Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAID & 8MB Cache

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något att vinna på ifall man väljer att använda 4 stycken Western Digital JB-diskar med 8MB Cache ifall man vill köra RAID med ett Sonnet Tempo RAID133 - eller är det bortkastade pengar. Är ett sådant kort bakåtkompatibelt med ATA/100 ? Vill alltså göra ett krutpaket av nya 2x1GHz-burken nu i oktober. Eller är det lika bra att välja diskar med 2MB Cache ??? Finns det kanske en annan fiffig lösning. Vet någon redan nu vilket fabrikat det är på de diskar som ska sitta i de nya Powermacarna och är det verkligen noga med att samtliga diskar är av samma fabrikat.

Finns det något att vinna på att köpa diskar & kort i USA då man är där på semester eller kan man lika gärna handla till svenska priser?

Olle

Mikrodatorn hade för ett tag sedan ett stort test av dom flesta 7200 rpm diskarna på marknaden och bland dom så fanns nämnda disker med 8 Mb cache...Dom var inte snabbast...IBM:s 120 GXP serie var snabbast i alla storlekar och dom har bara 2 Mb cache...

Western Digitals diskar med 8 Mb är inte dom mest prisvärda heller.

Det viktiga när man skall bygga ett raid system är ju att ingen kedja är starkare än dess svagaste länk...Så därför använd helst likadana hårddiskar istället för att blanda...

Vad gäller köpa i USA istället för Sverige så måste väl priset i första hand avgöra och skall du ändå åka över i ett annat ärende så är det väl aldrig fel att förena nytta med nöje...Eller!?

Kanske har Microdatorn rätt, själv så hade jag läst på om Westerns JB-diska som är snudd lika snabba som en 10.000rpm scsii-disk - min information hittade jag på http://www.storagereview.com och som har ett gott rykte för att mäta ALLA parametrar som man bör ta hänsyn till, dvs. varvtalet är bara en försumbar parameter. Jag väntar på tester av Seagate Baracuda 5 som jag inte kan hitta hos svenska återförsäljare. Storagereview lista i alla fall Baracuda 4 som den tystaste den 24 januari då IMB-disken ännu inte fanns på marknaden. OM du har en länk till Microdatorn så läser jag den gärna. Här är länken till Westerns test om sin 120GB JB-disk:

http://www.storagereview.com/welcome.pl/http://www.storagereview.c om/articles/200201/20020124WD1200JB_1.html

Priserna mellan diskarna skiljer sällan mer än 200 kronor och då är priset försumbart, jag tittar heller efter hur tysta samt värmealstrande dom är. Frågan om diskarnas extra cache i förhållande till Raid kvarstår dock - är det bara ren överlast med 8MB istället för 2MB. Det är ju lite märkligt att även Seagate nu ska finnas med 8MB.

[ 18 Augusti 2002, 08:35: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

När det gäller värmealstringen så är det ingen skillnad eller ca 0.3 watt mellan 5400 och 7200 rpm...Effekt skillnaden är att det går åt lite mer att dra upp hastigheten medans energiåtgången och värmen är densamma att hålla farten uppe.

Ovanstående effekt är tagen från Maxtors diskar.

1
Bevaka tråden