mail och ordbehandling.

  • Medlem
  • 2005-08-22 22:30

Hej!

Inte helt ovanligt att en minnesmodul inte fungerar som den ska. Hårdvarutest CD'n som följer med maskinen kanske kan ge svaret på detta. Fick köra ett testprogram i 3 timmar på en PC innan det hittade fel på minnesmodulen. Hade vid det laget prövat det mesta inklusive ominstallationer av systemet. Det är kanske inte säkert att testprogramvara kan hitta felet ens.

Tror inte att du skall stirra dig blind på att det skulle röra sig om minnesmängden.
Har kört serverversinen av 10.3 med 512Mb och 30 samtidiga användare (skola) fungerar utmärkt.
Detta med många tjäster igång. Vad som händer med lite internminne är att mer virituelt minne används. Det fins säkert en smärtgräns när konstigheter börjar uppträda men det är defenitivt inte 760Mb Ram , en webläsrare och ett mejlprogram.
Spärren på 256 Mb minne som Apple har lagt in för Tiger är en spärr som igentligen inte systemet har för att fungera utan som Apple inte tyker att man skall gå under.

Mitt förslag är att till att börja med:
1. Hårdvarutest CD´n (eller vad den nu heter).
2. Installera om systemet. (glöm inte att använda diskverktyget/reparera behöriheter efter installationen och efter varje system uppdatering).
3. Lämna in datorn på rep.
4. Sälj datorn skaffa ett TV -Spel

5. Jag går och nannar
6. Lycka till.....

Ursprungligen av Jipod:

Hej!
Det fins säkert en smärtgräns när konstigheter börjar uppträda men det är defenitivt inte 760Mb Ram , en webläsrare och ett mejlprogram.

Säg inte det eftersom det också kan bero på hur länge datorn varit igång. Lite surfning kräver inte mycket minne men surfar man mycket så märks det att Safari är väldigt minneshungrigt.

1
Bevaka tråden