Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

textutdrag, vet ni?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-04 23:42

(OK. Så jag är lite ny.)

Ayt! Nu gävlar ska jag böka in mig i det härna OSX. En sak frågar jag: vet någon hur man gör textutdrag?

I OS 9 har jag ofta markerat text och dragit till skrivbordet. Det blir en liten avriven pappersbit med enbart den text jag vill spara. Öppnas av AppleScript, tror jag.

Det vore så praktiskt för olika saker, lösenord till browsern etc.

Går det att göra textutdrag, eller motsvarande, i 10.2?

... och jisses vad snygg Quartzutjämningen eller vad det hette.

• Oregistrerad
  • 2003-02-04 23:48
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: lufra:
En sak frågar jag: vet någon hur man gör textutdrag?

Går det att göra textutdrag, eller motsvarande, i 10.2?

I vissa program går det och man gör på samma sätt som i OS 9. T.ex. kan jag göra det ur min webbläsare (chimera) och ur MS Word. Markera och dra ut på skrivbordet.

Dock kommer jag inte ihåg hur det fungerade i OS 9 men du kan inte markera och kopiera den utdragna texten sedan, utan måste dra in den i programmen du vill använda den i. Och det verkar också fungera olika bra beroende på program...

Hmmm... du får nog testa dig fram lite där... Eller så funkar det bättre i 10.2 (jag kör 10.1.5). Det var ju mycket till hjälp jag var...

Citat:

(OK. Så jag är lite ny.)

Ayt! Nu gävlar ska jag böka in mig i det härna OSX. En sak frågar jag: vet någon hur man gör textutdrag?

På samma sätt som förr

Man gör textutdragen precis som tidigare. Men sen tar det stopp. I OS 9 kunde man kopiera innehållet i ett textutdrag, men av nån outgrundlig anledning så går inte det i OS X. En del säger att dra och släpp fungerar, men det håller jag inte med om.

Varför inte bara kopiera texten man ska ha direkt? Verkar för mig en omväg att hålla på dra ut den på skrivbordet.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Man gör textutdragen precis som tidigare. Men sen tar det stopp. I OS 9 kunde man kopiera innehållet i ett textutdrag, men av nån outgrundlig anledning så går inte det i OS X. En del säger att dra och släpp fungerar, men det håller jag inte med om.

Dra och släpp fungerar ihop med de program som anammat tekniken. Tyvärr har inte alla det.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan S:
Varför inte bara kopiera texten man ska ha direkt? Verkar för mig en omväg att hålla på dra ut den på skrivbordet.

Man ser en textsnutt som kan vara bra att ha till senare. Man klickar och drar. Färdigt.

Alternativet är kopiera, starta program, skapa nytt dokument, klistra in, spara som...

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-05 10:40

Just att man inte kan kopiera från textutdrag i X har fått mig att lägga ner den tekniken. Kör numera istället Kringla-Shift-Y som lägger den markerade texten i en ny Stickies via Services. Stöds inte av alla program dock.

• Medlem
  • 2003-02-05 10:43

Tack för svaren!

Jag kanske ska specificera mig lite. Det gäller alltså en vana från OS 9, att ha textutdrag som jag använder ofta. Bl a. till com hems gateway (web login). Istället för att skriva in namn/lösen varje gång.

Jag har ju inte kommit att tänka på om jag möjligen kan spara just det namn/lösen på något annat sätt, i och med os x.

Dubbelklicka, Cmd-C, Cmd-W, klicka i loginrutan, Cmd-V. Fast as a shark.

Har någon av er com hem-uppkoppling? Hur gör då ni?

• Medlem
  • 2003-02-05 10:44

vänta, vasa? komihåglapparna?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Just att man inte kan kopiera från textutdrag i X har fått mig att lägga ner den tekniken. Kör numera istället Kringla-Shift-Y som lägger den markerade texten i en ny Stickies via Services. Stöds inte av alla program dock.

Bra tips!

Jag var med om den där kraschande Stickies-filen i OS X barndom så jag har mer eller mindre slutat med Stickies. Vid det tillfället satt jag med hela min lilla värld inklistrad på Stickies och plötsligt var det bara tomt.

Stickies i Jaguarn har väl inga sådana problem eller?

Citat:

Jag har ju inte kommit att tänka på om jag möjligen kan spara just det namn/lösen på något annat sätt, i och med os x.

Dubbelklicka, Cmd-C, Cmd-W, klicka i loginrutan, Cmd-V. Fast as a shark.

Jag har Telia ADSL. Använder Chimera för login (och annan surfning). Kryssa för att du vill spara lösen/ID första gången du loggar in och fälten är ifyllda automatiskt nästa gång. Jättebra.

/Brake6

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 17:02
Citat:

Jag har comhem internet cable! Jag har skippat inloggningen. Det fiffiga programet Mac ICX gör att man loggas in automatiskt och inte loggas ur.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-05 19:07

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
[QUOTE]Stickies i Jaguarn har väl inga sådana problem eller? [/quote]Inga problem än så länge...

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
[QUOTE]Stickies i Jaguarn har väl inga sådana problem eller? [/quote]Inga problem än så länge...
[/quote]Och det är ju också enkelt att ta backup på databasen från din biblioteksmapp om man använder dem för viktiga grejer.

• Medlem
  • 2003-02-06 08:58

Rajje: schysst tips, verkar king!

1
Bevaka tråden