Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gå till rätt post i annat fönster

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 16:25

Hejs,

Jag håller på att experimentera med att använda flera fönster i FMP7. Har dock stött på patrull tämligen omgående.
Jag öppnar ett separat fönster med en lista (typ med personer), och när jag klickar på en person vill jag få fram info om denna i huvudfönstret. Får det inte att funka, och hittar inget vettigt i hjälpen...

Se exempel i form av gif-bild och en zippad fp7-testfil.

Tacksam för hjälp och tips!
/Niklas

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-25 09:27

Den här varianten funkar, men känns inte särskilt elegant. Nog måste det finnas snyggare lösningar?

Manus som körs när man klickar på en person i listfönstret:
- Kopiera från namnfältet
- Välj det andra fönstret
- Sök
- Klistra in i namnfältet
- Utför sökningen
- Visa alla

Nån som vet hur man kopierar innehållet i ett manus, förresten? Det vore ju snyggare att klistra in det direkt än att skriva som jag gjort här...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-30 18:57

Har inte lekt så otroligt mycket med FMP7 (och nu är t.o.m. version 8 ute! Måste få stollarna här på jobbet att uppgradera de antikviteterna vi kör med). Det första som ploppade upp i huvudet var i alla fall just den lösning som du själv hittade. Jag skulle emellertid, för att försäkra mig om entydighet, inte använda namnfältet utan ett post-ID för sökningen. Om någon FileMakerguru här kommer på en annan lösning på hela problemet skulle även jag vara tacksam för detta.

Vad gäller att kopiera inehållet i manus finns en något omständlig lösning: Man tar och skriver ut manuset till en PDF-fil, vilken man sedan öppnar med Förhandsvisning eller Adobe Reader. Därifrån går det alldeles utmärkt att kopiera själva manustexten.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-31 11:52

Tack för svar.
Jodå, i mitt riktiga system använder jag mycket riktigt unika ID för detta, det här var bara ett snabbt och enkelt exempel för att tydligt visa vad jag vill göra.
Smart med PDF-varianten för kopiering!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-31 11:57

Och här kommer då manuset i mitt exempel, via PDF:
Kopiera [ Test::Namn ] [ Markera ]
Välj fönster [ Namn: "Data" ]
Sök [ ]
Klistra in [ Test::Namn ] [ Markera ]
Utför sökning [ ]
Visa alla

(de svenska prickarna verkar ha försvunnit längs vägen, dock)

1
Bevaka tråden