Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till OS X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som det snart inte finns något annat än att byta till OS X ( har 9.2.2 ) En liten fråga från en som inte har koll på OS X, vilka program fungerar, och fungerar inte?

Jag har Quark 3.31, Photoshop 5.0, illustrator 8.0
word 97/98, netscape 7.0, Toast 4, stuffit de luxe 6.5, det är dom jag använder mest, och har inte råd att köpa nya.

Nån idé att Byta system????

F

Hej! Programmen du nämner fungerar i Classic, dvs (med ett fint ord) emulatorn, delen av OSX som "låtsas" att den är OS9.

Samtidigt så kanske det inte är någon poäng att byta då, ifall du ska använda dina gamla program utan att ha råd med nya. I så fall används ju bara OSX till att "låtsas" att det är OS9 och sålunda är "riktiga" OS9 mer logiskt.

Men om du är nyfiken kan du ju skaffa OSX av det skälet. Har du dessutom plats på hårddisken kan man ju ha både OS9 och OSX på samma dator och välja vilken av dem man vill starta datorn med genom inställningen i kontrollpanalen "startskiva"...

Har jag fattat det rätt, jag kan köra dom i classic läge, men om jag vill tex. surfa med nya safari, eller använda något nytt OS X-program så måste jag starta om datorn?

F

Nej, det är det fina med Classic, det kör man ifrån OSX. Du är alltså helt OSX:ig hela tiden och inne i OSX finns programmet Classic (lite som Virtual PC fast mycket bättre) och du kan både jobba i Illustrator 5 och surfa i Safari utan några konstigheter.

Det där med att starta om är om man vill skippa OSX ett tag och köra bara OS9. Måhända är Classic lite långsammare, eller t ex var det så för mig att inte all gammal kringutrustning fungerade i OSX och då startade jag om datorn med "bara" OS9. Så som datorn var innan jag installerade OSX. Men det går alltså fint att köra både gamla och nya program om vartannat i OSX utan att starta om.

Det kanske låter lite krångligt, men det är det inte egentligen. Själv fick jag inget grepp om det förrän jag provat själv. Men, Classic är alltså en del av OSX som gör att man kan köra gamla (OS9) program. MEN, man kan också starta om datorn helt i OS9-läge om Classic av någon anledning inte riktigt fungerar som man vill (t ex att gammal utrustning som scanner och CD-brännare inte går att använda)...

edit:stavning

[ 04. februari 2003, 21:03: Meddelandet ändrat av: Leander Lindahl ]

Kalas, tack för hjälpen

Min kringutrustning är up to date så där är inget problem, OOps, kom på att min gamla trotjänare skrivaren Epson 1520 med en usb till paralellkabel troligtvis inte kommer att fungera? eller kan det funka i classic läge?

Men det verkar som jag får jaga nått bra pris på OS X

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-04 21:20

Jag körde själv en Epson Stylus 600 genom Classic precis med samma kabel som du troligen har -> det fungerar men är lite omständigt (tips -> i OSX program sparar du som PDF och har Acrobat för Classic installerat).

Annars finns "GIMP" (tror det heter så) vilket är en massa inofficiella drivrutiner för OSX tagna från Linux (tror jag igen).

Vissa saker fungerar bra genom classic, andra sämre. Det fina är att man KAN använda det. Vi kör bl.a. en Portfolio Server genom classic på vår OSX 10.2 Server -> fungerar hur bra som helst i väntan på att vi skaffar den fulla OSX-versionen.

Å andra sidan tror jag Quark fungerar sämre genom classic... Det är lite trial and error för att veta vad som fungerar och inte fungerar

Tack

Får klura vidare, kör QX ganska mycket

F

Hittade detta på nätet;
http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

Tipset om Gimp-print verkar lovande, drivrutiner till flera hundra skrivare under OS X

F

1
Bevaka tråden