Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kortnamn

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-04 13:47

Hur ändrar man sitt kortnam ? Jag kan bra byta lösenord och namn i accounts (edit user) men inte ändra kortnamnet.

Det är rätt bökigt, närmast omöjligt (nåja). Lättare är att skapa en ny profil och flytta över alla filer och inställningar till den nya profilen.

Mja, krånligt må det väl vara, men knappast så det är värt att skapa en ny användare (användare associreas ju med et id-nummer och inte namnet i unix). Lättast är väl att göra det i NetInfo-hanteraren.
Leta reda på den egna användaren under /Users (i NetInfo, inte finder) och ändra namnet där. Kräver att man klickar på hänglåset först och sedan dubbelklickar på kortnamnet.
När det är ändrat klickar man på en annan användare, svarar ja på de två efterföljande frågorna, sen är det klart.

Brasklapp dock: Om något i ovanstående text känns oklart, gör inget i NetInfo. Man kan ställa till med jävelskap om man råkar göra något fel. Bättre då att jag skriver en mer detaljerad guide när jag kommer hem, eller om någon annan som inte är hänvisad till en pc på jobbet gör det.

Ytterligare en brasklapp: Även om filsystemet bara bryr sig om användarkontots id-nummer (uid) finns kortnamnet med på en del ställen också. Det är alltså inte helt konsekvent.

Ska du byta ett kortnamn, se då till att noga söka igenom NetInfo-katalogen efter det gamla kortnamnet och byt ut varje förekomst mot det nya kortnamnet. Själv tycker jag att det är lättare att i stället skapa en ny användare och överföra ägarskapen på alla det gamla kontots filer till det nya kontot. Som vanligt går det bra att göra i terminalen :

sudo find / -user gammalt_konto -print0 | xargs -0 chown nytt_konto

Men: läs för allt i världen igenom bruksanvisningarna (man find, man chown) innan du gör något.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Samuel K.:
Ska du byta ett kortnamn, se då till att noga söka igenom NetInfo-katalogen efter det gamla kortnamnet och byt ut varje förekomst mot det nya kortnamnet.

Där ser man. Grämde mig lite för att jag glömde skriva det, men nu när jag hade möjlighet att göra tillägget såg jag att det inte behövdes

[ 04. februari 2003, 19:42: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

1
Bevaka tråden