Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glömt lösenord MacOS 9

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norra Björstorp
  • 2005-08-30 20:13

Hej!

Jag hittade en av mina gamla Macar som jag funderar på att ge bort till någon välgörenhet.

Först vill jag tömma den på personliga dokument.

Problemet är att jag glömt lösenordet till adminstratörskontot.

Finns det någon väg runt detta?

Måste jag starta om den från en MacOS 9 startskiva?

Hur kan jag ta bort mina gamla användaridentiteter?

MVH/

Jens

Den åtminstonde enklaste sättet är antagligen att starta från en OS9 skiva och sedan formatera hårddisken (det är väl Flera Användare i OS9 det gäller?)

Starta upp från OS9-skivan, formatera och installera systemet på nytt. Det är enklast och bäst enligt min åsikt.

EDIT: tvåa på bollen....

• Oregistrerad
  • 2005-08-30 20:20

Det var länge sedan jag bevandrade mig med det operativsystemet. Antingen kan du starta med en CD. Men jag har även för mig att det gick att komma runt problemet genom att starta med tillägg och inställningar avstängda? Vilken knappkombination minns jag inte riktigt. Hålla in Shift när man trycker på startknappen har jag för mig...

Ursprungligen av Mr.Kongo:

Det var länge sedan jag bevandrade mig med det operativsystemet. Antingen kan du starta med en CD. Men jag har även för mig att det gick att komma runt problemet genom att starta med tillägg och inställningar avstängda? Vilken knappkombination minns jag inte riktigt. Hålla in Shift när man trycker på startknappen har jag för mig...

Om man startar med tillägg avstängda så får man upp en ruta när datorn startat där den ber en att skriva in administratörelösenordet.

• Oregistrerad
  • 2005-08-30 20:29

åfan. sorry, det var som sagt många år sedan... enklast är som sagt att starta med en systemskiva och formatera... Det kanske är på tiden ändå

• Medlem
  • 2005-08-30 20:46

Det räcker att du startar från en annan skiva och tar bort Preference-filen (programinställningsfilen) till inställningsprogrammet som du inte minns lösenordet till (Flera användare?).

• Medlem
  • Norra Björstorp
  • 2005-08-31 22:03
Ursprungligen av Giggs:

Det räcker att du startar från en annan skiva och tar bort Preference-filen (programinställningsfilen) till inställningsprogrammet som du inte minns lösenordet till (Flera användare?).

Jag tackar och bugar. Nu är nästa problem att få tag på en CD-skiva med ett Mac OS9 system.

Tack för all hjälp.

Jens

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-31 08:42

Jag kapar tråden lite. Har två iMacs DV som jag tänkte skänka bort. Någon som vet något skönt ställe som hämtar upp dem och att de kommer till verklig nytta?

Ursprungligen av acke:

Jag kapar tråden lite. Har två iMacs DV som jag tänkte skänka bort. Någon som vet något skönt ställe som hämtar upp dem och att de kommer till verklig nytta?

Jag har arbetat för en Ideell förening som heter Infos datordonation som förmedlar kontakt mellan givare och behövande av datorer t ex skolor och hjälporganisationer. Tyvärr så tror jag att de helst vill har ett större antal datorer och helst från ett företag. Du kan ju e-posta dem och fråga på
givare@infos.se
eller kolla på
http://www.infos.se

• Medlem
  • 2005-08-31 09:26
Ursprungligen av acke:

Ge dem till mig!

Eller också ger du dem till Omar Henriksson och Macs to Africa som skickar dem vidare till Kenya. Just nu har de visst lite bekymmer, men det ordnar sig nog?

http://www.macs-to-africa.info/

Ursprungligen av acke:

Eller så kan du skänka dom till oss (Färila Skola) om du har lust, vi är verkligen i behov av sådana (Performa 5260 är inte så snabba...)
Om du är intresserad så säg till

1
Bevaka tråden