Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAC-transparens - motsägelsefullt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 12:54

(Det här är gammal info, men intressant).

På QuickTime-sidan:

"AAC compressed audio at 128 Kbps (stereo) has been judged by expert listeners to be “indistinguishable” from the original uncompressed audio source."

http://www.apple.com/quicktime/technologies/aac/

...senare på developer-sidan:

"Indistinguishable” audio quality––that is, you can take an encoded file and the source from the encoded file and you should not be able to tell the difference over a stereo system. From a CD source:
AAC Low Complexity requires 96 kbps per channel."

http://developer.apple.com/documentation/QuickTime/QT6WhatsNew/Chap1/chapter_1_section_10.html#//apple_ref/doc/uid/TP40000937-143926-TPXREF150

motsägelsefullt eller...?

Motsägelsefullt hur? Båda påståendena menar väl att det inte går att skilja AAC från okomprimerad musik (dvs CD-kvalitet).

Om det är riktigt kan å andra sidan diskuteras. Apples "expert listeners" tycks ha sämre hörsel än oss som deltog i ett blidtest på 99musik.

*För övrigt vill jag ha mindre hårt komprimerad musik på iTMS*

• Oregistrerad
  • 2005-09-01 17:52
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Motsägelsefullt hur? Båda påståendena menar väl att det inte går att skilja AAC från okomprimerad musik (dvs CD-kvalitet).

Motsägelsefullt på det sättet att:

1. det ena fallet hävdar att "CD-ljud" inte går att skilja från AAC vid 128kbps.

2. det andra fallet hävdar att AAC kräver 192kbps för "CD-ljud".

?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 19:47

Om det inte alls går att skilja mellan AAC och AIFF, varför då skapa Apple Lossless? Det är motsägelsefullt.

Ursprungligen av Rajje:

Om det inte alls går att skilja mellan AAC och AIFF, varför då skapa Apple Lossless? Det är motsägelsefullt.

Därför att det är skillnad på oskiljbart för det mänskliga örat och exakt samma data?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 21:19
Ursprungligen av Hagelin:

Därför att det är skillnad på oskiljbart för det mänskliga örat och exakt samma data?

Kanske, men det är inte vad de skriver, utan de lanserar Lossless som ett format för de som vill ha riktigt bra ljud.

Ursprungligen av Apple.com/se/itunes/import.html:

Om du är kvalitetsmedveten audiofil som vill ha riktigt CD-ljud, kan du få den ljudkvaliteten med den nya Apple Lossless-kodaren

• Oregistrerad
  • 2005-09-02 10:43
Ursprungligen av Rajje:

nej, därför Lossless är "full ljudkvalité" med betydligt mindre filer, därav namnet: Lossless.

Själv tycker jag att AAC 128, inte alls håller måttet vid uppspelning i hyfsad stereo (lurar är en annan sak). runt 192 verkar vara "det gyllene snittet" där jag inte kan höra skillnad längre. Nån som upptäckt samma sak?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 12:24

Jo alltså jag vet att det är stor skillnad mellan lossless och AAC, men det är motsägelsefullt av Apple att först säga att AAC är exakt som AIFF och sedan dessutom lansera Lossless som ett ännu bättre format.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-04 18:08

Bättre än bäst?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-05 18:20

Det handlar om psykoakustik och subjektiva upplevelser om vad som är bättre.
Vad gäller MP3 jämfört med rådata (AIFF eller WAV) klarar c:a 50% att peka ut den faktiskt bättre ljudkällan vid 192kbps. Motsvarande 50%-gräns för AAC kan jag bara anta ligger runt 128kbps, då de som proklamerar AACs överlägsenhet påstår att 128kbps AAC mostvarar 192kbps MP3. Sålunda, varannan människa hör faktiskt inte skillnad på 128kbps AAC (= ITMS-kvalitet) och CD. Förmodligen är det därför Apple påstått att denna bitrate ger CD-kvalitet. Transparens uppnås då ingen eller synnerligen få (känner tyvärr ej till procentsatsen här) kan skilja på den komprimerade ljudfilen och förlagan. Vad jag har sett i "transcoding"-experiment tycks detta föreligga för praktiskt taget alla codecs vid 256kbps, men uppnås vid olika bitrates med avseende på komprimeringsteknik och codec. Att döma av Apples developersida uppnås det redan vid 192kbps för AAC.

1
Bevaka tråden