Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför drar min mac så mycket ram?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-31 22:47

Hejhej!

Jag vet inte vart jag ska lägga den här tråden och jag lägger den säkert fel. Det är så att min powerbook drar otroligt mycket ram. Jag har just nu igång Safari med 4 flikar, Skriv text 1 dokument, Inga widgetar förutom SysStat där jag kollar ramen då. och jag ligger på 674 Used memory av 768 hur kan detta komma sig? Jag tycker att det låter som på tok för mycket i alla fall.

OS X drar mycket ram, så är det. Det kan ju dock vara nånting som tar onödigt mycket, kolla i Aktivitetshanteraren om du ser något som verkar skumt.. Även terminalverktyg som ps och top kan vara till hjälp för att se vad som drar vad.

Ursprungligen av Toke:

Hejhej!

Jag vet inte vart jag ska lägga den här tråden och jag lägger den säkert fel. Det är så att min powerbook drar otroligt mycket ram. Jag har just nu igång Safari med 4 flikar, Skriv text 1 dokument, Inga widgetar förutom SysStat där jag kollar ramen då. och jag ligger på 674 Used memory av 768 hur kan detta komma sig? Jag tycker att det låter som på tok för mycket i alla fall.

Det ser bra ut. Minne skall användas. OSX ser till att använda allt ditt minne om det kan. Ett exempel kanske förklarar det lite bättre. Om öppnar och läser en fil som är t.ex. 90 MB, så kommer OSX att behålla innehållet i filen i RAM. Om du inte använder minnet till något annat så finns det ju ingen anledning att kasta bort det.

Det är därför du alltid ser att mängden använt minne ligger omkring lika mycket som du faktiskt har i RAM så länge som systemet går bra (d.v.s. du inte har för lite).

• Medlem
  • 2005-08-31 23:38
Ursprungligen av lokedhs:

Det ser bra ut. Minne skall användas. OSX ser till att använda allt ditt minne om det kan. Ett exempel kanske förklarar det lite bättre. Om öppnar och läser en fil som är t.ex. 90 MB, så kommer OSX att behålla innehållet i filen i RAM. Om du inte använder minnet till något annat så finns det ju ingen anledning att kasta bort det.

Det är därför du alltid ser att mängden använt minne ligger omkring lika mycket som du faktiskt har i RAM så länge som systemet går bra (d.v.s. du inte har för lite).

Okej för ajg tycker min dator går extremt långsamt ibland. Om jag har Photoshop, Illustrator, Adium, Safari, mail, torrent igång så går datorn vädligt långsamt

har en Powerbook 15" 1,5ghz Superdrive, 80gb hdd, 768 ram.

Ska det gå långsamt då för det gör det verkligen. Blir det mycket bättre med 1gb ram till?

• Oregistrerad
  • 2005-08-31 23:41

En Gb till kommer verkligen att hjälpa. 768 Mb idag är inte mycket. Jag kommer stoppa 4 Gb i min nya G5:a för att det verkligen gör skillnad...

Ursprungligen av Toke:

Okej för ajg tycker min dator går extremt långsamt ibland. Om jag har Photoshop, Illustrator, Adium, Safari, mail, torrent igång så går datorn vädligt långsamt

Ska det gå långsamt då för det gör det verkligen. Blir det mycket bättre med 1gb ram till?

Ja datorn blir piggare med mer minne men naturligt nog så belastas ju datorn mer desto fler program man har igång samtidigt.

Ursprungligen av Toke:

Photoshops default-inställning är att använda hälften av det tillgängliga minnet. Om du inte kör stora dokument i Photoshop så kan du nog gå in i Photoshops inställningar och minska det till 30% eller nåt, du har ju inte sååå mycket ram. Illustrator är också ett enormt segt program. Så om det med dessa program går lite segt ibland så är det inte så konstigt med 768 i ram. Jag har liknande dator, men med 1GB och 7200rpm HD, och det kan gå lite segt om jag har några tunga program igång samtidigt. Jag brukar köra Photoshop, Illustrator, Mail, Safari, GoLive, iPhoto och destiller samtidigt. Och så llite andra bara ibland: Skype, stickies, TextEdit, Adobe DNG Converter, ImageCapture och nåt mer.

Ursprungligen av Toke:

Vilken BitTorrent-klient kör du? De flesta drar väldigt mycket CPU om laddar upp och ner till många. Om du stänger av den så borde nog 768 MB räcka, men du för nog stoppa i mer ändå, det skadar ju aldrig om man gör det.

• Oregistrerad
  • 2005-09-01 14:25

Jag vet inte om jag är seg i huvudet själv, eller om jag lyckades få en riktigt snabb PB 500Mhz när jag för några år sedan skaffade laptop. Men, med 512MB ram i PBn, och 1,5GB i min stationära G5 (SP 1,8) märker jag faktiskt ingen seriös skillnad i hur snabbt systemet går. (Tiger på båda).

Det är klart att det tar mycket längre tid att göra analyser i SPSS på PBn, och att det tar längre tid att starta program. Men om jag (vilket är det vanligaste) har alla program jag någonsin använder (typ 14-15 stycken) igång hela tiden så går det väldigt "snappy" att byta mellan dem.

Men som sagt. Jag kanske är seg själv, och därför upplever datorn som snabb .

1
Bevaka tråden