Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äger MS iPods firmware?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-31 12:56

En kollega påstår att Aplple just håller på att förlora en tvist med Microsoft om vem som äger "programmet" som satt i iPod när den var under utveckling, eller nåt sånt. Vid en förlust kan Apple tvingas betala MS 10 dollar för varje iPod som säljs, enligt kollegan.
Detta riskerar att komma i tryck om ingen kan säga att det inte stämmer. Jag tycker att det låter väldigt konstigt. Hur ligger det egentligen till?

Jag hänger inte med riktigt var i detta kommer MS in?
Killen som äger patentet jobbar på Apple, eh ja?
Stämmer han sig arbetsgivare för vad han har kommit på och gjort åt dem? doh?

Apple fick avslag på sin patentansökan med hänvisning till Microsofts patentansökan, som registrerats tidigare. Något som dock inte riktigt framgick i den hysteriska mediebevakningen är att Microsoft INTE fått sin ansökan godkänd. Din kollega är ute och cyklar.

Nu finns det även en tredje part. Creative har fått sin ansökan godkänd för interfacet för sin Zen mp3-spelare. Patentet täcker, om jag förstått det hela rätt, det som både Apple och Microsoft försökt patentera. Creative var dessutom före Apple både med att lansera produkten och att ansöka om patent.

Många missförstånd här, Platt jobbar tydligen åt Microsoft men någon tvist mellan Apple och MS är det inte än och det handlar inte om firmware utan om patent på iPods interface och vissa funktioner, men iom att iPoden fanns att köpa innan Platts patent lämnats in så är det nog ingen större risk för Apple att de ska behöva betala till Platt.

Ursprungligen av jazzper:

Många missförstånd här, Platt jobbar tydligen åt Microsoft men någon tvist mellan Apple och MS är det inte än och det handlar inte om firmware utan om patent på iPods interface och vissa funktioner, men iom att iPoden fanns att köpa innan Platts patent lämnats in så är det nog ingen större risk för Apple att de ska behöva betala till Platt.

Nu jämför du tidpunkten för Apples lansering med tidpunkten för Platt/Microsofts ansökan. Det är respektive parts tidpunkt för uppfinnade som är relevant.

Ursprungligen av Hagelin:

Nu jämför du tidpunkten för Apples lansering med tidpunkten för Platt/Microsofts ansökan. Det är respektive parts tidpunkt för uppfinnade som är relevant.

Nja det som gäller är väl tidpunkten när patentet ansökts om alltså inte när det godkänts. Först till kvarn liksom.
En invecklande faktor är att Microsoft tydligen är delägare i Creative...

Ursprungligen av jazzper:

Nja det som gäller är väl tidpunkten när patentet ansökts om alltså inte när det godkänts. Först till kvarn liksom.
En invecklande faktor är att Microsoft tydligen är delägare i Creative...

I USA är det first-to-invent, inte first-to-file som gäller.

Ursprungligen av Hagelin:

I USA är det first-to-invent, inte first-to-file som gäller.

Jo fast ändå inte

"He who first perfected a thing is the inventor although others might have experimented with the idea." Agawam Co. v Jordan (1869) 74 US583, 19 L Ed 177.

and

"Crude and imperfect experiments are not sufficient to confer right to patent; until invention is perfected and adapted to use it is not patentable and he who first perfects it and adapts it to use is first inventor in sense of patent law and entitled to patent." Seymour v Osborne (1871) 78 US516, 20 L Ed 33."

Frågan är då när är en uppfinning "perfected"?

Tänk om man skulle upptäcka att Ford har patent på att sätta runda hjul på en bil. Vad jobbigt det skulle bli för alla andra som måste betala Ford för alla bilar de gjort och sen måste de uppfinna något nytt...

MS hävdar ju inte att man äger just iPodens firmware utan mer det sätt som programmet är uppbyggt på.

• Medlem
  • 2005-08-31 13:57

Det ska hur som helst inte in i tidningen längre.

Ursprungligen av Baron:

Det ska hur som helst inte in i tidningen längre.

Va bra, då slipper Sydsvenskan en anstormning av arga Applefanatiker

Men.. Vad är detta om inte en iPods GUI?
http://www.pegasus3d.com/apple_screens/Dec1980.gif (från 1980)

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Men.. Vad är detta om inte en iPods GUI?
http://www.pegasus3d.com/apple_screens/Dec1980.gif (från 1980)

Möjligtvis iTunes, men knappast iPod. Eller?

• Oregistrerad
  • 2005-09-04 22:09

instämmer. inte ser min iPod ut sådär i alla fall.

Ursprungligen av svampmoln:

instämmer. inte ser min iPod ut sådär i alla fall.

Hmm, Alla iPodar jag använt har ett GUI uppbyggt på samma sätt.

1
Bevaka tråden