Aloha!
Som jag skrivit i presentationen har jag precis bytt över till Mac, och räknas väl därför som en switcher. Dock byter jag inte från Windows (eller PC som det tydligen kallas här), utan från FreeBSD. Och bara på desktop/laptop.
När Apple presenterade dom nya versionerna av iBook beslöt jag mig för att skaffa en sådan. Jag beställde en 12" G4 1.33 GHz. Jag bestyckade den med 1 GByte RAM och 80 GByte HD. Extraminnet köpte jag direkt från Apple, vilket antagligen innebar gravt överpris.
Leveransen var dock ett under av smidighet. Jag beställde sent förra måndagen och i måndags morse levererades den. (Att bli godkänd medlem på 99mac kan tydligen ta längre tid.
iBooken ersätter en Toshiba Portege 2000. En PIII:a med 256 MByte ram och 30 GByte disk som varit mig trogen i ett par år (den var begagnad när jag köpte den). Inte världens snabbaste laptop, men FreeBSD och KDE har fungerat fint på den. Så länge man inte kör kompileringar eller simuleringar på den är den helt tyst. De stora bekymren med Toshiban är att batteritiden är rätt kass - strax över en timme, och det inbyggda WLAN:et räcker nästan tre meter - om man har fri sikt. Det känns dock lite fel att byta till en laptop som väger _mer_ och är tjockare. iBookens extra kilo känns i ryggsäcken.
Min förhoppning är att Apple kommer med en ny generation laptops som gör att dom återigen ligger före dom andra tillverkarna. (När PoweBook kom var Apple klart före, men vad gäller formfaktor känns det som om dom halkat efter). Dock orkade jag inte vänta, utan nu är det iBook som gäller!