Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Integrerad FTP-hantering i Finder?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 15:39

Hej!

Har precis bytt upp mig från en PC till en Powerbook. Nu undrar jag om det finns nåt program för Mac OS X som kan göra det jag gjorde i Windows, nämligen att låta mig ansluta till FTP-servrar som om de vore mappar på hårddisken?

Det jag är ute efter är att kunna hämta och spara filer till FTP-servrar inifrån valfritt program. Till XP hade jag ett program som skapade en ny "hårddisk" där varje FTP-server såg ut som en mapp och när jag öppnade den mappen anslöt man till FTP-servern och sen kunde man öppna och spara filer på servern som om de låg lokalt. Otroligt smidigt när man, som jag, arbetar med några hundra olika kunders webbsidor med uppdateringar...

Jag har hittat Gå -> anslut till server i Finder där jag ju kan ansluta fint till en FTP-server, men jag får ju inte ladda upp några filer den vägen? Går det att komma runt på nåt vis, eller finns det nåt program som kan lösa detta åt mig ändå?

/M;

Tyvärr är FTP implementationen i Finder inte så vidare bra.
Den fungerar precis som du upptäckt.

Program finns det massor av när det kommer till FTP, just med den funktionalliteten som du nämner känner jag inte till något på än gång.
Interarchy har något liknande men det var längesedan jag använde det.

Jag kör Transmit Snyggt och enkelt.

• Oregistrerad
  • 2005-09-01 16:07

Jo, jag har hittat flera väldigt snygga program för vanlig FTP-överföring, men det blir jobbigt när man ofta måste redigera filer i olika program.

Måns... jag håller med om grundproblemet med Finder och tror Interarchy kan fixa det där men en fråga återstår. Varför använder du inte den inbyggda FTPn i webbprogrammet om det nu är webb det handlar om?

Ursprungligen av Anders Täpp:

(...) den inbyggda FTPn i webbprogrammet (...)

Vad menar du?

mr

Både GoLive och Dreamweaver kan synka alla ändringar mot FTP. Jag jobbar en del i Dreamweaver och brukar aktivera funktionen som skickas upp filer man sparar till FTP samtidigt. Det finns även fina verktyg för synkning av en hel sajt osv inbyggt.

1
Bevaka tråden