Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med VPN-uppkoppling. (PPTP)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-01 13:58

Har problem med VPN-uppkoppling. Har en Xserve som VPN är startat på, men jag får ingen hastighet på tunneln.
Att flytta stora filer går hyffsat fort, men däremot går det jättelångsamt att lista mappar, kopiera filer osv...
Att högerklicka på en mapp/fil (med en PC) för att komma till egenskaper och kopieraalternativet tar ca 1 minut.

Jag förstår inte alls vad som är problemet. Har dessutom en känsla av att det fungerar bättre när man gör en tunnel med en mac.
Finns det något kännt problem mellan PC och Mac när det gäller VPN-uppkoppling. Kan det va linuxbrandväggen som ställer till med någonting konstigt. Eller är PPTP helt enkelt värdelöst? Ska man använda L2TP istället?

Någon som har något tips?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-05 10:21

Ingen VPN-expert här?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-07 17:08

Hej igen. Nu vet jag att detta inte är ett Windows-forum, men jag gör ett försök ändå.

Problemet med VPNen verkar vara för Windows Explorer att komma igång med tex en kopiering av en fil. Jag har testat att browsa med Total Commander nu (en annan browser för windows), och då funkar det jättebra. Även Firefox kan browsa och ladda filerna utan problem ('Save Link as').
I Total Commander får man vid kopiering upp en fråga om man vill överföra NTFS-rättigheter (XPs filsystem). Nu kör ju såklart inte mina Xservrar NTFS, så jag misstänker att problemet kan ligga där. Det är som att Explorer söker efter filattributen, men till slut när den inte kan hitta nånting, så accepterar den det och startar kopieringen.

Som sagt, detta är inte ett pyttemjukt forum, men det finns många duktiga personer här inne. Någon kanske känner igen problemet och vet om denna (misstänkta) funktion i Windows Explorer går att stänga av.

• Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-07 17:48

Men det där borde ju inte vara någon skillnad om man kör via vpn eller inte, då vpn-tunneln arbetar på längre nivå i kommunikationen.

Hur funkar det med samma dator på insidan utan något vpn?

• Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-07 20:20
Ursprungligen av Erik_J:

Hur funkar det med samma dator på insidan utan något vpn?

Det fungerar i stort sett smärtfritt, men jag kan märka att det kan ta en halv sekund innan en kopiering kommer igång. Kanske är det två problem som gör att det blir så tydligt över VPN

1
Bevaka tråden