Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det jag eller Finder som är vilse?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-08-25 00:27

Hej alla, är en switcher sen några månader tillbaka. Känner mig mer och mer hemma på macen och PC:n används knappt längre.

Så långt är allting solsken, men nu till problemet. Jag upplever filhantering i finder som onödigt krångligt jämfört med utforskaren i många fall.

Min absolut största irritation kommer från följande:
Jag har ett finder-fönster öppet med ett antal mappar i varav en är utfälld och i den har jag ytterliggare en utfälld mapp. Jag markerar den senare mappen så att den blir blåmarkerad, i den vill jag skapa en ny mapp. Eftersom den är markerad väljer jag "ny mapp" eller shift+äpple+n. Varför skapas inte mappen i den mapp jag markerat utan i fönstrets root-mapp, makalöst. Samma sak med copy/paste för filer vilket jag använde flitigt på PC.

Finder/Thunderbird fenomenet:
Jag har återigen ett finder-fönster öppet. Från thunderbird drar jag ett attachment till fönstret. Att det ska fungera att dra till utfällda mappar har jag ju insett är kört efter problemet tidigare. Men, förstå följande: Attachmentet hamnar inte ens i fönstrets root-mapp, utan ett steg upp!
Istället för: "dator/HD/Användare/Jag/blaj/" blir det "dator/HD/Användare/Jag/"

Måste man hålla in något lepra-grepp av 7 tangenter eller liknande för att lyckas, eller är det en "feature"?

Mvh
David

Ha! Mycket intressant problem du har upptäckt. Har själv inte lagt märke till det tidigare då jag för jämnan kör kolumn-vy. Verkar bara uppstå när man kör i list-vy. Kör själv 10.4 så kanske någon med 10.3 kan säga om det är samma där eller om det är en ny "feature" att få folk att köra kolumn-vyn.

Finder är hårt fokuserat på "FrontMost Window". FMW ändras inte i listvyn, varför alla nya mappar hamnar i FMW (=root i det öppna fönstret) istf den "utfällda" mappen en bit ut i hierarkin.

Enda sättet att komma runt detta i listvy är att öppna (dubbelklicka på) den mapp man vill skapa ny mapp i (=göra den FMW), skapa ny mapp och sedan återgå till ursprungling vy med Shift-Cmd-Ö. Tre fingrar på vänster hand och en på höger räcker mao.

Finder, även om det finns klara likheter med Utforskaren, är inte synonymt med Utforskaren. Hade det varit det, så hade MS stämts för patentintrång samma dag som de släppt Utforskaren första gången. Välkommen till originalet.

För att stiga lite offtopic, finns det något liknande Windows Commander/Total Commander för Macosx?

Ursprungligen av Sajbermaku:

För att stiga lite offtopic, finns det något liknande Windows Commander/Total Commander för Macosx?

http://www.mucommander.com/

Ursprungligen av ptolemy:

Tackar

• Oregistrerad
  • 2005-08-26 07:06

För övrigt så anser många att Finder är MacOSX svagaste del, och jag är böjd att hålla med. Inte mycket har hänt sedan 10.1 vad gäller funktionaliteten. Gör en sökning i Google på: "john siracusa finder" och finn mycket intressant läsning i ämnet på framför allt Arstechnica. Det har till och med skapats ett stående uttryck för missnöjet: FTFF - Fix The Fucking Finder.

<viskning>Psst! Men säg inget till pc-användarna</viskning>

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-25 08:47
Ursprungligen av azh:

Min absolut största irritation kommer från följande:
Jag har ett finder-fönster öppet med ett antal mappar i varav en är utfälld och i den har jag ytterliggare en utfälld mapp. Jag markerar den senare mappen så att den blir blåmarkerad, i den vill jag skapa en ny mapp. Eftersom den är markerad väljer jag "ny mapp" eller shift+äpple+n. Varför skapas inte mappen i den mapp jag markerat utan i fönstrets root-mapp, makalöst. Samma sak med copy/paste för filer vilket jag använde flitigt på PC.

Finder/Thunderbird fenomenet:
Jag har återigen ett finder-fönster öppet. Från thunderbird drar jag ett attachment till fönstret. Att det ska fungera att dra till utfällda mappar har jag ju insett är kört efter problemet tidigare. Men, förstå följande: Attachmentet hamnar inte ens i fönstrets root-mapp, utan ett steg upp!
Istället för: "dator/HD/Användare/Jag/blaj/" blir det "dator/HD/Användare/Jag/"

Jag var tvungen att testa båda dessa saker (ej "copy/paste") och - helt ärligt - hos mig funkar det som du önskar, och inte som du beskriver.

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-26 00:04
Ursprungligen av filuren:

Jag var tvungen att testa båda dessa saker (ej "copy/paste") och - helt ärligt - hos mig funkar det som du önskar, och inte som du beskriver.

Hur tusan gör du för att skapa en ny mapp i en undermapp som du markerat i listvyn?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-26 09:41
Ursprungligen av rhesus:

Hur tusan gör du för att skapa en ny mapp i en undermapp som du markerat i listvyn?

Det gör jag inte. Sorry, jag misstog mig på vilken vy som efterfrågades. *skäms ordentligt*
Funktionen "Ny mapp i markerad" saknas, helt klart.

• Oregistrerad
  • 2005-08-26 09:48
Ursprungligen av filuren:

Det gör jag inte. Sorry, jag misstog mig på vilken vy som efterfrågades. *skäms ordentligt*
Funktionen "Ny mapp i markerad" saknas, helt klart.

Å andra sidan funkar det ju alldeles utmärkt i kolumnvy så ett alternativ är ju att använda det i stället.

• Medlem
  • Västerås
  • 2005-08-25 21:58

Antar att det är jag som får lära om mig och acceptera, men det låter ju lite konstigt att det fungerar för dig filuren. Jag har Tiger och har inte testat någon tidigare version i större utsträckning, kan de ha förändrat något på vägen?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-25 22:38

Vem vet? Själv kör jag 10.3 och har bara sett Tiger på avstånd.

1
Bevaka tråden