Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag fram gradtalstecken.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av misstag har jag ibland fått fram som en liten nolla som man
kan använda efter gradtal.
Men när jag väl behöver ett sånt tecken så hittar jag det inte.
Var ligger det?
Nån som vet?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-27 14:17

Menar du °?
Hittas här: shift - §

°°°°°°°°javisst toppenbra stort tack till dig filuren!:)

I Mac OS X 10.4 finns ett kortkommando i de flesta Apple-program som tar fram fönstret med Specialtecken.

Kommando Alt T

Under rubriken Interpunktion hittar man gradtecknet. Varje gång man beger sig in i det där fönstret och letar fram ett bra tecken så kan man passa på och klicka in det i bokmärken så slipper man leta nästa gång.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-28 10:00
Ursprungligen av Anders Täpp:

Kommando Alt T

Så himla praktiskt! Du är en klippa Anders! Är det alltså nytt från 10.4?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-08-28 09:06

Sedan finns ju också PopCharX, alla tecken omedelbart tillgängliga med ett musklick.

Ursprungligen av Gunnar B:

Sedan finns ju också PopCharX, alla tecken omedelbart tillgängliga med ett musklick.

Det bästa programmet för att välje tecken är Unicode Checker. Rkommenderas varmt då det stödjer alla tecken, och inte bara en liten del av det.

Om man inte kan unicode så kanske det tar lite tid att lära sig hur man hittar det tecken man vill ha, men det lär man sig snabbt.

• Oregistrerad
  • 2005-08-29 00:22

Kanske hänger på vilket tangentbord man har också. Jag har ett från Microsoft. Bra men shift plus paragraf ger tecknet för "mer än". Gradtecknet har jag inte hittat. Får bli specialtecken i Finder. Lite knöligt!

Ursprungligen av Per S:

Kanske hänger på vilket tangentbord man har också. Jag har ett från Microsoft. Bra men shift plus paragraf ger tecknet för "mer än". Gradtecknet har jag inte hittat. Får bli specialtecken i Finder. Lite knöligt!

Det finns ett till alternativ... Mondos Shift - paragraf var ny för mig. Jag har alltid använt Alt - Shift - Q och det kommer från OS 9-tiden så den funkar på alla macar jag använt.

Att dom lagt det som ett menykommando (med kortkommando) i sina program är nytt i Tiger. Funktionen har dock funnits i OS X så länge jag kan minnas. Förändringen i Tiger har troligen kommit in för att det var för krångligt att hitta på det här tidigare. Det ligger dock kvar under Systeminställningar: Internationellt även i Tiger. Man aktiverar Teckenpalett och/eller Tangentbordsvisning (a la OS 9) och de dyker sen upp under flaggmenyn uppe till höger.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Funktionen har dock funnits i OS X så länge jag kan minnas. Förändringen i Tiger har troligen kommit in för att det var för krångligt att hitta på det här tidigare. Det ligger dock kvar under Systeminställningar: Internationellt även i Tiger. Man aktiverar Teckenpalett och/eller Tangentbordsvisning (a la OS 9) och de dyker sen upp under flaggmenyn uppe till höger.

Hur hittar jag den i 10.3

Jag har saknat tangentbordet i OS 9

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Hur hittar jag den i 10.3

Jag har saknat tangentbordet i OS 9

Systeminställningar: Internationellt: Indatameny

Klicka i kryssen för Tangentbord och/eller Teckenpalett

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 10:11

Gradtecknet gör du med Skift-° näst högst upp t v på tangentbordet.

Ursprungligen av Mondo:

Fantastiskt. Hur kommer det sig att det aldrig (?) funkade i system 9 och tidigare, trots att tecknet alltid (?) funnits på tangentborden? Minns att det var en klassisk fråga (utan svar) på forumen förr i tiden...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 11:15
Ursprungligen av TZW:

Fantastiskt. Hur kommer det sig att det aldrig (?) funkade i system 9 och tidigare, trots att tecknet alltid (?) funnits på tangentborden? Minns att det var en klassisk fråga (utan svar) på forumen förr i tiden...

Gradtecknet har alltid suttit där och fungerat också.
Du måste tänka på "1/2"-tecknet. På vissa äldre Apple-tangentbord satt det tecknet också på den tangenten, placerad så att man trodde att man kunde skriva tecknet med alt-§. Men det har aldrig gått - tecknet satt där bara för att tangentbordet skulle vara kompatibelt med Windows eller andra system antar jag.

På de gamla tangentborden fanns ju även tex Num-lock och Scroll-lock. Ingenting händer när man trycker på dem i Mac OS - lampan tänds inte ens. Men med BeOS installerat i datorn istället, har de tangenterna en funktion och de lyser även. .

Ursprungligen av Rajje:

Du måste tänka på "1/2"-tecknet.

Ja, helt rätt - sorry

• Oregistrerad
  • 2005-08-31 18:39
Ursprungligen av Mondo:

Tack för förtydligandet! Jag har aldrig sett symbolen innan ettan förut (har bara varit en "ta ner konsoll i quake"-knapp för min del förut, och aldrig använts annars) så jag trodde först att man skulle trycka shift-option-6 för att få fram symbolen, då option-6 tar fram tecknet §, men shift-option-6 tog bara fram en paragraf: ¶

½ går att skriva i windows... måste bero på det ja

• Medlem
  • 2005-08-31 23:14

hur får man fram { då? letat efte de länge men inte hittat de

{} <- De alltså

Ursprungligen av icep:

hur får man fram { då? letat efte de länge men inte hittat de

{} <- De alltså

Frågor av den här typen kan du få svar på med programmet Tangentbordsvisning. Läs inlägget ovan så ser du hur du aktiverar det. Med det programmet startat så håller du ner Alt, Shift etc så ser du hur tecknen ändrar sig.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-01 10:23

Alt + Shift + 8 = {

Alt + Shift + 9 = }

I OS X 10.4 Tiger kan du få fram teckenpaletten med alla tecken genom:
Alt + Cmd (?) + T

hrm... hrm... inlägg 4...
:rolleyes:

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-01 15:39

Precis, men om han hade läst det inlägget hade han nog aldrig frågat efter { och } Så tänkte jag iallafall.

1
Bevaka tråden