Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in på Windowsnätverk.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-08-29 16:40

Hej!

Jag är väl inte vad man kan kalla en switcher, utan snarare en för(?) gammal macanvändare. jag har problem på min arbetsplats, en skola. Vi har ca 80 PC och ca 20 Macar och kör windows NT server på nätverksservern. Det är också där vi administrerar användarkonton. Med gamla OS 9 var det ganska enkelt att få upp en inloggningsruta så att användaren automatiskt kom åt sin del av nätverket. Men hur gör man i OS X? Jag vill inte skapa 70 användare på varje dator ( så många använder dessa 20 macar) Just nu har jag löst det så att man loggas in på datorn automatisk - utan inloggningsruta, men då måste varje användare hitta sin "mapp" på nätverket via "gå... anslut till server...och så vidare. Antagligen finns det ett mycket enklare sätt, men jag är inte människa till att hitta det i några hjälpfiler någonstans.

Jag vill alltså ha upp en inloggningsruta som gör att användaren kan ansluta och logga in direkt på nätverket snarare än på den enskilda datorn. Gör han inte det ska han inte kunna använda datorn.
( som det fungerar på en PC alltså - även om jag skäms för att säga det)

mvh

Leif S

Föreslår att du kollar på en MacOS X server-lösning.

http://www.apple.com/server/macosx/features/workgroupmanagement.html

Sorry läste rubriken lite slarvigt. Är det ett windowsnät som du vill logga på så finns det ett papper om det:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=89ee677b-0ff6-4558-a54b-6070e2c8cd65&DisplayLang=en

Rekommenderar avvecklande av NT4:an eftersom det är en utgången produkt där inga fler säkerhetsuppdateringar kommer.
Uppgradera till Windows server 2003 eller SBS 2003 istället.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-08-31 23:04

Du måste tänka om angående två saker: OS9 vs. OSX och nätverksinloggning vs. användarinloggning.
Kontentan är att du ska slå på normal inloggning (genom att välja det i Inställningen Användare). Nu får du två saker på en gång, nämligen dels att bara dom som ska kunna logga in på datorn verkligen kan logga in på datorn. Du utestänger effektivt alla andra.
Vidare så kan du direkt med den identiteten som du nu har genom inloggningsförfarandet även gå vidare och monterna (ansluta kan man väl också säga) den katalog som finns på någon godtycklig filserver i nätverket. Du loggar alltså inte på något nätverk längre. Det är en MS-lösning då DOS och Windows ganska länge inte hade något användarbegrepp (på samma sätt på pre-OSX).
Det kan också vara som så att ni ständigt har en disk med alla användare ansluten till alla klienterna vilket i det här fallet gör det möjligt att direkt komma åt just den inloggade användarens filer utan vidare namn- och lösenordsgivande.

Som någon annan också i tråden tipsade ska ni också kanske tänka på att modernisera er Windows-baserade filserver till något som aktivt supportas av Microsoft.

1
Bevaka tråden