Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra backupprogram

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 17:22

Hej! vill ha ett enkelt backupprogram som klarar synca flera olika mappar, kolla vilka filer som är nya så endast de kopieras, freeware och kompatibelt med Tiger. Några bra tips, har letat förjäves på Versiontracker.

Är silverlining bättre än Personal Backup X? Har fått med båda vid köp av externa hårddiskar men inte testat något av dem.

PsyncX tycker jag är smidigt. Jag kör dock 10.3, så jag törs inte lova att det fungerar med Tiger.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16089

Jag blev lite sugen på att testa iMsafe, tycker 19 dollar är överkomligt, men är det bara freeware du vill ha så är ju inte det ett alternativ.

Ursprungligen av Pascoe:

Hej! vill ha ett enkelt backupprogram som klarar synca flera olika mappar, kolla vilka filer som är nya så endast de kopieras, freeware och kompatibelt med Tiger. Några bra tips, har letat förjäves på Versiontracker.

Behöver du ett grafiskt gränssnitt? Annars finns ju t.ex. tar eller rsync? Dessa följer ju med OSX som standard. Bara att använda.

Här hittar Du 115 olika, (men inte alla är av intresse);

Versiontracker - Backup

• Oregistrerad
  • 2005-08-30 08:14

Jag kör psyncX under Panther det funkar bra. Jag testade silverkeeper, det är snyggt och lätt att använda förutom att varje gång jag gjorde sync/backup så höll den på och kopierade alla filer (igen) även de som det redan finns backup för, det tog lika lång tid som första gången man gör backup . Jag lyckades inte hitta någon funktion som gör att programmet kollar skillnaderna mellan diskarna och endast syncar de nya eller ändrade dokument. Det gör psyncX.

Om någon vet hur man gör med silverkeeper vill jag gärna veta.

Silverkeeper är ett trevligt program med fler finesser (t ex man kan få den att strunta i specifika undermappar inom en mapp man vill göra backup på).

• Medlem
  • International user
  • 2005-08-30 08:21
Ursprungligen av lokedhs:

Behöver du ett grafiskt gränssnitt? Annars finns ju t.ex. tar eller rsync? Dessa följer ju med OSX som standard. Bara att använda.

det finns ett grafiskt gränsnitt till rsync (rsyncx)

Jag vet tyvärr inte vad jag använder, eftersom jag var tvungen att få asamycket hjälp med det. Det är nån inställning man gör i terminalen så synkas de mappar jag vill ha backup på en gång i timmen till min externa disk. Funkar hur smidigt som helst och den kopierar bara nya filer och filer som ändrats. Finns inbyggt i OS X.

Nån kanske vet vad jag pratar om och kan tala om hur man använder det? Det kan jag hursomhelst rekommendera, eftersom man ändå typ aldrig behöver göra några ändringar i vad som ska backuppas.

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-30 10:21

Gillar iBackup - mackänsla, stabilt, funktionellt (kan göra back-up på systeminställningar för utvalda delar, iChat/mailkonton, filer, program - tja vad du vill)

Har ingen koll på den kan synka i egentlig mening utan den gör snarare en Backupfolder med allt i och det kan ju ta en stund om du valt massor som du vill spara. Den kan dock t ex skriva över en gammal back-up, eller ställas in att behålla valfritt antal gamla backupmappar. Jag gör en daglig back-up på den interna HDn i minin till den externa som omfattar mail, arbetsdokument, adressböcker, iCal, safari bookmarks, filerna på skrivbordet och lite systeminställningar. Ca 1 gb, tar inte en minut.

Donation/freeware - finns på Versiontracker:iBackup

• Oregistrerad
  • 2005-09-02 20:30

tack för alla svar!!

1
Bevaka tråden