Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker lätt program att "skapa ljud" i

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Söker ett enkelt program att skapa lite oljud i. Typ nåt enkelt som dom där populära Dance ejay-programmen till PC för några år sen. Ska inte hålla på med något ens halvproffsigt utan vill bara sätta in lite olika ljudeffekter o sådant i en slinga så att säga. Ni förstår nog.

Kanske är det Garageband jag söker, vet inte, har aldrig ens slängt ett öga på programmet fast jag haft min ibook i över ett halvår. Dessutom ligger dom skivorna på vinden just nu :rolleyes:

Ska jag upp på vinden och rota efter Garageband eller finns det nåt program i freeware/shareware kategorin som är kvalificerad för jobbet?

Ursprungligen av Jani Uutela:

Hejsan.

Söker ett enkelt program att skapa lite oljud i. Typ nåt enkelt som dom där populära Dance ejay-programmen till PC för några år sen. Ska inte hålla på med något ens halvproffsigt utan vill bara sätta in lite olika ljudeffekter o sådant i en slinga så att säga. Ni förstår nog.

Kanske är det Garageband jag söker, vet inte, har aldrig ens slängt ett öga på programmet fast jag haft min ibook i över ett halvår. Dessutom ligger dom skivorna på vinden just nu :rolleyes:

Har du Garageband så kan du definitivt använda det. GB är både både enklare och bättre än Dance E-Jay på det mesta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-10 23:04

Spring upp på vinden och leta efter GarageBand. Troligen det bästa du kan hitta om du inte är ute efter ett program som har en prislapp på ett fyra siffrigt tal.

Japp, installerade det och det är precis vad jag letat efter En fråga bara. Är det möjligt att importera egna wav-filer exempelvis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 14:47
Ursprungligen av Jani Uutela:

Japp, installerade det och det är precis vad jag letat efter En fråga bara. Är det möjligt att importera egna wav-filer exempelvis?

Visst är det det. Dra in wav-filen medelst drag n drop, rakt in i det aktuella projektet.

Vill du lägga till egna Appleloopar markerar du önskad tidslinje i ett befintligt projekt, går in i Redigeramenyn och väljer Lägg till i loopbibliotek. En dialogruta poppar upp och du får bl a välja hur den nya loopen ska kategoriseras.

Se till att testa loopområdet innan du sparar den, genom att ha Loop Mode påslaget när du spelar upp den valda tidslinjen. På så sätt kan du finjustera tempo och pitch. När loopen funkar är det bara att spara. Lycka till!

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-09-11 13:36

Det är mig veterligen möjligt. Jag har dock aldrig provat eftersom jag bara kört med Jampacks och de ljud som kom med GB.

Visst går det. Under Applications/Utilities finns "Soundtrack Loop Utilitiy".
Med detta kan du importera wav-filer och göra så kallade Apple Loops.

Enklast möjliga musikredigeringsprogram

Vill fråga om det finns fler alternativ än garageband när det gäller att redigera musik som man har på itunes. I dagsläget kör jag redigeringen i imovie . Om nu garageband är det bästa finns det någon bra manual till detta på svenska?

Jag har inte provat i Mac men f ö är Audacity ett litet bra program. Finns att ladda ner på:
http://audacity.sourceforge.net/download/mac

Anders Å

1
Bevaka tråden